ﺟﻬﺎﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻋﺎﻣﻞ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ است/ رزق شهید
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۵۵۷۳
امرالله شیخیانی ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺁﯾﻪ ۳۸ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ ﺗﻮﺑﻪ، ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩ: ﺟﻬﺎﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻋﺎﻣﻞ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻭ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ.
امرالله شیخیانی، جامعهشناس، کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری شبستان در بوشهر، اظهار کرد: حماسه هشت سال دفاع مقدس فصل بزرگ پاسداری، ولایتمداری، سرودن شعر جهاد در راه خدا و بازآماد دستاوردهای صنعت دفاعی کشور بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جامعهشناس گفت: جنگ هشت سال دفاع مقدس یک جنگ آرمانی و حفظ حریم سرزمینی علیه لشکر باطل بود که یک اثر خودباوری، همبستگی، همدلی و وحدتآفرین بر نیروهای اعزامی جامعه پزشکی، رزمی، فنی و مهندسی جبهههای جنگ جنوب و غرب ایران در مقابله با لشکر بعثی عراق گذاشت.
دبیرکل حزب مردم مسلمان ایران با اشاره به اینکه فرهنگ حسینی الگوی تمدن اسلامی است، اظهار کرد: قیام سومین پیشوای شیعیان حضرت سیدالشهدا(ع)، نهضتی دینی و تمدنساز بود برای رهاسازی و آزادسازی امتی که اسیر در بند تمدنهای غیر معنوی و سلطههای طاغوتی بودند.
شیخیانی با بیان اینکه هیئتهای مذهبی اولین پایگاه مذهبی مردم برای هدایت بهسوی اهل بیت(ع) هستند، گفت: اقامه مجالس امام حسین(ع) در سطح ایران و بهویژه پررنگ شدن این مراسم در دوران حکومت طایفه آل بویه برای بقای دین اسلام ناب محمدی(ص) بود.
کنشگر معارف قرآنی با اشاره به تفسیر آیه ۳۸ سوره مبارکه توبه، تصریح کرد: خداوند در این آیه میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد شما را چه شده است كه چون به شما گفته مىشود در راه خدا بسيج شويد كندى به خرج مىدهيد آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كردهايد، متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست». جهاد فرهنگی و اقتصادی عامل آفرینش و پیدایش و یکی از ارکان حماسه پیشرفت و توسعه است.
این جامعهشناس، قناعت و مناعت طبع، ایمان به خدا، قرآنمحوری و سبک زندگی اهل بیتی، ولایتمداری، پژوهشگری و دانایی، مبارزه با ظالم و دفاع از حق مظلوم را بخشی از ویژگیهای بارز اخلاقی و اجتماعی مردم ایران تمدنساز برشمرد.
وی ادامه داد: ارتزاق از راه حلال یکی از مهمترین شاخصههای اصیل هویت اسلامی و ایرانی است. ترویج کسب روزی حلال بهعنوان یکی از اصلیترین معیارهای زندگی دینی و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی از مهمترین مباحث این موضوع است. لذا، شهری که مردم آن کسب حلال و تلاش برای روزی طیب و پاکیزه بهعنوان اصلیترین نگاه مردم و پایه تلاشهای اجتماعی آنان باشد از منظر قرآن به شهر پاکیزه تعبیر میشود.
شیخیانی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که اولین کسانی که به خاطر رزق شهید وارد بهشت میشوند، پدر و مادر شهید هستند، افزود: فرزند صالح و خوب و همسر پاکدامن یکی از نشانههای رزق حلال الهی است و همچنین گفتن ذکر ائمه هدی(ع) و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد(ص) یکی از مصادیق رزق است. لذا، در این راستا والدین الگوی خوبی برای فرزندان در نظام رهبری خانواده هستند. همچنین والدین نقش تربیتی سازنده بر فرزندان دارند و مادر در تکوین شخصیت اولاد، ۷۰ درصد مؤثر است و مابقی پدر نقش الگویی شخصیتی دارد.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «یکی از راههای تقویت انگیزه، تجلیل از بزرگان و مفاخر هر جامعه است. بزرگانی که میتوانند بهعنوان الگوی آن جامعه بوده، مسیر صحیح را به آن جامعه نشان دهند. کاری خدا پسندانه که (من لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق) است»؛ اظهار کرد: نقش شناخت شخصیتها هم، خودش یک نکته بصیرتی نافذ است؛ ما باید شخصیتهای اثرگذار در زندگی سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادیمان را بشناسیم.
این جامعهشناس ادامه داد: ما در این ادوار به شناسایی و پرداخت چهره شخصیتهای تاریخ خودمان و تجلیل این چهرهها آن طور که بایسته و شایسته است، بها ندادهایم و این مهم به ضرر پژوهشگران علمی، جهادی، حوزوی و دانشگاهی ما تمام میشود. ما شخصیتهایمان را زنده نمیکنیم؛ بنابراین روی این مسئله نبایستی بیاهتمامی نشان داد.
وی گفت: پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی باید شخصیتها و چهرههای علمی، انقلابی و جهادی را که در مقطعی از زمان، در یک خط ابتکاری حرکت کرده و یک کار بزرگی انجام دادهاند؛ به سایر اقشار مردم و کشورهای منطقه و جهان معرفی کنند تا مردم بدانند که چنین شخصی را در اقلیم و دیار خود داشتهاند.
کنشگر علوم سیاسی اضافه کرد: شناسایی چهرههای نافذ محلی و البته خیران نیکوکار گمنام و تجلیل از مقام فرهیختگی و سیرت زیبای آنان با در نظر گرفتن فرایندهای دانش پایه، توسط شهروندان در راستای هویتبخشی به شهروندان، شناخت شخصیتهای علمی، فرهنگی، انقلابی، هنری، جهادی و حماسی که جزئی از هویت یک شهر را تشکیل میدهند، بهمنظور الگوپذیری و تأسی از الگوهای سالم جامعه ضروری به نظر میرسد.
این جامعهشناس با بیان اینکه کودکان و بنیان خانواده یکی از مهمترین و مؤثرترین مخاطبان تأثیرپذیر در جوامع شهری و روستایی هستند، گفت: شناخت ساکنان سرزمین و شهر نسبت به تاریخ کهن و پیشینیه آن شهر و سرزمین در زمینه تاریخی و مذهبی و همچنین شخصیتهای حماسهساز آن یکی از ارکان اصلی هویت شهری است. همچنین هدایت صحیح و اصولی تفریحات شهروندان به سمت تفریحات سالم و مفرح برای افزایش آگاهی آنان از شهر و مفاخر، مشاهیر و بزرگان شهر و همچنین ایجاد احساس تعلق آنان به آداب زندگی و رسوم، وقایع تاریخی، و میراث فرهنگی و مذهبی در شهرها و روستاها از جمله ضروریات است.
وی در ادامه افزود: امروز روانشناسان و جامعهشناسان به تأسی از آموزههای دینی، فراگیری مفاهیم در کودکی را یکی از مهمترین فرازهای رفتارسازی انسانها میدانند و لذا در این خصوص، فاصله زمانی سن کودکی تا قبل از ۲۰ سالگی، اساس و بنیاد و شالوده فکری انسان برای آینده خواهد بود.
کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی بیان کرد: بصیرتافزایی، ولایتمداری، انقلابیگری، فداکاری در راه تحقق آرمانهای اسلامی و حرکت اثرگذار عاملالمنفعه بهعنوان مهمترین معیار پایش و فرایند دانش پایه انتخاب چهرهها و معرفی شخصیتها به مردم جامعه است. شناخت نوجوانان و جوانان از معیارها و ملاکهای فضای روستا و شهری سالم و مطلوب از دیدگاه اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، آنان را برای ساختن شهری اسلامی در آینده و متکی بر هویت دینی و اسلامی ترغیب و تشویق خواهد کرد.
وی افزود: جوان بهعنوان عنصری فعال در حال حاضر و نقطه امید و مدیریت در آینده، در صورت دانستن معیارها و ملاکهای شهر زیبا و مطلوب، همه همت و تلاش خود را به مدد جوانی و ویژگیهای تعریف شده از دیدهگاه بزرگان دین و افراد خبره علمی، همچون عدم مصلحتاندیشیهای نادرست و... به کار خواهد بست تا آن را محقق کند.
این جامعهشناس بیان کرد: بزرگان و علمای معرفت و افراد خبره و مفاخر بهترین راه برای انتقال این مفاهیم و بهتصویر کشیدن این زیباییها به جوانان و بنیان خانوادهها بهشمار میآیند. لذا، شناخت و بازشناسی شخصیتهای تاریخی یک شهر در واقع بخشی از هویت آن شهر را تشکیل میدهد و این هویت، زمانی حاصل میشود که شخصیتهای اثرگذار در تاریخ سیاسی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن شهر درست شناخته شود.
دبیرکل حزب مردم مسلمان ایران گفت: اندیشمندان اجتماعی، نهاد خانواده را سنگ بنای زندگی اجتماعی دانسته و بر نقش بیبدیل آن در جامعه پذیر کردن اعضا، تأکید دارند. بدیهی است بقای نسل، تشکیل جامعه سالم و تأمین سلامت روانی افراد از اهداف تشکیل خانواده است و خانواده زمانی میتواند کارکردهای مهم خود را بهخوبی انجام دهد که از سامان، استحکام و ثبات بالایی برخوردار باشد. در این راستا پرداختن به موضوعات اخلاق و حقوق در خانواده مبتنی بر رویکرد دینی از ضروریات امروزی در کشور ما است.
این جامعهشناس ادامه داد: نیازهای زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی، انسانها را با چالشها، استرسها و فشارهای متعددی روبهرو کرده که مقابله مؤثر با آنها نیازمند توانمندیهای روانی ــ اجتماعی است.
وی گفت: فقدان مهارتها و تواناییهای عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیبپذیر کرده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار میدهد. یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی و رفتاری و یا ارتقای ظرفیت روانشناختی افراد است که از طریق آموزش مهارتهای زندگی، جامه عمل میپوشد. مهارتهای زندگی عبارت است از مجموعهای از تواناییها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم میآورند.
شیخیانی با بیان اینکه حقوق خانواده مبتنی بر ارزشهای اخلاقی است، تصریح کرد: حقوق و اخلاق با یکدیگر اتحاد دارند و اخلاق جزئی از حقوق تلقی میشود و در این راستا اخلاق، رفق، مدارا و حسن معاشرت یکی از عوامل مؤثر در پایداری زندگی مشترک است.
این فعال اجتماعی و سیاسی گفت: زندگی خانوادگی بر دو پایه مودت و رحمت استوار است و همچنین نیز خانواده الهی منطبق با هدفهای حکیمانه الهی در نهاد خانه حرکت میکند.
این جامعهشناس با اشاره به اینکه ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان و دو خانواده است و سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو انتخاب همسر است، اظهار کرد: در خانواده بهعنوان پایگاه تربیتی و اولین نهاد اجتماعی بایستی به نکات مهمی از قبیل چگونگی و نحوه تشکیل، حفظ سلامت و پایداری، ایجاد پویایی و شادکامی، توجه اساسی کرد. این مهم میسر نمیشود مگر با تربیت و تعلیم جوانانی آگاه، مسئول و هویتخواه که در سایه حمایت والدینی دلسوز و مطلع، زندگی آگاهانهای را برنامهریزی میکنند. یکی از گامهای اساسی در این مسیر، استفاده از مشاوران و مربیان توانمند، متخصص، متعهد و آشنا به فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی با رویکرد خانواده است.
وی تفاوتها را فرصتی برای رسیدن به کمال دانست و افزود: زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال است و لذا در زندگی مشترک زوجین از زن انتظار لطافت و از مرد انتظار اقتدار میرود.
این جامعهشناس با بیان اینکه کسب مهارتهای زندگی متناسب با رویکرد ایرانی ــ اسلامی، مبتنی بر داشتهها و الگوهای سنت و سیره اهل بیت(ع) بهعنوان یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات مؤثر است، اظهار کرد: کسب مهارتهایی همچون مهارتهای ذهنی ـ شناختی، ارتباطی ـ اجتماعی، خانوادگی ـ تربیتی، اقتصادی و ترویج فرهنگ قرضالحسنه و پسانداز، مشورت کردن و داشتن تعامل دو سویه در زمینههای ارزشی، اعتقادی و فرهنگی و عدم اسراف و تجملگرایی در نحوه برخورد شهروندان با مسائل زندگی مؤثر است. همانگونه که عوامل متعددی، ارتباطات انسانی را قوام میبخشد، عواملی نیز به این ارتباطات آسیب میرساند، بنابراین شناخت این عوامل به قوام و تحکیم زندگی کمک شایانی خواهد کرد.
شیخیانی در پایان با اشاره به اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود «ریشه صبر؛ داشتن یقین راستین به خداست»، بیان کرد: ظهور دولت صاحبالزمان(عج) در اصل ظهور دولت پایدار حق و حکومت حبیب خدا است.
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد هفته دفاع مقدس اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح کانون های مساجد پیاده روی اربعین اردبیل جهاد فرهنگی حماسه استان بوشهر اقتصاد خبرگزاری شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علتها واکاوی شوند
با توجه به کم حوصله شدنم سعی میکنم سریالها مخصوصا آثار نمایش خانگی را بعد از پایان هر فصلشان شروع به دیدن کنم و سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم را بر اساس همین دیدگاه هنوز ندیده بودم تا چند روز گذشته که خبر اعلام جرم علیه عوامل این سریال به دلیل اهانت به جامعه معلمان رسانهای شد و کنجکاو شدم تا آن را قبل از اتمام فصلش ببینم.
قسمت اول که تمام شد احساس کردم حرفی برای گفتن دارد روی فیلمنامه و سوژه داستان با وسواس بیشتری تمرکز کردم و در فیلمنامه و ساختار آن به لحاظ گره داستانی و شخصیتپردازی برخلاف فیلمها و سریالهایی که در سینما و تلویزیون باب شده تفاوت اساسی دیدم. این که فیلمنامه با توجه به پیرنگ اصلی که برایش تعریف شده آنقدر محکم هست که خرده داستانهایی که در طول اثر میبینیم در خدمت آن قرار دارند و هیچ سکتهای در روند کار ایجاد نمیکنند. نکته دیگر، شخصیت پردازی در فیلمنامه این سریال است که کاراکترها را در این مسیر همراه قصه کرده و به قوام و دوام آن کمک شایانی میکند. تا جایی که بیراه نیست اگر بگویم بر خلاف اکثر فیلمها و سریالها که کنشها و گرههای داستانی بر اساس اتفاقهای تحمیلی نویسنده رخ میدهد در «افعی تهران» شخصیت پردازی بگونهای است که اتفاقات بر اساس زیسته کارکترها در خانواده و جامعه و همچنین با نگاهی روانشناسانه و جامعه شناختی پیش میرود. گرههایی که برای خیلی از مخاطبان ملموس است و موجبات همزاد پنداری را در آنان بر میانگیزد و برای برخی که با مشکلات تولید یک اثر نمایشی آشنا نیستند تصویر درستی از روند ساخت در این روزهای پر چالش در عالم سینما و تلویزیون ارائه میدهد. البته که در طول این سریال میبینیم سازندگان خیلی ظریف و اما محتاطانه با این معضلات برخورد میکنند و داستان به گونهای پیش میرود که سیاست سانسور توسط برخی نهادها و از طرفی پافشاری سازنده اثر برای حفظ اصل فیلمنامهاش و ناراحتی او از اختلالی که در قصه و هدفش از به تصویر کشیدن جنایت به وجود میآید منطقی هستند و هر دو طیف بر اساس وظیفه و دغدغهای که دارند درست عمل میکنند که به نظرم این کشمکش بر جذابیت این سریال افزوده است. به تصور من سریال خوش ساخت است و بازیگران به خوبی از عهده نقش خود بر آمدهاند بخصوص پیمان معادی که به دلیل نگارش فیلمنامه «افعی تهران» روی سوژه و کارکتر اشراف کامل دارد و مسلطتر جلوی دوربین ظاهر شده است و در حفظ و تداوم حس شخصیت روشنفکری که از محیط اطرافش پر از خشم است و پریشانی ذهنی دارد به خوبی عمل میکند. در طول سریال تدبیر کارگردان و تدوینگر در فلاشبکهایی که ذهن شخصیت بیانی را به هم میریزد کلیدواژهای است که به انتقال حس در کلیت داستان کمک میکند و اتفاقا همین فلاشبکها هستند که مخاطب را در درک بهتر چرایی رفتارهای بیانی که به مرور در حال تحول است کمک میکنند و توهین او به معلمش در سکانسی که او را از ماشین بیرون میاندازد قابل فهم میشود. چرا که شخصیت او در طول کودکی و نوجوانی در خانواده و همچنین مدرسه شکل گرفته است. او هنوز کتکهایی که خورده و بیمهریهایی که دیده را نتوانسته فراموش کند و با آن کنار نیامده است. او هنوز در قسمت هشتم و سکانس مورد بحث به تحول شخصیتی نرسیده و نمیتواند معنای جمله لذتی که از بخشیدن میتواند بدست میآورد را نسبت به انتقام درک کند. با توجه به تعریفی که از شخصیت بیانی در طول 8 قسمت شده اگر رفتاری غیر از این به تصویر کشیده میشد حتما سکتهای در روند کار و دو گانگی در شخصیت او ایجاد میکرد و باید بدانیم که او فقط از معلمی که کتکش میزده متنفر است نه از جامعه معلمان. کما اینکه در قسمت دهم این سریال شاهد هستیم وقتی بیانی در رستوران نشسته و خانمی بابت سر و صدای ایجاد شده بابت جشن تولدش از او عذرخواهی میکند، بیانی تولد او را تبریک گفته و ادامه میدهد «خوش باشید». این رفتار باعث تعجب همراهش میشود و میپرسد «چون شناختت برات حل شد؟» و بیانی در جواب میگوید « نه، چون شعور معذرت خواهی داشت.» پس او که زخم خورده دوران گذشته و حتی در بعضی موارد زمان حال است از معلمی که تنبیه را از اساس انکار میکند، انتظار عذرخواهی دارد تا آبی ریخته شود بر آتش خشمش. به نظرم این رفتار را مشاوران تربیتی مدارس میتوانند تحلیل کنند که یک دانش آموز چگونه و چرا از خانواده و شاید معلمش دچار خشم شده و پرخاشگر میشود. بخصوص که این درد در ذهن او کهنه شده و مانند دملی چرکین در رفتارش مشاهده میشود. فراموش نکنیم که او هنوز تحت درمان است و در دیالوگی تاکید دارد که از همه دنیا بدش میآید و از خودش کمتر. او حتی از خودش هم بدش میآید پس تصور نگارنده این است به جای آن که به دنبال تقبیح رفتار یک شخص باشیم و معلول را سرکوب کنیم باید علتها واکاوی شود که به نظرم فیلمنامه «افعی تهران» بر اساس وظیفه ذاتی یک اثر نمایشی تلنگری میزند و دقیقا درگیرهمین موضوع و مطرح کردن علت و معلول است و این کارشناسان روانشناس و جامعهشناس هستند که باید در این باره اظهار نظر بهتری ارائه و علتها را موشکافی کنند و در جهت فرهنگسازی رفتار درست در جامعه و خانواده کوشا باشند. *منتقد سینماوتلویزیون ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904427