Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@12:02:07 GMT

ابرها بارورسازی می شوند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۲۵۲۹

ابرها بارورسازی می شوند

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از اجرای پروژه باروری ابرها در سال آبی جاری خبر داد و گفت: احتمالا این پروژه در نیمه پاییز اجرایی شود.

فرید گلکار ، با بیان این‌که طرح بارورسازی ابرها از ابتدای سال جاری به شرکت توسعه منابع آب و نیرو منتقل شد، اظهار کرد: این طرح در شرکت مذکور با شکل و شمایل اجرایی‌تر پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته امور مربوط به قراردادها با کمی تأخیر روبرو شد و ظرف یک تا دو هفته آینده نهایی خواهد شد. ‌برای اجرای پروژه بارورسازی ابرها در سال جاری تجهیزات مختلف با شرایط متفاوتی به کار گرفته خواهند شد.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درباره منطقه هدف نیز توضیح داد: منطقه هدف براساس سیاست جدید شرکت آب و نیرو در نظر گرفته می‌شود و مناطقی است که استعداد و نیاز بیش‌تری دارند. البته اجرای این طرح در سال جاری با سال‌های گذشته اشتراکاتی دارد اما هم شرایط، هم تجهیزات و هم مکان آن فرق کرده و احتمالا این طرح در اطراف نیروگاه‌های برق‌آبی اجرایی شود زیرا افزایش ذخیره نیروگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

گلکار درباره زمان اجرای طرح بارورسازی ابرها نیز گفت:‌ احتمالا این طرح از نیمه پاییز آغاز شود اما ممکن است به دلیل تأمین تجهیزات با تأخیر هم مواجه شود.

وی در پایان با اشاره به همکاری سپاه در طرح بارورسازی ابرها اظهار کرد: سپاه تجهیزات مورد نیاز را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد و امور مربوط به اجرای پروژه، هدایت و نظارت توسط وزارت نیرو انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پروژه بارورسازی ابرها در ایران عمری حدوداً ۴۰ ساله دارد اما اولین پروژه اجرای مستقل توسط کارشناسان ایرانی در تابستان ۸۷ در استان گیلان انجام گرفت. مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از آن زمان تاکنون پروژه‌های متعدد اجرایی و مطالعاتی باروری ابرها در مناطق مختلف به اجرا گذاشته‌ است اما دولت دوازدهم و وزارت نیرو رویکرد خود را به بارورسازی ابرها تغییر دادند و با مطرح شدن کمک سپاه برای توسعه باروری ابرها جای پای این فناوری قرص شد.

هدف اصلی اجرای پروژه‌های بارورسازی ابرها مقابله با بحران خشکسالی بود. بحرانی که به دلیل بارندگی‌های اخیر کشور کم رنگ‌تر شده و اجرای این پروژه‌ها را به تأخیر انداخت. به طوری که این پروژه در سال آبی گذشته اجرا نشد.

/ایسنا



 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما «علی اکبر محرابیان» در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد، گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ، ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در سد‌های درحال ساخت و نوآوری در سدسازی است و بر اساس اعلام کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های گذشته ایران در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل کشور تامین کند و هم اکنون بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است.

محرابیان بیان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آنها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانگا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اوما اویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

محرابیان افزود: هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار داشت: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو گفت: لازم می‌دانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار