Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل در یکصد و هفتادمین جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: تلاش‌هایی که در حدود ۱۰ سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی‌سازی، روزآمدسازی، بومی‌سازی و کارآمدسازی صورت گرفته، بی‌سابقه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نه قصد انکار و نفی تلاش‌های گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پس از ارائه بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری و ارائه گزارش کارگروه مربوطه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که به لزوم بازنگری این سرفصل‌ها و برنامه‌ها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی و همچنین به‌روزرسانی برخی سرفصل‌ها تأکید داشت، گفت: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از یک پیشینه مناسب برخوردار است.

دکتر حداد عادل در بخش دیگر این جلسه درباره نامگذاری رشته‌های تحصیلی نیز گفت: نام‌گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود آشفتگی ایجاد می‌کند. همچنین در برنامه درسی باید میان سرفصل‌های قبلی و سرفصل‌های جدید تفکیک وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد، اظهار داشت: حکمت اسلامی در مورد معماری دارای نظریه و سخن است. همچنین ایران در قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد. این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.

وی با طرح این انتقاد که متأسفانه ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست، خاطرنشان کرد: جنبه‌های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می‌تواند در این سرفصل‌ها گنجانیده شود. اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیاء، دین‌داری، رعایت حریم خصوصی و ... کاملاً مشهود است، تاکید کرد: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، لازم است.

کد خبر 456283 برچسب‌ها حداد عادل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حداد عادل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۷۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش جماران؛ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مصوب کرد.

جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد.

اولین مصوبه این جلسه نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با رای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

این سند با وجود برخورداری از غنای مبنایی، فاقد نقشه راه اجرایی بود که با تلاش شش ماهه وزارت آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کلیات آن تدوین و در جلسه امروز این شورا تصویب شد.

همچنین در جلسه امروز دو نفر از اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری جایزه  کاظمی آشتیانی و پنج نفر از اعضای حقیقی برای عضویت در هیئت امنای بنیاد سعدی با نظر موافق اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شدند.

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود