Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، چند روزی است که خبر ساخت فیلم سینمایی درباره شمس و مولانا با عنوان مست عشق به کارگردانی حسن فتحی و محصول مشترک ایران و ترکیه به یکی از اخبار داغ سینمایی تبدیل شده و حاشیه‌های بسیاری برای این فیلم ایجاد شده است.

پس از انتشار خبر ساخت این فیلم سینمایی برخی از آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری‌همدانی درباره ساخت این فیلم پرسش هایی را مطرح کردند که پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به پرسش مطرح شده چنین بوده است: با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آیت‌الله نوری همدانی نیز درباره ساخت این فیلم اینگونه پاسخ داد: این دو نفر نامبرده از اعیان صوفیه مهستند و ما برای این مطلب مدارک مقتضی از کتاب‌های خودشان داریم. اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه‌های ضالّه و مضلّه است که با تشکیلات قطب‌ سازی و مرشدبازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت عصمت(ع) آمده‌اند و امام صادق(ع)   درباره صوفیه فرموده‌اند: آنها دشمنان ما هستند. ترویج آنها به هر شکل باشد جایز نیست و حرام است.

پس از انتشار این فتوا، دست‌اندرکاران فیلم سینمایی مست عشق ویدئویی از سخنان آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در چند سال گذشته منتشر کردند. رهبرمعظم انقلاب در دیدار با جمعی از شاعران در ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ خورشیدی گفته‌اند: شعر مولوی را شما ببینید. حالا اگر فرض کنید کسی دیوان شمس را به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه های هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در موضعی مشترک درباره‌ حواشی فیلم در دست ساخت مست عشق، ضمن انعکاس نظر مقام معظم رهبری و برشمردن توصیف امام خمینی(ره) از مثنوی و مولانا و همچنین برشمردن نظر علامه طباطبایی، مطهری و جوادی آملی درباره‌ او، خطاب به فقهای مخالف نوشتند: بهات درباره‌ امثال مولوی از دیر زمان بوده، در موضوع مورد اختلاف مقلدان محترم به نظر مرجع‌شان وفادار خواهند بود و در مواردی مانند نشر کتاب و ساختن و اکران فیلم در مورد این اشخاص خاص، نظام بر اساس نظرات ولی فقیه برنامه‌ریزی می‌کند.

 گفتنی است رسانه های اصولگرا گرچه به شبهات درباره استفتای حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی پرداخته اند اما به طور کلی ساخت این فیلم را همراه با منافع ترکیه می دانند.

 رسانه‌های اصلاح طلب

نظر مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان دین درباره مولوی

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: اگرچه حواشی به وجود آمده برای فیلم مست عشق که موضوع صوفی‌گری مولانا و شمس را به عنوان محور استدلال خود دارد، امر بی‌سابقه‌ای نیست قبلا هم با برگزاری کنگره مولوی مخالفت شده، اما باتوجه به جایگاه مولوی در فرهنگ ما و نیز نظر مقام معظم رهبری درباره این شاعر و عارف سده هفتم هجری، چنین پروژه‌ای تا این اندازه به دست‌انداز بیفتد. رهبر انقلاب نه‌تنها به تقابل شخصیت و دیدگاه‌های مولوی با اسلام و موازین دینی قائل نیستند بلکه بالصراحه بر همپوشانی و انطباق این شاعر و عارف سده هفتم هجری با دین اسلام تاکید دارند. ایشان مسائل عرفانی را دریایی عظیم توصیف کرده‌ و یادآور شده‌اند که بخشی از شعر آیینی ما با عرفان پیوند خورده است.

به گزارش عصر ایران، علاّمه حسن زاده، در جای جای کتب و رسالات منتشر شده‌ از ایشان، از مولوی با عنوان عارف رومی  یاد کنند و درباره بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سنائی فرموده‌اند: این آقایان همه از مفاخر عالم علم و ادبیات و فرهنگ و شعر و شاعری هستند و آنها بزرگانی هستند که نوعاً معارف قرآنی و مضامین عرفانی و نکات و مدارج انسانی را در سیر و سلوک، اعتلا و ارتقای انسان به نظم درآورده‌اند ایشان همچنین تاکید کرده اند که امثال حافظ و مولوی، عالم به تمام علوم از قبیل فقه، اصول، حدیث و فلسفه بودند.
 

روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی، گاهی از مولانا به عارف و کاشف و محقّق متبحّر مولانا جلال الدین رومی و گاهی به شیخ عارف کامل، مولانا جلال الدین رومی تعبیر می‌کند و چنین او را می‌ستاید و گاهی از لحاظ علمی‌نیز او را ستایش می‌کند و می‌فرماید: شیخ عارف، مولانا جلال الدین رومی، به همین معنا (مسئله‌ای عرفانی) در کتاب خود تصریح کرده و الحق در بیان این حقیقت، قیامت کرده است. همچنین از عارف واصل، خاتم العرفاء و المتالهین نقل شده است که ایشان در حالت احتضار فرموده‌اند: من می‌روم امّا ما و شما هیچ وقت از مثنوی بی‌نیاز نمی‌شویم. و همچنین ایشان فرموده‌اند: مولوی از خواص شیعیان حضرت امیر(ع) ـ است.

مسبوق به سابقه بودن اختلافات فقهی در جریان ساخت فیلم‌ها

روزنامه شرق در گزارشی می نویسد: مست عشق نخستین فیلمی نیست که با مخالفت برخی مراجع روبه‌رو می‌شود. پیش از این و در جریان ساخت و به‌ویژه اکران فیلم سینمایی رستاخیز نیز اختلاف‌نظر درباره نمایش این فیلم سبب شد رستاخیز سال‌ها در محاق توقیف بماند. احمدرضا درویش، کارگردان فیلم رستاخیز، در جریان توقیف این فیلم سینمایی در برنامه چشم شب روشن، درباره مباحث فقهی مطرح‌شده در فیلم گفت: در رستاخیز به لحاظ فقهی و مبانی شرعی بر مبنای فتوای مراجع عظام عمل شده است.

مست عشق در مسیر رستاخیز عنوان مطلبی در روزنامه ایران است که در بخشی از آن می خوانیم: این بار اخبار مخابره شده از قم بود که مست عشق را دوباره سر زبان‌ها انداخت. جمعی از طلاب با ارسال نامه‌هایی به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی، نظر این دو مرجع تقلید را درباره ساخت سریال شمس و مولانا جویا شده بودند و آنها مخالفتشان را با ساخت فیلم عنوان کردند. در روزهایی که انتشار غیرقانونی رستاخیز احمدرضا درویش در فضای اینترنت و انگشت اتهام تلویزیون به سمت دولت، انتقادهایی را درباره نادیده گرفتن مخالفت مراجع تقلید برای توقیف این فیلم مطرح کرده، حالا دو مرجع تقلید پیش از ساخت یک اثر سینمایی در برابر آن اعلام موضع کرده‌اند.

واکنش کارگردان به حواشی ایجاد شده

روزنامه آرمان ملی در مطلبی می نویسد: درباره طرح سوال ساخت فیلم مست عشق از سوی افرادی که خود را طلاب قم معرفی کردند باید به این نکته توجه داشت که انتقادات دلواپسان دیگر به این فیلم از مدتی قبل آغاز شده بود پس چرا این طلاب اکنون به یاد سوال از مراجع افتادند؟ آیا نمی‌توان اقدام این طلاب را بخشی از پروژه تخریب فیلم تاریخی دانست؟ بهتر بود این طلاب جوان شان و جایگاه خود را همتراز بادلواپسان سیاسی قرار نمی‌دادند تا اقدامشان همراستا با آنها تعریف شود. به عنوان نمونه روزنامه دلواپس جوان چندی پیش نوشت: حسن فتحی می‌خواهد با حضور بازیگران شناخته شده سینمای ایران، فیلمی با موضوع زندگی مولانا و شمس بسازد؛ فیلمی که منفعت آن نصیب ترکیه خواهد شد. وی در ادامه آورد: با ساخت فیلم مست عشق در ترکیه، عملاً مهر تأییدی بر ادعاهای ترکیه درباره اصالت محمد جلال‌الدین بلخی زده است که دولت ترکیه قصد دارد وی را در جهان به عنوان شاعر اهل ترکیه معرفی کند. از سوی دیگر ترکیه در هر سال مبالغ زیادی را صرف ساخت فیلم و سریال می‌کند و آن را به شبکه‌های تلویزیونی منطقه می‌فروشد تا بینندگان را برای بازدید از ترکیه تشویق کند. این ابتکار باعث شده است که علاوه بر شهروندان ایرانی و عرب، حتی اهالی سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز به ترکیه سفر کنند. یا مشرق نوشت: تهیه‌کننده کار هم مهران برومند نامی است که آقای عابربانک (حسین هدایتی) از وی در دادگاه سخن گفته بود. اردیبهشت امسال بود که حسین هدایتی در آخرین دفاعیات دادگاهی خود، از مهران برومند نام برد و اینکه برومند به او بدهکار است. حواشی دیگری که حسن فتحی، کارگردان فیلم آنها را پیش‌بینی کرده و گفته بود ساخت فیلم درباره مولانا سخت خواهد بود و جنجال و حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت. چون حساسیت‌های زیادی درباره این شخصیت وجود دارد.

رسانه‌های اصولگرا

ارجحیت نظر ولی فقیه

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: هر چند دو مرجع بزرگوار تقلید، درباره شمس و مولوی، قائل به حکم مذکور شده‌اند اما مراجع و علمای شناخته‌ شده‌ای در دوران ما زندگی کرده و می‌کنند که ظاهراً، نظر دیگری در این زمینه دارند. حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در دیدار شاعران که در شهریورماه سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد و مصادف با ماه مبارک رمضان بود، طی سخنانی به بیان دیدگاهشان درباره مولوی و ذکر خاطره‌ای در همین زمینه، از استاد شهید آیت‌ا... مرتضی مطهری پرداخته‌اند که ما آن را عیناً در این‌جا نقل می‌کنیم: یک بخش مهمی از شعر آیینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود و این هم یک دریای عظیمی است. شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است. طبق فتوای بسیاری از مراجع معظم تقلید، در جامعه اسلامی ما، در جمهوری اسلامی ملت ایران که بر اساس آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) شکل گرفته است، حرف و سخن آخر را، به ویژه در مباحثی که جنبه عمومی و حکومتی پیدا می‌کند و مسئولان و دولتمردان، مکلف به تمکین از آن هستند، ولی‌فقیه دوران می‌زند و پیروی از دیدگاه و نظر ایشان، در اموری که اشاره کردیم، بر مؤمنان واجب است.

توجه بزرگان به آثار مولوی

روزنامه فرهیختگان در بخشی از گزارش خود نوشت: چهار دهه حضور مثنوی و مولوی در بیانات رهبری یکی از برجسته‌ترین وجوه توجه به مولوی و آثارش را می‌توان در مقام معظم رهبری دید. سابقه این توجه به قبل از انقلاب و حتی دوران ریاست‌جمهوری ایشان بازمی‌گردد. از نگاه بزرگان یکی از کسانی که در آثارش موارد متعددی از نقل قول و تمثیل از مثنوی مولوی آمده، استاد شهید مرتضی مطهری است. در اینجا نظر ایشان درباره مولوی را از جلد دوم کتاب مجموعه کلیات علوم اسلامی مرور می‌کنیم:  مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی، صاحب کتاب جهانی مثنوی از بزرگ‌ترین عرفای اسلام و از نوابغ جهان است. نسبش به ابوبکر می‌رسد. مثنوی او دریایی است از حکمت و معرفت و نکات دقیق معرفه‌الروحی و اجتماعی و عرفانی. در ردیف شعرای طراز اول ایران است. مولوی اصلا اهل بلخ است. در کودکی همراه پدرش از بلخ خارج شد. پدرش او را با خود به زیارت بیت‌الله برد. با شیخ فریدالدین عطار در نیشابور ملاقات کرد. پس از مراجعت از مکه همراه پدر به قونیه رفت و آنجا رحل اقامت افکند. مولوی در ابتدا مردی بود عالم و مانند علمای دیگر هم‌تراز خود به تدریس اشتغال داشت و محترمانه می‌زیست تا آنکه به شمس تبریزی عارف معروف برخورد، سخت مجذوب او گردید و ترک همه چیز کرد. دیوان غزلش به نام شمس است و در مثنوی مکرر با سوز و گداز از او یاد کرده است. مولوی در سال ۶۷۲ درگذشته است. چهره دیگری که درباره مثنوی معنوی شرح نوشته و سال‌های زیادی از عمر شریفش را در این حوزه صرف کرد، مرحوم علامه جعفری است. تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی در ۱۵ جلد اثری است که از وی به یادگار مانده است. علامه محمدتقی جعفری درباره مولوی و آثارش چنین گفته است: آنچه اینجانب در زمان نسبتا طولانی (۱۰سال به‌طور پیوسته و پنج سال به‌طور مجزا) از آثار مولوی به‌دست آوردم، بدون مبالغه و تعارفات معمولی، فوق‌العاده شگفت‌انگیز بود.

نکاتی درباره استفتای حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی

روزنامه جوان در مطلبی با میان تیتر یک استفتا و چند سؤال می نویسد: روز گذشته در حالی که به نظر می‌رسید همه چیز برای یک همکاری سینمایی مشترک میان ایران و ترکیه آماده بود، تصویر یک استفتا در سایت‌های خبری و متعاقب آن شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ استفتایی که از طرف برخی طلاب حوزه علمیه قم مطرح شده بود و با ابراز تأسف از ساخت سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه دولتی، برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی تأکید شده بود که پخش این سریال از تلویزیون عواقب خطرناکی دارد.

تنظیم‌کنندگان این استفتا با استناد به صوفی بودن شمس تبریزی و نظرات وی درباره حضرت صدیقه طاهره(س) درخواست کرده بودند که مراجع جلوی ساخت این سریال را بگیرند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله نوری‌همدانی در پاسخ به چنین استفتاهایی مخالفت خود را با ساخت این سریال اعلام کردند. این استفتا، اما چند نکته داشت؛ اول اینکه قرار نیست سریال تلویزیونی مولوی ساخته شود بلکه فیلمی سینمایی است که بودجه‌اش دولتی نیست. در ثانی زمانی که جلال‌الدین ساخته شهرام اسدی در سال ۹۳ از تلویزیون پخش شد و به زندگی مولوی در دوران کودکی می‌پرداخت، هیچ اعتراضی از سوی حوزه‌های علمیه صورت نگرفته بود. نکته قابل توجه درباره این استفتاها این است که تنظیم‌کنندگان آن‌ها با پیشفرض‌های اشتباه این استفتاها را تدوین کرده بودند و باید دید از نظر شرعی استفتایی که فرض آن اشتباه است، درست است یا اینکه صرف تأکید مراجع بر ساخته نشدن سریالی درباره شخصیت‌های صوفی، کفایت می‌کند.

مست عشق در خدمت منافع ترکیه

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: کشور ترکیه سالیانه هزینه سنگینی صرف می‌کند تا از طریق فیلم و سریال، زیبایی‌هایی کشورش را برای جذب بیشتر گردشگر خارجی به نمایش بگذارد. این اتفاق، اما این بار نه تنها هزینه‌ای برای ترکیه ندارد بلکه ایرانی‌ها حاضر شده‌اند برای ساخت یک فیلم درباره ترکیه دست به جیب هم بشوند. حسن فتحی قرار است فیلمی با عنوان مست عشق را با موضوع زندگی مولانا بسازد. وی به همین منظور از شهاب حسینی و پارسا پیروزفر دعوت کرده تا در نقش‌های شمس تبریزی و مولوی بازی کنند. ابتدا اینکه با ساخت فیلم مست عشق در ترکیه، عملاً مهر تأییدی بر ادعاهای ترکیه درباره اصالت محمد جلال‌الدین بلخی زده است که دولت ترکیه قصد دارد وی را در جهان به عنوان شاعر اهل ترکیه معرفی کند.

فرهیختگان نیز در بخشی از گزارش خود با تیتر تحریف مولوی ممنوع می نویسد: مصادره فرهنگی مولانا، سال‌هاست محل مناقشه ایران و ترکیه بوده است. در تمام این سال‌ها، ترکیه با اتکا به محل دفن مولانا، تمام تلاش خود را برای معرفی این شاعر و عارف ایرانی با نام رومی به کار بسته و متاسفانه در غیاب اقدامات بین‌المللی موثر دولت ایران، تا حدودی هم موفق شده است. در حالی که ناکارآمدی دیپلماتیک نسبت به این سرقت بزرگ فرهنگی کاملا مشهود است، می‌بینیم که فیلمساز ایرانی که همه هویت و اعتبار هنری‌اش را از خاک ایران و رسانه ملی دارد، در این مساله پرمناقشه بین ایران و ترکیه، جانب کشور همسایه را گرفته است. فتحی که چند سال پیش سریال پرهزینه شهرزاد را در شبکه نمایش خانگی ساخته بود، نسبت به اتهامات اقتصادی تهیه‌کننده این سریال، فقط یک موضع را داشت و آن اینکه نقش سرمایه از بعد کیفی اثر مستقل است. واقعا جای این سوال باقی است که آیا می‌شود پروژه سینمایی مست عشق هم مشمول چنین نظری باشد. آیا ممکن است سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای ساخت یک اثر سینمایی با موضوع مولانا اقدام کنند و نظرات و قرائت خود کشور ترکیه را بر فهم فتحی و مولانای ایرانی غالب نکنند. قطعا پاسخ این سوال فیلمی به نفع مولانای رومی است تا مولانای ایرانی.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم مست عشق شمس تبریزی مولانا ترکیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی

گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهرمدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تأمین خوراک خودشان هستند و از طرفی درآمد مستمر دارند، تصمیم گرفتیم برای توسعه ۱۶ مخزن گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های پتروشیمی تفاهم‌نامه امضا کنیم.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها درعمل کار مطالعات ۱۶ مخزن گازی آغاز و در حداقل زمان ممکن پیشنهاد فنی و اقتصادی این هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی را درباره بعضی از بندهای مندرج در قراردادها آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: با اجرای این قراردادها، در مجموع روزانه حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: این اتفاق گامی مهم برای شرکت‌های پتروشیمی است تا افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی خود، در خلال برنامه هفتم توسعه که قرار است حدود ۳۰ میلیون تن به ظرفیت آن‌ها اضافه شود، با تأمین خوراک خوشان این توسعه را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مردم جزو سهام‌داران خرد و کلان این واحدهای پتروشیمی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران نخستین گام را برای اجرای شعار سال و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۳ برداشته است.

امضای حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارسال در این شرکت حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که سرمایه‌گذاران آن‌ها بانک‌ها بودند، تصریح کرد: با این دو گام اقدام‌هایی منحصربه‌فرد در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی رقم خورد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در اجرای طرح بزرگ و ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی چهار قرارداد امضا شد، بیان کرد: با اجرای کامل این طرح از افت تولید روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تجهیزات مورد نیاز از شرکت های داخلی تامین می شود یا به تجهیزات خارجی نیاز داریم، افزود: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قراردادها درعمل کار فشارافزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قراردادهای جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اگر یک واحد پتروشیمی نیاز به تخصیص خوراک داشته باشد در قرارداد دیده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در نسل سوم قراردادهای بالادستی هستیم و در آینده قراردادها بهبود می‌یابند. همان‌طور که الگوی تازه قراردادهای نفتی نسبت به قراردادهای پیشین تغییرهایی داشته است و این تغییرها جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی دارد، در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین حضور بخش خصوصی در کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت بخش داخلی بهره می‌گیریم، بیان کرد: سازندگان ایرانی توانسته‌اند بیشتر کالا و تجهیزات اساسی را که زمانی از خارج کشور تأمین می‌شد، با تلاش و کوشش و دانش فنی بسازند. برای نمونه هم‌اکنون برای شیرین‌سازی گاز، از توربوکمپرسورهای داخلی در سایزهای مختلف و توان متفاوت استفاده می‌کنیم. با توجه به ظرفیت شرکت‌های داخلی این فرصت به آن‌ها داده شده است و باید به بخش خصوصی و سازندگان داخلی میدان بدهیم، زیرا آن‌ها قادرند بعضی از نیازهای ما را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هفت میدان نفتی شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه‌خوش سرمایه‌گذار خارجی دارند، گفت: الگوی تازه قراردادهای نفتی بدون واگذاری حق مالکیت و حاکمیت امضا و فقط سرمایه‌گذاری و خرید خدمت از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 6093058 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟