Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: استان کرمان شش اثر ثبت جهانی را در خود جای داده و از این نظر در کشور رکورد دار است اما نزدیک ترین این آثار به شهر کرمان باغ شاهزاده است که حدود ۳۰ کیلومتر از این شهر فاصله دارد و مابقی این آثار بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد به همین دلیل در شهر کرمان مهمترین جاذبه تاریخی بازار بزرگ شهر و بافت تاریخی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم کرمان انتظار دارند در همین راستا و باغ کلانتر، باغ بیرم آباد و بازار شهر کرمان نیز به صورت کامل مرمت و به چرخه صنعت گردشگری استان کرمان افزوده شود

طی دهه اخیر پس از بی توجهی های تعجب آوری که منجر به تخریب بخشهای از بافت تاریخی و بازار این شهر شد توجه و همکاری شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی و اوقاف موجب شده است برخی از بناهای فراموش شده و گاه تا ۸۰درصد تخریب شده از جمله باغ فتح آباد و یا حمام باغ لله و قبه سبز به صورت کلی مرمت و احیا و یا در مسیر بازسازی قرار بگیرند از دیگر نمونه های این همکاری اکوموزه حیاتی و بخشهای قابل توجهی از بازار شهر کرمان و یا مقبره خواجه اتابک است.

مردم کرمان انتظار دارند در همین راستا و باغ کلانتر، باغ بیرم آباد و بازار شهر کرمان نیز به صورت کامل مرمت و به چرخه صنعت گردشگری استان کرمان افزوده شود.

در همین چارچوب و با همکاری وشهرداری و استانداری کرمان طی سالهای اخیر کار مرمت بازار تاریخی شهر کرمان آغاز شده است و مسیرهای گردشگری استان در اطراف این بازار تعریف و بازسازی شده است.

بازار کرمان متشکل از راسته بازارهای متعدد و طولانی است که این بازار را جزو دو راسته بازار بزرگ ایران می باشد و بخش های مختلف بازار دارای قدمت متفاوت است بطوریکه قدیمی ترین بخش بازار مربوط به ۶۰۰ سال قبل است و جدیدترین قسمتهای بازار به دوران قاجار باز می گردد.

بی توجهی در نگهداری مهمترین دلیل تخریب بخشهایی از بازار است

این بازار بیشترین صدمه را در دوران حمله آقا محمد خان قاجار دید اما بعد از این حمله بیشترین صدمه به بازار به دلیل بی توجهی در حراست و نگهداری از آن صورت گرفته است.

هم اکنون بازار بدون شک قلب گردشگری شهر کرمان محسوب می شود و مهمترین مرکزی تجاری این شهر نیز می باشد.

فضای بازار مملو از عطر زیره، لبخند پسته و صدای چکش هنر دو هزار ساله مسگران کرمانی و رنگهای زیبای قالی و پته کرمان است

فضای بازار مملو از عطر زیره، لبخند پسته و صدای چکش هنر دو هزار ساله مسگران کرمانی و رنگهای زیبای قالی و پته کرمان است.

مهمترین مقصد تورهای گردشگری کرمان همین بازار و بافت تاریخی پیرامونی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته و کار بدنه سازی، کف سازی، شبکه آب و فاضلاب، برق، مخابرات و مرمت بخشهای متروک شده بازار انجام شده است.

مرمت میدان گنجعلیخان، بخشهایی از کاروانسرای گنجعلیخان و راسته بازارهایی مانند قیصریه که با سرمایه گذاری طلا فروشان انجام شده است چهره ای بسیار زیبا و خاطره انگیز به این بنای تاریخی داده است.

کاروانسرای کوزه گران

اما وقتی به این بازار دقیق تر نگاه کنید هنوز بسیاری از زیبایی ها و داشته های این بازار پشت دربهای بسته سراها و سراچه ها، کاروانسراها، و حجره های بسته و گاه تخریب شده پنهان است که می توان به کاروانسرای هندوها، کاروانسرای کوزه گران، کاروانسرای جر، سرای گلشن اشاره کرد.

اما اگر در سخنرانیهای مدیرکل جدید میراث فرهنگی کرمان مروری بکنید طرح‌های توسعه گردشگری باغ موزه هرندی، خانه اوشیدری، بازار قلعه محمود، قلاع اردشیر و دختر کرمان و باغ شاهزاده ماهان را از اولویت‌های متولی میراث فرهنگی کرمان خواهید یافت.

تراکم جاذبه های تاریخی کرمان در بازار بزرگ شهر ضرورت مرمت این بخش از بازار را بسیار بیشتر کرده است

هر چند نام قلعه محدود در این لیست وجود دارد اما این بازار بخشی جدا شده از بازار اصلی است که در صورت اولویت بندی شاید در ردیف آخر تاثیر گذاری در صنعت گردشگری کرمان قرار گیرد.

تراکم جاذبه های تاریخی کرمان در بازار بزرگ شهر ضرورت مرمت این بخش از بازار را بسیار بیشتر کرده است.

اما در حالیکه متولی اصلی مرمت بازار کرمان اولویت بندی خود را بدون در نظر گرفتن قلب گردشگری کرمان انجام داده است استانداری و شهرداری کرمان همچنان مسیر سابق در راستای مرمت بازار را طی می کنند. گام های این دو رکن مدیریت شهر کرمان هر چند مانند سال های گذشته محکم نیست اما همچنان ادامه دارد و دل های مردم کرمان را امیدوار می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در حاشیه بازدید از بازار و طرحهای بازسازی این سازه تاریخی به خبرنگار مهر گفت: استان کرمان دارای پتانسیلهای تاریخی بی نظیری از جمله بازار این شهر است که می تواند موجب جذابیت بیشتر شهر و وجود گردشگران و تقویت صنعت گردشگری در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی و ایجاد درآمدهای غیر نفتی برای کشور باشد.

حمایت کامل استانداری از مرمت بازار کرمان

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی گفت: مردم، مسئولان و نهادهای مختلف و بخش خصوصی در کرمان باید به این نقطه مشترک برسند که باید از تمام پتانسیل های تاریخی شهر برای خلق ثروت و درآمد استفاده کنیم و در همین راستا پروژه های عمرانی و بازسازی در بافت تاریخی کرمان با جدیت ادامه می یابد و شخص آقای استاندار و مجموعه استانداری با کمک شهرداری این روند را با جدیدت پیش می برند.

کاروانسرای جر

وی تاکید کرد: مرمت بازار کرمان زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود و حساسیت های بالایی در این زمینه وجود دارد.

موسوی در خصوص مرمت کاروانسراها بیان کرد: مسلما این کاروانسراها یکی از مهمترین نقاط قوت بازار کرمان هستند و مرمت آنها می تواند موجب جذب توریست داخلی و خارجی شود، زیرا هم اکنون گردشگری یکی از ارزآورترین زمینه های اقتصادی کشور است و باید بازار گردشگری را به سوی گردشگرانی در پی ارزانی سفر و جذابیت هستند باز کنیم.

رونق اقتصاد مقاومتی با استفاده از پتانسیلهای گردشگری

وی با اشاره به اینکه کرمان در زمینه ثبت آثار جهانی در کشور رکورد دار است گفت: در کنار این آثار منحصر به فرد که میتوان به ارگ بم، باغ شاهزاده، کویر لوت، قناتها، گلیم شریکی پیچ و روستای میمند اشاره کرد ده ها اثر تاریخی دیگر نیز وجود دارند که قابلیت ثبت جهانی دارند مانند بازار کرمان، ارگ راین، تپه های کنار صندل و دهها اثر دیگر که باید توسط متولیان امر به گردشگران معرفی شوند.

موسوی بر حفظ بافت تاریخی شهر کرمان تاکید کرد و گفت: بازار کرمان در کنار همین بافت تاریخی دارای هویت است و باید این بناهای مرمت و تغییر کاربری داده شود و زمینه حضور گردشگران در آنها فراهم شوند اما مهمترین نکته شناساندن و حمایت از سرمایه گذاران است.

کاروانسراها مرمت می شوند

وی به مرمت باغهای تاریخی در کرمان و بناهایی همچون باغ لله اشاره کرد و گفت: باید از تمام امکانات برای توسعه صنعت گردشگری در استان کرمان استفاده کنیم.

وی همچنین به مرمت همه کاروانسراهای موجود در بازار کرمان تاکید کرد و گفت: مرمت این کاروانسراها در دستور کار ویژه قرار دارد.

بافت تاریخی مجاور بازار

وی با اشاره به وقفی بودن بسیاری از این بناها خواستار همکاری متولیان آنها شد و گفت: کار بدنه سازی بازار و کف سازی آن باید تکمیل شود.

طرح گذر فرهنگی کرمان با جدیدت اجرا می شود

موسوی بر معرفی و احیای گذر تاریخی شهر کرمان تاکید کرد و گفت: فاز نخست این گذر شامل خیابان تجلی و مجموعه‌ گلبازخان، میدان تاریخی ارگ است و فاز دوم نیز به زودی توسط میراث فرهنگی مشخص می شود اما فاز نخست توسط شهرداری اجرا خواهد شد.

شهرداری از تقویت جاذبه های گردشگری حمایت می کند

شهردار کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: شهرداری در راستای توسعه و تقویت جاذبه های شهر کرمان همکاری های لازم را انجام خواهد داد و توجه ویژه ای به خصوص در بافت تاریخی شهر کرمان انجام شده است.

کار کف سازی و بدنه سازی بازار توسط شهرداری و با نظارت فنی میراث فرهنگی انجام می شود

سید مهران عالم زاده بیان کرد: کار کف سازی و بدنه سازی بازار توسط شهرداری و با نظارت فنی میراث فرهنگی انجام می شود.

وی افزود: این اقدام موجب احیای بازار و ایجاد زمینه های بیشتر برای توسعه گردشگری و شهر کرمان خواهد شد و همان طور که در سال های اخیر مشاهده کرده ایم؛ کرمان در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور است.

کرمان گام های بلندی در مسیر رسیدن به شهر ایده آل گردشگری پیش رو دارد که می توان به احیای کامل بازار، احیای بافت تاریخی، احیای میدان ارگ، باغ هرندی، باغ کلانتر، باغ بیرم آباد، کارونسرای های متعدد بازار و ایجاد یک بازار متشکل صنایع دستی اشاره کرد.

کد خبر 4728064

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار کرمان میراث فرهنگی کرمان استانداری کرمان شهرداری کرمان هفته دفاع مقدس قزوین اربعین حسینی بوشهر شیراز اربعین 98 شهرکرد استانداری سمنان گرگان خطبه های نماز جمعه بازگشایی مدارس بیرجند سانحه تصادف اجلاس جاده ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز