Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی به معنای واقعی کلمه می‌باید ضروریات و اقتضائات این مهم مهیا شود که یکی از آن‌ها به توسعه تجارت معطوف می‌شود و این امر خطیر نیز به خودی خود نیازمند تبلیغات هوشمندانه و هدفمند است.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ایران در طول چهل سال اخیر به موفقیت‌های بسیاری در عرصه‌های گوناگون نائل شده، اما این توفیقات در حوزه اقتصادی آنچنان که باید ملموس به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته قضاوت در این خصوص نباید سفید یا سیاه باشد ؛ به هر ترتیب در حال حاضر و با توجه به اینکه کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌بَرَد می‌باید از هیچ تلاشی برای عبور از فشار‌ها و تنگنا‌های اقتصادی (ضمن حفظ منافع ملی در تمامی ابعاد) دریغ نکرد.

یکی از ضروریات تحقق این امر به توسعه و افزایش میزان تجارت و بازرگانی معطوف می‌شود که پیش از این در قالب گزارشی با محتوای ظرفیت‌های تجاری ایران با کشور‌های همسایه به گذاره‌هایی از آن اشاره شد.

اما فاکتور و وجه مشترک توسعه تجارت در تمامی ابعاد و با هر کشوری در کره زمین، بازاریابی مناسب و معقولانه است.

بازاریابی نیز ابعاد مختلف و گوناگونی دارد که مهمترین آن به تبلیغات هدفمند معطوف می‌شود، به واقع بواسطه تبلیغات مناسب می‌توان مشتری مناسب و دائمی را برای کالا‌ها و محصولات داخلیِ بومی فراهم ساخت.

اساسا زمانی می‌توان مدعی حمایت از کالای ایرانی یا تولید ملی بود که تولیدات داخلی بصورت مناسبی عرضه و فروخته شود، در غیر اینصورت با تولید فلان کالا و انبار کردن آن نمی‌توان به دستاورد چندانی در حوزه اقتصادی نائل شد.

بیشتر بخوانید: تشکیل شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران/ تقویت تشکل های بخش خصوصی

متاسفانه در سالیان و دهه‌های گذشته در زمینه بازاریابی شاهد کوتاهی‌های بسیاری بوده ایم و غفلت از این امر مهم باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی و در نهایت کُلیَت اقتصاد کشور متضرر شود.

این در شرایطی است که بسیاری از محصولات ایرانی از حیث کیفیت در تراز قابل قبولی قرار دارد و حتی فراتر از آن نمونه‌های مشابه خارجی نیز برتر است، اینکه متاسفانه یک ذهنیت و تفکر غلط این تصور را ملکه ذهن بسیاری از آحاد جامعه ساخته که لزوما تولیدات خارجی از هر جهت برتر از محصولات داخلی هستند خود حدیث مفصلی است که در آینده و در قالب گزارشی مجزا و تفصیلی به آن پرداخته خواهد شد، اما اینکه عرضه و فروش محصولات ایرانی در بازار‌های بین المللی سخت و دشوار است نیز صرفا به مبحث تحریم‌ها خلاصه نمی‌شود و بخش اعظم این نارسایی‌ها را باید در غفلت‌هایی جستجو کرد که عمر آن به درازای چندین دهه می‌رسد.

اساسا برای تولید هر کالا و محصولی باید به ذائقه و نیاز بازار توجه کرد و در صورت کم توجهی به این مولفه، به اصطلاح عوامانه کالای تولیدی در انبار‌ها و یا در محل دپوی کالا‌های تولید شده کارخانجات باد می‌کند.

با بازاریابی هوشمندانه می‌توان به شناخت دقیقی از نیاز و ذائقه بازار نائل شد و حتی فراتر از آن می‌توان کالا و محصول تولید شده را به عنوان نیاز مشتری در ذهن و افکار عمومی القاء کرد.

فارغ از این واقعیت که قیمت محصول و کیفیت آن، رمز اصلی موفقیت تمامی تولیدات برای فروش و عرضه در بازار محسوب می‌شود شناخت فرهنگ هر جامعه میزان، جمعیت آن و ضریب نیاز آن جامعه به فلان کالا یا محصول نیز امر مهمی است که می‌تواند تسهیل کننده ضریب فروش و توسعه تجارت و بازارگانی محسوب می‌شود.

اساسا کشوری همچون چین که از آن به عنوان برترین اقتصاد جهان یاد می‌شود و اصلی‌ترین رقیب ایالات متحده در جهان در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود با تکیه بر همین قاعده (بازاریابی هوشمندانه) موفق به تسخیر بسیاری از بازار‌های بین المللی در اقصی نقاط جهان (اعم از کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه) شده است.

در میان تولیدات ایرانی، کم نیستند محصولاتی که از حیث کیفیت سرآمد جهان هستند، اما به دلیل ناآشنایی یا کم توجهی به تکنیک‌های بازاریابی در انزوا قرار گرفته اند و بدتر آنکه بعضا کشور‌های دیگر در حجمی عظیم آن‌ها را از ایران خریداری می‌کنند و با پیاده سازی تغییراتی جزئی همچون بسته بندی شکیل، آن را به چندین برابر قیمت باز توزیع می‌کنند.

آنچنان که عنوان شد، تبلیغات مناسب به مثابه ستون فقرات و منسجم‌ترین اهرم برای بازاریابی به شمار می‌رود.

با نیم نگاهی به بازار تبلیغات جهان در عرصه‌های بین المللی شاهد خواهیم بود کمپانی‌های بزرگ و نام آور جهان، علی رغم اینکه عنوان برند را با خود یدک می‌کشند نیز همچنان از تبلیغات غفلت نمی‌کنند.
با تکیه بر تبلیغات می‌توان در مشتری احساس نیاز بوجود آورد و بعضا این نیاز می‌تواند نیازی کاذب به شمار رود، اما در نهایت مشتری را مجاب به خرید آن کالا یا محصول تولیدی می‌کند.

یکی از پایه‌های اصلی ترویج روحیه مصرف گرایی بر تبلیغات استوار است و اگرچه اصل و اساس این روحیه و رویه برای اقتصادی که در صدد توسعه و پویایی است مذموم به شمار می‌رود، اما با تبلیغات هدفمند می‌توان از این فرصت در بازار‌های خارجی به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

تبلیغات هوشمندانه عرصه را برای عرضه اندام کالا‌های خارجی در داخل کشور تنگ می‌کند

محمد حسن نیایش یکی از عرضه کنندگان پوشاک در غرب استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح ضرورت تبلیغات و نقش آن در معرفی تولیدات داخلی به جامعه مصرف کننده داخلی اظهار کرد:در حال حاضر بخش قابل توجهی از مردم گمان می‌کنند که البسه خارجی از حیث کیفی از محصولات و تولیدات داخلی مطلوب‌تر است در صورتی که بسیاری از تولیدات داخلی به نسبت محصولات خارجی از کیفیت مطلوب تری برخوردار هستند تا جایی که برای فروش و عرضه آن، تولیدکنندگان به زدن بر چسب‌های خارجی روی می‌آورند.

وی افزود:جای تاسف بسیاری است که تولیدات مرغوب داخلی ما برای فروش ناچار به زدن برچسب‌های درغین خارجی شود تا به واسطه آن ضریب فروش آن در بازار تسهیل شود.

نیایش گفت:به اعتقاد بنده در صورت ارائه تبلیغات مناسب و آگاهی بخشی حرفه‌ای می‌توان این ذهینت غلط و مذموم را در اذهان و افکار عمومی اصلاح کرد.

این عرضه کننده پوشاک در غرب استان تهران بیان کرد:اهمیت تبلیغات آنچنان مهم و برجسته است که امروزه در جهان از آن به عنوان یک علم و تخصص یاد می‌شود، اما برخی در ایران گمان می‌کنند تبلیغات صرفا به اجاره فلان تابلوی تبلیغاتی در شهر یا چاپ و پخش تراکت خلاصه می‌شود که البته ضمن تایید و تاکید بر اهمیت این روش‌های تبلیغی باید عنوان کرد تبلیغات امتزاجی از ظرافت، هنر گرافیک و حتی روانشناسی، ترکیب بندی رنگ ها، نورپردازی و... می‌باشد.

(ناگفته نماند که تشریح و واکاوی تمامی ابعاد یک بازاریابی مناسب و معقولانه در قالب یک گزارش نمی‌گنجد و به همین جهت عمده تکیه و محوریت این گزارش در حوزه بازاریابی بر موضوع تبلیغات معطوف شده است)

تبلیغات غیر واقعی، اعتماد عمومی را خدشه دار می‌کند

در این میان نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که زمانی تبلیغات، منشاء اثر خیر و حاوی دستاورد‌های سازنده خواهد بود که عنصر صداقت در آن لحاظ شود، در غیر اینصورت طرح موضوعات غیر واقعی در خصوص کالا‌های تولید داخلی، جامعه هدف آن محصول را بدبین می‌سازد و اعتماد عمومی جامعه به عنوان ارزنده‌ترین سرمایه اجتماعی را نابود خواهد ساخت.

این واقعیت به وفور در بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای دیده و مشاهده می‌شود که با ارائه تبلیغات غیر واقعی صرفا در صدد فروش محصول هستند، اما در نهایت رضایت مشتری یا متقاضی و سفارش دهنده جلب نمی‌شود و ذهنیت مخاطب در خصوص کلیت تبلیغات در چنین فضا‌هایی مخدوش و مغشوش می‌شود.

فلذا می‌طلبد ضمن تلاش برای ارتقای کیفیت کالا، در راستای معرفی و آگاهی بخشی آن نیز تلاش فزاینده‌ای اِعمال شود و نکته مهم بعدی ناظر بر این واقعیت است که می‌باید شعاع گسترده جغرافیایی تبلیغات افزایش یابد و با نگاه بر افق‌های دور دست در صدد جلب مشتری در بازار‌های بین المللی بود.

طراوت و پویایی سفارتخانه‌های خارجی امری مهم در بازاریابی به شمار می‌رود

یکی دیگر از ضروریات حصول موفقیت در بازریابی بین المللی به حضور فعالانه، پویا و با طراوت سفارتخانه‌ها دراین مقوله باز می‌گردد.

در شرایطی که اصلی‌ترین نیاز فعلی کشور به توسعه و شکوفایی اقتصادی و به تبع آن افزایش ضریب تجارت و بازرگانی با کشور‌های خارجی معطوف می‌شود، انتخاب افرادی که در زمینه اقتصادی متخصص و کارشناس باشند و به ابعاد این امر آشنا و آگاه، امری ضروری به شمار می‌رود.

به واقع صرفا سیاسی بودن یک فرد در انتخاب وی به عنوان سفیر مکفی به نظر نمی‌رسد و می‌باید آشنایی این افراد و گروه‌ها به اقتصاد و توانمندی آن‌ها در بازار یابی نیز مورد توجه قرار گیرد.

طرح این موضوع به این معنا نیست که برای گزینش سفرا صرفا از افرادی که در دایره و قالب بازاریابی کارآمد هستند توجه شود، اما می‌توان با انتخاب افرادی که به انتخاب مشاوران اقتصادی زبده دقت نظر دارند این نیاز را تامین کرد و قطعا در چنین شرایطی شاهد گُشایش‌های بسیاری در صحنه اقتصادی کشور در دو بخش داخلی و خارجی خواهیم بود.

گزارش: ناصررمضانی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

منابع خبری افغانستان از سفر یک هیئت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به ولایت هرات خبر دادند.

این هیأت به ریاست رئیس اتحادیه تجار و تولیدکنندگان ترکمنستان امروز وارد هرات شده‌اند.

هدف از این سفر بررسی شرایط افزایش تجارت میان دو کشور می‌باشد.

قربانقلی بردی محمدوف، رهبر ملی ترکمنستان گفته بود به انتقال گاز و برق به این افغانستان توجه ویژه دارد و برای امتداد خط آهن نیز تلاش خواهد کرد و در بخش‌های مختلف تجارت با افغانستان تسهیلات ایجاد خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان