Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح دلایل و آینده خیزش مردمی در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که فضای فعلی مصر به دلیل عدم تحقق خواسته‌های مردم این کشور پس از وقایع ۲۰۱۱ به یک فضای ملتهب و قابل اشتعال تبدیل شده است. نارضایتی مردم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همچنین اقتصاد و آموزش عمومی وضعیت مطلوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنان فشار عمومی علیه دولت و خروجی کودتایی که منجر به تشکیل دولت فعلی شد وجود دارد. پس از انقلاب مصر، مردم این کشور خواهان اصلاحات در حوزه سیاست خارجی بودند تا دولت مصر بتواند سیاست‌ خارجی خود را اصلاح یا تعلیق کند؛ چراکه مصر پس از سقوط محمد مُرسی و به روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی روابطش با عربستان و اسرائیل را افزایش داد و گستره این اقدام‌های قاهره تا مانورهای نظامی متعدد و منظم پیش رفت و این همسویی برای مردم مصر قابل درک نیست.

وی ادامه داد: مولفه‌های مذکور باعث تا مردم مطالبات خود را شکست‌خورده ارزیابی کنند و این روند نهایتاً باعث شد تا فضای سیاسی مصر به آشوب کشیده شود. تظاهرات در ابتدای امر فقط قاهره را در بر گرفت اما چندی بعد دیدیم که به شهرهای دیگر سرایت پیدا کرد و همین مساله نشان می‌دهد گستره اعتراض‌ها بسیار بالا و واکنش مردم بیش از اندازه تند بوده است. حرف اصلی مردم مصر این است که ما مبارک را کنار نزدیم که مهره‌های مبارک مانند ژنرال السیسی بر قاهره حکومت کنند؛ به عبارتی دیگر آنها انقلاب سال ۲۰۱۱ خود را مصادره شده می‌دانند. برخی از مفسران بین‌المللی و تحلیلگران معتقدند مسائلی که در الجزایر و سودان اتفاق افتاده، جرقه‌ اقدام‌ها در مصر بوده است. از سوی دیگر داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی از ثروتمندان مصر خواهان به راه افتادن اعتراض‌ها توسط مردم بوده است و از تمام احزاب و طیف‌ها برای انجام آن دعوت کرده که البته دعوتش مورد پذیرش قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ترس کشورهای منطقه و دولت‌های عربی از به هم‌ریختگی‌های جدید در مصر، گفت: یکی از دلایلی که گفته می‌شود مصر به هم ریخته شد، انتشار و افشاء ابعاد جدید از فساد مالی و سیاسی رئیس جمهوری مصر است. برخی دیگر هم معتقدند که ایالات متحده به دنبال تعویض عبدالفتاح السیسی است اما به نظرم این موضوع تا حد زیادی همانند ارائه آدرس غلط است. چراکه ترامپ بارها از السیسی تشکر کرده و خواهان تعمیق روابطش با قاهره شده ؛ لذا اینکه بگوییم غربی‌ها در حال حذف السیسی از صحنه سیاسی مصر هستند به صورت کلی اشتباه است. ایالات متحده حتی در مورد عدم شرکت مصر در ناتوی عربی از این کشور توضیح نخواست؛ به همین جهت نمی‌توان این موضوع را به هم مربوط دانست. به هر ترتیب قیام مردم مصر آن هم در وضعیت فعلی به خوبی نمایانگر دوران حسنی مبارک است که تمام منافع کشور و قدرت‌های سخت و نرم در اختیار او قرار داشت.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: قیام و شورش زمانی در یک کشور به نتیجه می‌رسد که اسباب و فضای آن مهیا باشد. در مصر این اتفاق رخ نخواهد داد؛ چراکه اخوان المسلمین دائماً در حال سرکوب شدن است و مهره‌های سیاسیِ قدیمیِ مصر همانند البرادعی یا امر موسی هم محوریت اصلی را ندارند و از سوی دیگر آبروی سیاسی برایشان باقی نمانده است. از این منظر است که عدم وجود عناصر مفید سیاسی در مصر موجب می‌شود این قیام هم به بن‌بست برسد. احتمال این موضوع که حرکت فعلی مردم مصر به عنوان یک نهضت منسجم به تمام این کشور گسترش یابد، بسیار کم است. مضاف بر این مطالب اید توجه داشت کشورهای منطقه و اعرابی که در همسایگی مصر قرار دارند از اعتراض مردم این کشور بسیار ترسیده‌اند.آنها نمی‌خواهند السیسی از بین برود و اینجاست که می‌فهمیم چراغ سبز از خارج مصر به مخالفان عبدالفتاح السیسی داده نشده و حتی دولت‌های منطقه برای سرکوب مردم مصر به دولت این کشور کمک خواهند کرد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسنی مبارک مصر قاهره اخوان المسلمین عبدالفتاح السیسی دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۴۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صبح پنجشنبه در یادواره شهدای خاندان و ۹ شهید استانداری مازندران به تظاهرات دانشجویان انشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه قهرمان اشاره و اضافه کرد: امروز رژیم صهیونیستی سرگردان و منافع آمریکا در منطقه متزلزل شده است.

وی با عنوان اینکه رژیم صهیونیست جهانی به نتیجه رسیده که هیچ گونه بحرانی نمی‌تواند نظام جمهوری اسلامی را از پای درآورد، ادامه داد: با تدابیر امامین انقلاب امروز رژیم صهیونیست سرگردان و آمریکا متزلزل شده است.

معاون ریاست جمهوری اقتدار عزت کنونی ایران جمهوری اسلامی را به برکت خون شهیدان ذکر کرد و گفت امروز ایران به سطحی از قدرت رسیده است که دشمنان قادر به برخورد مستقیم با آن نیستند و این توانمندی مرهون خون شهیدان است.

وی با بیانی که انقلاب اسلامی در طول تاریخ اولین حکومت برخاسته است در پیاده سازی احکام اهل بیت است گفت: مردم ایران اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن اراده به خرج دادند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان اینکه مردم در حفظ نظام اسلامی جامعه جانفشانی‌های گسترده‌ای به خرج داده‌اند، گفت: شهدای مازندرانی حماسه خان طومان نیز نمونه بارز حماسه آفرینی مازندرانی‌ها در تاریخ است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه از رشادت‌های لشکر ۲۵ کربلا زیاد شنیدیم ادامه داد: بچه‌های مازندران در ابتدای جنگ نقش فرماندهان جنگ را ایفا می‌کردند و مؤسس بسیاری از لشکرهای ایجاد شده در سایر استان‌ها بودند.

کد خبر 6094912

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ ویرانگر در غزه
  • دانشگاه محل تسویه حساب سیاسی نیست
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده است
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است