Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور دیگر هیبت غول ترسناک دهه‌های گذشته را ندارد و پذیرفته‌شدگان در آزمون سخت و سرنوشت‌ساز، انگشت‌شمار نیستند. افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها، تولد دانشگاه‌هایی مانند علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی و از سویی پذیرش بدون آزمون در برخی رشته‌ها سبب شده ورود به دانشگاه برخلاف سال‌های پیش آسان جلوه کند؛ اما رقابت بر سر تصاحب صندلی دانشگاه‌های بزرگ و قبولی در رشته‌های پرمتقاضی همچنان داغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند انتشار خبرهایی جنجالی مانند ورود دانشجوی متمول به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت نام در دانشگاه، شایعه فروش صندلی در دانشگاه‌های معتبر کشور را تقویت کرده؛ اما هنوز هم ورود به دانشگاه‌های سطح یک ایران و تحصیل در رشته‌های محبوب مهندسی، پزشکی و حقوق برای بسیاری از داوطلبان کنکور، رویا محسوب می‌شود.

بنا بر آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از یک میلیون و 100 هزار داوطلب در کنکور سراسری سال 98 ثبت نام کردند. از طرف دیگر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش، اعلام کرد ظرفیت کنکور ۹۸ بدون احتساب دانشگاه آزاد اسلامی حدود 760 هزار نفر است. اگر ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی را کسر کنیم، هر داوطلب حدود 50 درصد شانس قبولی در یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور را دارد؛ اما برخی داوطلبان به‌دلیل برخورداری از شرایط ویژه می‌توانند با رتبه‌ای به‌مراتب ضعیف‌تر، شانس تحصیل در باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های پایتخت را پیدا کنند؛ فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها.

داوطلبانی که پدر یا مادری استاد دانشگاه دارند، می‌توانند از هر دانشگاهی که قبول شده‌اند؛ ولو در دورترین نقاط کشور به دانشگاهی در شهر محل خدمت والدین خود یا نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت آنها، انتقالی بگیرند یا حتی تغییر رشته دهند

رتبه بدتر، دانشگاه بهتر

دستورالعمل اجرایی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضای هیئت علمی تیرماه سال 89 ابلاغ شد و در واقع سهمیه‌ای ویژه برای فرزندان استادان دانشگاه تعریف کرد؛ سهمیه‌ای متفاوت از سهمیه‌های مرسوم؛ اما دارای امکانات ویژه و البته تبعیض‌آمیز. فرزندان اعضای هیئت علمی رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی اعم از شاغل، بازنشسته یا متوفی می‌توانند در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای از طریق آزمون‌های سراسری هر پنچ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی زیر نظر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تسهیلات بهره‌مند شوند.

حدنصاب نمره علمی لازم برای انتقال 90 درصد و برای تغییر رشته 92.5 درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه مربوط برای رشته‌محل مورد تقاضاست. هرچند تسهیلات مورد نظر تنها به دو حوزه انتقال و تغییر رشته محدود می‌شود و داوطلب باید بدون برخورداری از امتیازی ویژه، سد کنکور را پشت سر بگذارد؛ اما انتقال به دانشگاهی با امکانات بهتر، ظلم علنی به داوطلبانی محسوب می‌شود که رتبه به‌مراتب بهتری نسبت به فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند.

داوطلبانی که پدر یا مادری استاد دانشگاه دارند، می‌توانند از هر دانشگاهی که قبول شده‌اند؛ ولو در دورترین نقاط کشور به دانشگاهی در شهر محل خدمت والدین خود یا نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت آنها، انتقالی بگیرند یا حتی تغییر رشته دهند. هرچند انتقال تنها در همان مقطع و دانشگاه صورت می‌گیرد و امکان انتقال از دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی به سراسری ممکن نیست؛ اما باز هم عدالت آموزشی زیر سؤال می‌رود؛ چراکه داوطلبی با تلاش کمتر و رتبه ضعیف‌تر می‌تواند به دانشگاهی سطح یک در کلان‌شهری منتقل شود و داوطلبی دیگر با عملکرد بهتر، تنها به دلیل این‌که پدر و مادرش استاد دانشگاه نبوده‌اند، خدمات آموزشی با کیفیت نازل‌تری دریافت کند.

فرزندانی که باید نزدیک پدر و مادر باشند!

نکته قابل تأمل دیگر، تفویض اختیار به سازمان سنجش آموزش کشور برای توزیع داوطلبان بین دانشگاه‌هایی است که خواهان تغییر رشته و انتقال از دانشگاهی در شهرستان به پایتخت هستند. متولی برگزاری کنکور بعد از اخذ فرم‌های مربوط با توجه به ظرفیت هر یک از رشته‌محل‌ها براساس نمره کل اکتسابی در آزمون، نسبت به توزیع داوطلبان بین دانشگاه‌های دارای رشته مورد نظر اقدام می‌کند.

طرح مذکور مخالفان بسیاری داشته و حتی مجلس شورای اسلامی پیگیر حذف تسهیلات مربوط است که البته دیگر با عنوان سهمیه در ادبیات آموزش عالی به‌کار برده می‌شود. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات، تسهیلات مصوب برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را تبعیض‌آمیز می‌داند و معتقد است این افراد از آسمان نیامده‌اند. سلیمی با لفط رانت از این اقدام یاد کرده و تأکید می‌کند نباید هیچ سهمیه‌ای برای این افراد خاص در نظر گرفته شود.

البته طرح ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها موافقانی نیز دارد؛ موافقانی که اعتقاد دارند انتقال فرزندان استادان دانشگاه برای جلوگیری از بی‌ثباتی شغلی والدین آنها انجام می‌شود، در حالی که چنین تسهیلاتی برای هیچ‌یک از مشاغل دیگر تعریف نشده و به همین دلیل فشارها بر تصویب‌کنندگان طرح افزایش یافته است. از سوی دیگر سال‌هاست عده‌ای به تعریف سهمیه برای فرزندان شهدا انتقاد کرده و آن را اجحاف در حق دیگر داوطلبان تلقی می‌کنند، در حالی که فرزند شهید از نعمت پدر محروم بوده؛ اما فرزندان اعضای هیئت علمی هم سایه والدین را بر سر داشته و هم عموماً از نظر رفاهی، شرایط بسیار مناسبی دارند.

جالب این‌جاست در آماری که از سهمیه مناطق، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و رزمندگان منتشر می‌شود، هیچ‌گاه ردیفی برای فرزندان اعضای هیئت علمی در نظر گرفته نشده و عملاً نامی از آنها به میان نمی‌آید؛ در حالی که آنها نیز از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. البته وزیر علوم تأکید دارد تعداد افرادی که از امتیاز فرزندان اعضای هیئت علمی استفاده می کنند، زیاد نیست. منصور غلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، اعلام کرد برخی تصور می‌کنند هر سال در خانواده‌ اعضای هیئت علمی سه یا چهار فرزند کنکوری وجود دارد، در حالی که تعداد آنها بسیار محدود است.

باید دید در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند وزارت علوم و سازمان سنجش را مجاب به ایجاد تغییر در طرح مذکور کرده و حداقل یک گام به تحقق عدالت آموزشی نزدیک‌تر شوند یا خیر.

انتهای پیام/

168 / 320 تسهیلات فرزندان هیئت علمی انتقالی فرزندان هیئت علمی تغییر رشته فرزندان هیئت علمی سهمیه فرزندان هیئت علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سهمیه فرزندان هیئت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل اسماعیل چمنی گفت: دکتر مسعود گنجی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سی و یکمین آئین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب و معرفی شد.
وی با بیان اینکه معیار‌های انتخاب استاد نمونه کشوری فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و اجرایی است، ادامه داد: پیش از این نیز در سال‌های اخیر دکتر قدیر نوری و دکتر محمد نریمانی اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان اساتید نمونه کشوری انتخاب شده بودند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: در آئین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، از ۶۵ استاد نمونه کشوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند 
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند و هنر آموختند
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند تا هنر بیاموزند
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری