Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بورس انرژی از فردا چهارشنبه مرحله دوم تامین مالی بزرگ دولت از طریق عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران آغاز می شود.

این اوراق در روز های چهار شنبه سوم مهر ماه و شنبه هفتم مهر ماه سال جاری تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق نمادهای " سنفت ۲۹۹۱ ،سنفت ۲۹۹۲ ،سنفت ۲۹۹۳ ،سنفت ۲۹۹۴ ،سنفت ۲۹۹۵ ، سنفت ۲۹۹۶ وسنفت ۲۹۹۷ " در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه عمومی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمتر از یک ماه قبل نیز دولت از طریق عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام در بازار مشتقه بورس انرژی ایران ، موفق به تامین مالی از طریق این بازار شده بود.به این ترتیب با اجرای فاز دوم این تامین مالی از امروز، پازل تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بورس انرژی ایران تکمیل می شود.

وی افزود: مجموع قرارداد های سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی که از فردا عرضه اولیه خواهند شد بالغ بر ۳ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۶۲ قرارداد است که به قیمت اسمی هر قرارداد ۷۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان و به روش حراج ناپیوسته به عموم سرمایه گذاران عرضه می شود.

به گفته حسینی، متعهد پذیره نویسی تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۰ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان که امروز از طریق نماد "سنفت۲۹۹۱"عرضه اولیه می شوند ، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند خواهد بود. همچنین ۹۷۹ هزار و ۳۱۸ قرارداد از این اوراق به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در نماد "سنفت۲۹۹۲" در روز چهارشنبه این هفته از سوی صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی تعهد پذیره نویسی خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین طی این روز صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کیان متهد پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومان از حجم تامین مالی مذکور با عرضه اولیه ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام در نماد "سنفت۲۹۹۳" سده و در نهایت تامین سرمایه سپهر در این روز متعهد پذیره نویسی ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته حسینی، در روز شنبه ششم مهر ماه ۱۳۹۸ نیز تعداد ۲۰۹ هزار و ۸۵۳ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در نماد "سنفت ۲۹۹۵" عرضه می شود که بانک خاور میانه متعهد پذیره نویس آن است. ۲۰۰ میلیارد تومان از قرارداد های مذکور نیز در نماد "سنفت ۲۹۹۶" عرضه اولیه می شود که از سوی صندوق سرمایه گذاری اندوخته پایدار سپهر ، تعهد پذیره نویسی آن انجام می شود .همچنین ۲۵۰ ملیارد تومان از این قرارداد ها در نماد "سنفت ۲۹۹۷" عرضه خواهد شد که متهد پذیره نویس آن شرکت تامین سرمایه کاردان است.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه است.

به گزارش مهر، این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی است و مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

تامین مالی موفق دولت از طریق انتشار اوراق سلف نفت خام نشاندهنده ظرفیت های بالای بازار سرمایه ایران برای تامین مالی طرح های توسعه ای نفت و گاز حتی با وجود تحریم های ظالمانه غربی است.

اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه تامین مالی اسلامی محسوب می‌ شود که از آن می‌توان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت،گاز و برق بهره برد.

در این راستا بورس انرژی ایران تلاش کرده با تقویت بازار مالی کشور از طریق بستر سازی و تعریف ابزار های مالی مختلف ضمن فراهم کردن امکان تامین مالی موثر بنگاهها و واحد های اقتصادی از بازار سرمایه به افزایش سهم تامین مالی بلند مدت در اقتصاد کمک کند.

از سوی دیگر، بورس انرژی ایران در آخرین روزهای شهریور ماه امسال نیز میزبان عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی بود. این اوراق درتاریخ۲۷/۶/۹۸ و تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان که از مجموعه شرکت های فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب می شود، به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای "سمیعا ۹۹۱" عرضه اولیه و با موفقیت در مدت زمان کوتاهی تامین مالی شد.

در این عرضه اولیه در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فازهای ۱۱ الی ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه شش میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ریال برای هر قرارداد و طی یک روز کاری پذیره نویسی شد.

این عرضه اولیه بخشی از تامین مالی ۱۵۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام خواهد شد.

مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار ۱۷.۵ درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکت های کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه شد.

تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران به رقم  ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال بالغ شده است.

بر این اساس تا کنون ارزش عرضه اولیه انواع اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران بالغ بر۱۰۱ هزار و ۶۴۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۹۵۴ ریال شده است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز بالغ بر ۴۲هزار و ۱۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۳۰ ریال است.

گفتنی است از سال ۱۳۹۴ تا کنون ، صنعت برق کشور توانسته است از طریق بورس انرژی ایران با انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد، بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی را جذب نماید.این در حالی است که پتانسیل بالای تامین مالی در بازار سرمایه و حضور سرمایه های مردمی می تواند برای وزارت نیرو و توانیر برای برخورداری از آن از جمله عرضه مستمر برق و یا انتشار گواهی ظرفیت نیروگاه ها موثر و اجرایی باشد.

همچنین با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه نیروگاه پرند میلغ یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای گروه مپنا در بورس انرژی فراهم و انجام شده است.

صنعت نفت و گاز ایران نیز تا کنون توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی فرآورده های مختلفی همچون نفت خام ، نفت کوره ، گاز مایع و بنزین در بازار مشتقه بورس انرژی اقدام به تامین مالی ۹۲ هزار میلیارد ریالی نماید.

شفافیت در بازار سرمایه نه تنها به همه ذینفعان بلکه به قانون‌گذار، سیاست‌گذار و دولت نیز در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و ایجاد شفافیت مالیاتی کمک می‌کند و این در حالی است که تامین مالی کم‌هزینه و بلندمدت توسط تولیدکنندگان بخش انرژی در بازار سرمایه می تواند طیف وسیعی از کالاها در بورس انرژی را قابل تصور و منطقی سازد.

کد خبر 4727391 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: سیدعلی حسینی بورس انرژی عرضه نفت در بورس انرژی شرکت نفت آرامکو عربستان بانک مرکزی ایران قیمت دلار قیمت نفت بورس وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سهام ایالات متحده آمریکا پهباد گمرک ایران تولید نفت قیمت یورو قطع یارانه نقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین فرجی‌برحق گفت: در بازه زمانی ۱۵ بهمن ماه سال گذشته تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خیرین استان مبلغ ۱۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان کمک کردند که این مبلغ نسبت به مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱۷ زندانی مشمول برای کمک با ۳۳ میلیارد تومان بدهی در این بازده زمانی که بیشترین کمک‌ها در ماه رمضان بود، تاکنون ۵۴ نفر آزاد شدند، افزود: این پویش تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد.


رئیس‌کل دادگستری زنجان با بیان اینکه در برگزاری این پویش تلاش‌های زیادی انجام شد که در این میان بایستی از اقدامات صدا و سیمای مرکز زنجان که نقش زیادی در اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی داشتند تشکر کنیم، ادامه داد: مردم خیر و نوع دوستان استان با این مقدار کمک‌های مالی یک کار خداپسندانه و بزرگی انجام دادند که شایسته تجلیل و احترام هستند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجی‌برحق بررسی وضعیت پرونده‌های محکومان مالی که در زندان هستند مورد توجه مسئولان امور زندان و قاضی ناظر زندان قرار گیرد، گفت: باید برای کمک به زندانیان مشمول ابتدا آماری از تعداد مشمولان برای کمک مالی داشته باشیم تا بعد برنامه‌ریزی برای کمک داشته باشیم که این امر هم مورد عنایت دست‌اندرکاران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • کمک ۵۰ میلیون تومانی معلمان نیکوکار برای آزادی همکارشان
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز آذربایجان‌غربی به ۵۰۰۰ کلاس درس برای رسیدن به استاندارد کشوری