Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: پسماند و حریق جزو عمده‌ترین عوامل آسیب پذیری جنگل‌های ما است که با همت و مشارکت مردمی باید آن را به حداقل ممکن برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تور رسانه‌ای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری به جنگل‌های هیرکانی بولا در بخش دودانگه مرکز مازندران جمعه شب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این تور رسانه‌ای ضمن بازدید میدانی اصحاب رسانه از جنگل‌های بکر بولا که سهم عمده‌ای از وسعت جنگل‌های هیرکانی استان را دارد، بحث و گفت‌وگو با محوریت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شما کشور در یونسکو و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی این مهم، صورت گرفت.

سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری ضمن تبریک پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری گفت: طبیعتا وقتی صحبت از گردشگری به میان می‌آید، بومگردی و اکوتوریسم یا گردشگری در طبیعت یا همان گردشگری سبز هم مطرح است.

وی افزود: جنگل‌های استان مازندران به عنوان جنگل‌های هیرکانی که به عنوان موزه طبیعی و فسیلی زنده دنیا محسوب می‌شود، یکی از بهترین نقاط گردشگری سبز در دنیا محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری خاطرنشان کرد: در استان مازندران حدود 794 هزار و 14 هکتار اراضی جنگلی وجود دارد که شامل گونه‌های درختی و درختچه‌ای می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در این جنگل‌ها بیش از 80 گونه صنعتی وجود دارد که گونه‌های منحصر به فردی نظیر انجیلی، راش، ممرز، بلوط، زبان گنجشک، لرگ و شمشاد در این جنگل‌ها دیده می‌شود جزو گونه‌های غالب به شمار می‌آیند.

موسوی تاکامی عنوان کرد: قدمت جنگل‌های پهن برگ در دنیا به 140 میلیون سال قبل بر می‌گردد و قبل از آن هم گونه‌های سوزنی برگ به‌عنوان پیش آهنگ وجود داشت که قدمت‌شان به 160 میلیون سال قبل باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در پایان دوران سوم زمین شناسی یعنی در حدود 3 میلیون سال پیش، با روی دادن عصر یخبندان، بخش عظیمی از جنگل‌های دنیا از بین رفت که جنگل‌های هیرکانی ما به جهت خصوصیات و ویژگی‌های اقلیمی خاص حاکم بر شمال کشور، برای مردم ما به ودیعه ماند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری متذکر شد: این جنگل‌های هیرکانی به صورت نواری در سواحل جنوبی دریای خزر به وسعت 850 کیلومتر از استارا تا گلی باغی را در بر می‌گیرد که بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه ژنتیکی دنیا است.

این مسئول با بیان اینکه امروز از این جنگل‌های هیرکانی به عنوان موزه طبیعی دنیا و فسیل زنده یاد می‌کنند، تصریح کرد: طبیعتا این جنگل به دلیل ارزش جهانی که داشت سال‌های سال، نزدیک به 13 سال تلاش شد تا در نهایت در  14 تیرماه در زمره ثبت جهانی یونسکو قرار گیرد.

موسوی تاکامی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک آثار طبیعی پس از کویر لوت در کشور به ثبت جهانی در آمد؛ اضافه کرد: ما 24 اثر ثبتی را در فهرست لیست جهانی داریم که آخرین آن، ثبت جهانی جنگل هیرکانی است.

وی با بیان اینکه حدود 306 هزار و 600 هکتار از جنگل‌های هیرکانی ما ثبت جهانی شده است؛ افزود: همین که نگاه جهانی را به خود معطوف کرد و نمایندگان بیش از 180 کشور، رای به ثبت این جنگل در فهرست جهانی دادند، نشان از اهمیت این جنگل‌ها دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری تاکید کرد: با این اقدام موثر جهانی که به نفع کشور است، قطعا یک سری پروژه‌های مطالعاتی در سطوح جهانی به سمت کشور سرازیر خواهد شد و قطعا هم اعتبارات بین‌المللی هم در جهت نگاهداشت این آثار جهانی به سمت کشور می‌آید.

این مسئول مطرح کرد: وقتی دنیا برای این نعمتی که خدا به مردم کشور ما داشته است، ارزش قائل‌اند، مردم ما هم باید در حفاظت از این میراث، همت کنند و رسانه‌ها هم باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

موسوی تاکامی اعلام کرد: طبیعتا این جلوه و این زیبایی‌ها برای تمام مردم جهان است و همه مردم دنیا در استفاده کردن از این درختان و نعمت سهیم خواهند بود و ما باید قدردان این نعمت الهی باشیم.

وی ادامه داد: اینکه پس از این اقدام ما چه میزان از این جنگل‌ها حراست کنیم، نیازمند این است که همه ما کمر همت به حفاظت از این جنگل‌ها ببندیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری یادآور شد: یکی از خواسته‌های عمده ما از گردشگران در این منطقه، نریختن زباله و اطمینان حاصل کردن از خاموشی آتش به هر نحوی از انحا به هنگام استفاده است.

موسوی گفت: پسماند و حریق جزو عمده‌ترین عوامل آسیب پذیری جنگل‌های ما است که با همت و مشارکت مردمی باید آن را به حداقل ممکن برسانیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۳۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی