Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:05:15 GMT

نقش مهم صنعت گردشگری در رونق تولید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۴۱۸۱

نقش مهم صنعت گردشگری در رونق تولید

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گردشگری در جهان کنونی رویکردی اقتصاد محور دارد و از منابع عمومی درآمدزایی و اشتغال به شمار می‌آید، بنابراین نگاه به صنعت گردشگری به عنوان پیشران توسعه پایدار و رونق تولید امری مهم است.

به گزارش ایسنا، سمیه محمودی که در نشست مطبوعاتی «کمیسیون گردشگری و صنایع دستی» خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: گردشگری، لوکوموتیو توسعه اقتصادی است برای شتاب بخشیدن به حرکت بخش‌های مختلف اقتصادی در حوزه صنعت و معدن؛ زیرا گردشگری فضایی به حساب می‌آید برای تسهیل مبادلات ارزی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. .

این فعال اقتصادی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده صنعت گردشگری استان خراسان به ویژه مشهد یکی از راهکارهای اساسی در بهبود کسب و کار و چه بسا تنها راه‌کار موجود است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های صنعت گردشگری در جهت ارتقاء فرآوری گوهرسنگ‌ها باعث ایجاد اشتغال پایدار و هم‌چنین ارتقاء رتبه اقتصادی ایران و کلان شهر مشهد می‌شود.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در پاییز 97 با همکاری و هم‌یاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و نهادهای مرتبط به این عرصه،  ادامه داد: این کمیسیون برخی از اهداف را جهت بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی ترجیح داده است که یکی از آن‌ها بستر سازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان بخش غیر دولتی، با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری و صنایع دستی و ایجاد فرصت‌های جدید است.

محمودی خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح مهارت اعضایی که به این کمیسیون می‌پیوندند، کمک به استیفای حق قانونی اعضاء، اجرای طرح‌های بهبود و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی، شتاب‌دهی و شبکه سازی عرصه گردشگری و اقتصاد صنایع دستی و هم‌چنین پیوند سیستم سنتی گردشگری به تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌ها و صنعت آی تی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون است.

وی در خصوص اهداف کمیسیون تصریح کرد: تجاری سازی فعالیت‌های گردشگری با اهداف توسعه‌ای، اشتغال‌زایی و ارز آوری نیز از اهداف کمیسیون است، هم‌چنین بستر سازی جهت استفاده از ظرفیت فعالان صنعت با هدف سرمایه‌گذاری از اهداف دیگر کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و صنایع‌دستی است.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این کمیسیون به عنوان بازوی مشورتی نهادهای دولتی و در واقع با هدف ایفای نقش تسهیل‌گری در حوزه گردشگری، همکاری با دانشگاه‌های گردشگری، معرفی جاذبه‌های گردشگری در گستره ملی، رفع موانع تولید در بنگاه‌های گردشگری، شناسایی فعالان برتر گردشگری در سطح ملی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه و صنایع خلاق آن، فعالیت خود را آغاز کرد.

محمودی در خصوص اقدامات اولیه این کمیسیون اضافه کرد: از اقدامات اولیه این کمیسیون می‌توان به ترویج جاذبه‌های گردشگری ایران با محوریت خراسان و ترویج گردشگری در مناطق روستایی اشاره کرد؛ یکی از این موارد برگزاری جشنواره روستایی احمدآباد بود که در بخش احمدآباد با همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در تیرماه برگزار شد و مردم یکی از روستاهای این برنامه با وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب گردشگری، خود از مهمانانی که برای بازدید به آن منطقه رفته بودند پذیرایی کردند.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های کمیسیون می‌توان به برقراری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مختص گردشگری اشاره کرد که در این خصوص نشست شورای عالی روسای تشکل‌های گردشگری و صنایع دستی، سوغات و سنگ‌های گران‌بها در خانه صنعت برگزار شد که کمیسیون در این نشست در راستای بررسی مشکلات بخش خصوصی به دنبال تسهیل‌گری و کارگشایی بود.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد پروژه‌های جدید این کمیسیون خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز چند پروژه تسهیل‌گری مشکلات فعالان گردشگری را در دست اقدام داریم که با همراهی ارگان‌های شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، دارایی و... قرار است روند تسهیل‌گری را داشته باشیم.

محمودی در خصوص تخصیص برند جهانی «مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها»  عنوان کرد: این کمیسیون پیگیری‌هایی را از شهرداری، شورای شهر و دبیرخانه شهر جهانی گوهر سنگ‌ها داشته است که با همراهی آن‌ها و تشکل‌های مختلف به دنبال این هستیم که مرکز تخصصی سنگ‌های گوهری و فلزات گران‌بها را در مشهد راه‌اندازی کنیم تا مشهد بتواند استاندارد جهانی را در این خصوص کسب کند.

وی افزود: این مساله خود کمک می‌کند که برند «مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‌ها» پایدار بماند و پس از ماندگاری این نام به دنبال آن هستیم که آموزش‌های لازم برای شهروندان این شهر در جهت معتبر شدن این برند جهانی انجام شود و این مسئله خود جزو برنامه‌های آتی کمیسیون گردشگری است.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امسال سازمان جهانی گردشگری شعار «گردشگری، اشتغال و آینده‌ای بهتربرای همه است» را در نظر گرفته، بنابراین به دنبال این هستیم که این کمیسیون بحث‌های گردشگری و صنعت را بیشتر به هم مرتبط کند؛ درهمین خصوص اتخاذ سیاست‌های عمومی مناسب در کلیه لایه‌های مدیریتی و حمایت کامل بخش خصوصی و دستگاه‌ها برای رونق صنعت گردشگری که منجر به تصمیمات اقتصادی مهم و افزایش اشتغال می‌شود از نظر ما مهم است.

محمودی توجه ویژه به برقراری ارتباط بین صنعت و گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را از اهداف این کمیسیون دانست و گفت: توجه به صنایع دستی به عنوان صنعت ارزآور و اشتغال‌زا با توجه به برند «مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‎ها» اهمیت ویژه‌ای در کمیسیون دارد.

وی ادامه داد: اهتمام ویژه به تولیدات حوزه خدمات از جمله محصولات گردشگری در سال رونق تولید هم تراز با تولیدات کالا است و هم‌چنین موضوعی که گردشگری به وجود می‌آورد گردشگری پایدار بوده که به عنوان گردشگری صلح و دوستی مطرح می‌شود که برای ما مهم است و دوست داریم در آن فعالیت داشته باشیم.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت کمیسیون گردشگری افزود: کمیسیون ما در واقع به عنوان بازوی هماهنگ‌کننده و تصمیم‌گیر خانه صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی شناخته می‎شود و یکی از برنامه‌های این کمیسیون با توجه به این‌که خانه صنعت، معدن و تجارت معین اقتصادی منطقه باجگیران بوده، توسعه گردشگری این منطقه نسبتا محروم مدنظر است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه موثر باشیم. در این خصوص بازدیدهای میدانی از منطقه و بررسی جاذبه‌های گردشگری آن به عمل آمده است که در حال بررسی مباحث گردشگری منطقه و ظرفیت‌هایش هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگري مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها سوغات مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی، گفت: در مجموع ۱۵۰ همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری  با حضور در محل استودیو نمایشگاه ایران اکسپو 2024 تهران، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط وزارت کشور با محوریت استانداری‌ها سال گذشته و امسال برگزار شد و هدف آن معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به رویکرد تشکیل زنجیره‌های ارزش افزود: یکی از مزیت‌هایی که خراسان رضوی دارد، وجود بارگاه منور رضوی در این استان و مشهد بوده که مزیتی را برای این خطه ایجاد کرده است لذا این امر مهم را یک ظرفیت مهم و استثنایی می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع زیارت یک زنجیره ارزش است، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت، به وسیله موضوع زیارت و تشرف به بارگاه منور رضوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما حل می‌شود.

نظری به دومین زنجیره ارزش استان پرداخت و ادامه داد: مزیت دیگر استان خراسان رضوی معادن آن است. بر این‌ اساس 30 درصد از سنگ آهن فولاد کشور در استان خراسان رضوی و شهر خواف تامین می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله ترانزیت از دیگر زنجیره‌‌های ارزش استان خراسان رضوی است، تصریح کرد: کوتاه‌ترین بخش مربوط به کریدور شمال به جنوب در شرق کشور واقع شده که مبدا آن چابهار است، لذا این کریدور از شرق کشور امتداد پیدا می‌کند و به کشور روسیه و کشورهای آسیای مرکزی می‌رسد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای ایران ایجاد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان کشاورزی و دارای فراورده‌های کشاورزی است، گفت: همچنین بیشترین صنایع غذایی در استان خراسان رضوی فعالیت‌ می‌کنند اما در این نمایشگاه دو زنجیره ارزش «زیارت و گردشگری» و زنجیره «فولاد» معرفی می‌شوند.

نظری بیان کرد: استان خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نمادهای اقتصاد بدون نفت را دارا است که بر این اساس بیش از 95 درصد اقتصاد استان ما بخش خصوصی است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش صنعت و معدن حدود 5 هزار و 600 واحد صنعتی معدنی داریم. همچنین 125 همت سرمایه‌گذاری شده است و طی دو سال و نیم گذشته 1342 پروانه جدید بهره‌برداری برای واحدها صادر کرده‌ایم. باید گفت؛ حدود 730 پروانه جدید و 612 پروانه توسعه‌ای بوده و جمع سرمایه‌گذاری در این واحدها حدود 50 همت است. 

وی خاطرنشان کرد: 53 واحد عمده در دست اقدام و ایجاد است که تا پایان دولت با 97 همت سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسند. در مجموع 150 همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نظری به حوزه اشتغال پرداخت و تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری ما در خراسان رضوی 6.2 و بیش از 43 درصد نرخ مشارکت این استان است. همچنین صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چیزی به عنوان بیمه بیکاری که رشد کند نداریم، اظهار کرد: سال 1402 نسبت به 1401 حدود 16 درصد کاهش در این حوزه داشتیم.

وی به شرکت‌های دانش‌بنیان استان و ظرفیت‌های آنان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثری به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. بر این اساس؛ تولید دارو، سی تی اسکن و ونتیلاتور از دستاوردهای خراسان رضوی است. در بحث صنایع قطعه سازی خودرو از صنایع تعیین کننده در کشور هستیم و یکی از زنجیره‌های ارزش ما خودرو و قطعات خودرو است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • دنبال رونق تجارت خارجی در مازندران هستیم
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند