Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@23:01:34 GMT

تامین ۱۹ میلیارد دلار برای واردات

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۲۸۷۵

رئیس کل بانک مرکزی ضمن مطلوب دانستن ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور، اعلام کرد: در نیمه اول سال تاکنون علیرغم کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که از این میزان حدود هشت میلیارد برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در کیش اولویت اصلی این بانک مرکزی را تامین ارز کالاهای اساسی و دارو عنوان و اعلام کرد که ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است. همچنین کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر نقش مقاومت مردم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در عبور از شرایط سخت اقتصادی گفت: بحمدالله دشمنان به هدف اصلی خود که فروپاشی اقتصاد ایران بود نرسیدند.

همتی ضمن یادآوری شرایط ارزی کشور در شهریور و مهرماه سال گذشته افزود: علیرغم تمام تحریم‌ها و فشارهای وارد شده، در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است که به سایر اولویت‌ها از جمله شرایط مناطق آزاد بپردازیم.

وی با اشاره به تلاش ناکام دشمن در حداکثر سازی فشار اقتصادی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی چاره ای جز اولویت بندی مسائل اقتصادی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و دارو است، تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است.

وی افزود: انتظارات از بانک مرکزی بالاست و از این‌رو کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

همتی با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی کشور در راستای افزایش رفاه مردم باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گیرد، گفت: در این خصوص بایستی بررسی‌ها و اقدامات لازم در خصوص توانمندی های مناطق آزاد و رفع موانع آنها صورت گیرد تا بتوانیم از این قابلیت‌ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور بهره کامل ببریم.

کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه

طبق اعلام بانک مرکزی، رئیس کل این بانک به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه اشاره و اظهار کرد: حضور تیم مدیران بانک مرکزی در جزیره کیش به معنای اهمیت مناطق آزاد است.
وی افزود: مشکلات سرمایه‌گذاران و تجار در مناطق آزاد را درک می کنیم؛ لذا به اینجا آمده‌ایم تا ضمن گفت‌وگو با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش و بقیه مناطق آزاد راه حل‌هایی برای حل موانع بیابیم و با تمام توان برای اجرای آنها اقدام کنیم.

تامین ارز برای واردات ۱۹ میلیارد دلار کالا در ۶ ماه

همتی همچنین در دیدار با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش از اقدامات ویژه بانک مرکزی به منظور حمایت از واحدهای تولیدی و تسهیل تجارت در مناطق آزاد خبر داد و گفت: در نیمه نخست سال جاری علیرغم تحریم‌های بی سابقه دشمنان، بیش از ۱۹ میلیارد دلار به منظور واردات کالاهای اساسی و ضروری تولید و مصرف تامین ارز انجام شده است.
او با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت کشور در شرایط تحریم گفت: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه ریزی برای بهبود شرایط و رشد و توسعه اقتصادی فراهم شده است.

همتی تصریح کرد: در نیمه اول سال تاکنون علیرغم کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که از این میزان حدود ۱۱ میلیارد آن مربوط به صادرات غیرنفتی است.

تامین ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و کالاهای اساسی

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از این میزان حدود هشت میلیارد نیز برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده است.
همتی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه بر اثر تحریم گفت: بانک مرکزی به دنبال ثبات و برنامه ریزی برای افزایش رفاه مردم است.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل می‌شود.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به بازدید خود از واحدهای تولیدی منطقه آزاد کیش گفت: فعالیت حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در این منطقه نشان دهنده زحمات صنعتگران و تولیدکنندگان منطقه است که بحمدالله نسبت به گذشته تحولات مثبت زیادی در کیش رخ داده است.

وی افزود: تا آنجا که در توان بانک مرکزی است از فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری در مناطق آزاد حمایت و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تجاری مناطق را تامین کنیم.

همتی گفت: پذیرش پروانه های کسب و کار مناطق آزاد توسط بانک‌ها، تامین ارز گروه‌های کالایی یک و دو براساس ثبت سفارش و هماهنگی انجام شده توسط دبیرخانه مناطق آزاد، تسهیل نحوه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد، حل مشکل ترانزیت بین مناطق ازاد و ایجاد واحد مختص مناطق آزاد به منظور پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی این مناطق در معاونت ارزی بانک مرکزی با هدف حمایت از توسعه مناطق آزاد در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

وی تصریح کرد: همه هدف ما حمایت از تولید و تسهیل تجارت در مناطق آزاد است و در این مسیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت های موجود تمام تلاش خود را انجام می دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات افغانستان لایحه تجارت ابتکار صلح هرمز هپکو اراک تشکیل وزارت بازرگانی بانک مرکزی همتی واردات کالاهای اساسی تأمین ارز انتخابات افغانستان لایحه تجارت ابتکار صلح هرمز هپکو اراک تشکیل وزارت بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.
 

 سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • هزینه‌ ساخت برج ایفل را مردم کدام کشور پرداختند؟
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به قشم رسید
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا