Web Analytics Made Easy - Statcounter

البته مشارکتی که شاید صرفا بُعد مالی آن همواره برجسته شده است در حالی که ابعاد بسیار مهم تری همچون درگیر شدن والدین در امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان نیز وجود دارد که از نگاه متولیان امر در حوزه آموزش کیفی غافل مانده است.
صاحب‌نظران تعلیم و تربیت معتقدند که مشارکت والدین اغلب به عنوان یک جزء مهم در سنگ بنای آموزش کودکان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشارکت و درگیری در امور مدرسه، زندگی تحصیلی فرزند چه در موفقیت و پیشرفت عملکرد تحصیلی و چه در لذت بردن از  مدرسه تفاوت معناداری ایجاد می کند.

چرا والدین مشارکت کنند؟
تحقیقات نشان داده است که  مشارکت والدین با بهبود رفتار، حضور منظم و نگرش مثبت در دانش آموزان در ارتباط است. علاوه بر این مشارکت، به دانش آموزان نشان می دهد که اولیاء به آموزش و تحصیل آنها اهمیت می دهند. این به خودی خود باعث می شود کودکان از اهمیت بخشی والدین به آموزش قدردانی و درک کنند که والدین کاری را انجام می دهند که هدف‌دار است.

مشارکت والدین یک شبکه پشتیبانی برای کودکان فراهم می کند، این مسئله به ویژه در مواجهه با موانع موجود در مدرسه یا سایر چالش ها، نحوه دوستی با دانش آموزان دیگر و یا فعالیت های خارج از برنامه درسی بسیار مهم است. همچنین این بدان معنا خواهد بود که شما می دانید مسیر آموزش فرزندتان به کجا می رود و قادر هستید بخشی از فراز و فرودها را با وی طی کنید. در نتیجه کودکانی که والدین آنها در امور مدرسه درگیر بمانند احتمالا از عزت نفس بالاتری برخوردار بوده، دارای انگیزه بیشتری هستند و صرف نظر از پیشینه قومی، اجتماعی یا نژادی تمایل به دستیابی به نمرات بهتری دارند.

مزایای مشارکت برای والدین 
مشارکت در آموزش و پرورش، تقویت انگیزه و فراهم آوردن نظم و انضباط کودکان، برای والدین مزایای بسیاری دارد. والدین با گام برداشتن همراه فرزند پسر یا دختر در فرایند یادگیری، به نیازهای عاطفی و اجتماعی آنان حساس خواهند شد و با آنها بیشتر آشنا می شوند.

مشارکت والدین باعث ایجاد و تقویت پیوندها با فرزندان می شود و می تواند اعتماد به نفس آنان را نسبت به فرزندپروری و هرگونه تصمیم گیری در هنگام تحصیل فرزند افزایش دهد. همچنین باعث ایجاد روابط قوی تر با عوامل اجرایی و آموزشی  مدرسه می شود و منجر به برقراری ارتباط روشن تر بین معلمان، والدین و فرزندان خواهد شد. این می تواند اعتماد به نفس بیشتری به رویکرد مدرسه در فرآیند آموزش و یادگیری دهد. مدارسی که ارتباط و تعامل بالایی با والدین دارند، تمایل به تجربه حمایت های بهتر جامعه و شهرت مثبت را نیز دارند. همچنین ، وقتی کودکان رویکرد یکپارچه ای را برای آموزش خود بین والدین و مدرسه مشاهده می کنند، اهمیت یادگیری و مطالعاتشان را بیشتر درک می کنند.

مزایای مشارکت والدین در مدرسه برای دانش‌آموزان
تحقیقات میدانی نشان می دهد که دو سوم معلمان معتقدند مشارکت والدین در آموزش منجر به عملکرد بهتر در مدرسه می شود. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، کودکان تمایل دارند به نمرات بهتری دست پیدا کنند و وقتی والدین درگیر می شوند، انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

برای این انگیزه چند دلیل وجود دارد. برخی تحقیقات حاکی از مشارکت والدین در توجه و تمجید فرزندان است که به نوبه خود به آنها کمک می کند تا پیشرفت در آموزش خود را طوری بدانند که شایسته تشویق و علاقه بزرگسالان است. از آنجا که کودکان تمایل دارند از رفتارهای بزرگسالان الگوبرداری کنند، وقتی والدین به طور فعال در مدرسه شرکت می کنند، کودکان اهمیت آموزش را یاد می گیرند و سعی می کنند این رفتارها را از والدین خود تقلید کنند. همچنین به آنان کمک می کند تا درک کنند که فرآیند آموزش  فقط مختص آنها نیست و  یک رویکرد مشترک بین دانش آموزان، معلمان و والدین است چرا که رویکرد تیمی بیشتر می تواند آنها را به کار سخت و نتایج مثبت ترغیب کند.

کودکانی که از والدین خود کمک می گیرند، احساس صلاحیت و شایستگی کرده و حضور در مدرسه و یادگیری برای آنها مهم تر می شود. مشارکت والدین باعث تقویت سلامت روان در کودکان و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در آنها می شود. همچنین می تواند به کودکان در تعامل بهتر با همسالان و ارتقای مهارت های اجتماعی کمک کند.

با آنچه گفته شد می توان به این نتیجه دست یافت که دولت و همچنین وزارت آموزش و پرورش می تواند در کنار تبلیغاتی که برای مشارکت های مالی اولیا در مدرسه دارد، کمی بیشتر به ابعاد دیگر این مشارکت ها  بپردازد. چرا که با این تفکر و باور موفقیت های گسترده‌تری را در آموزش و پرورش مطلوب دانش آموزان و مسیر تعالی جامعه به دست خواهد آورد. فراموش نکنیم که مشارکت والدین در مدرسه فقط شراکت های مالی و پرداخت شهریه و وجوه دیگر نیست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازپاپ سای ، باتری‌های لیتیومی طی دو دهه اخیر تقریبا در تمام تجهیزات الکترونیکی از کنترل از راه دور گرفته تا ساعت‌های هوشمند و صد‌ها وسیله دیگر، تعبیه شده و اکنون به یک ابزار کاملا معمولی خانگی تبدیل شده اند.

همین در دسترس بودن باتری موجب شده هر روز بر تعداد کودکانی که باتری‌های کوچک را می‌بلعند نیز افزوده شود. آمار‌ها حاکی از آن است طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در آمریکا بیش از ۷۰ هزار و ۳۰۰ گزارش از خورده شدن باتری توسط کودکان به فوریت‌های پزشکی داده شده است. از این تعداد حدود ۸۵ درصد مربوط به باتری‌های دکمه‌ای بوده است.

کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا هشدار می‌دهد جدا از خطر خفگی، مواد شیمیایی موجود در باتری در صورت بلعیده شدن، طی چند ساعت می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید بدنی و حتی مرگ شود. همچنین، جریان الکتریکی تولید شده در اثر واکنش بزاق با باتری می‌تواند به طور همزمان بافت بدن را بسوزاند و منجر به عوارض بالقوه کشنده تری شود.

اکنون شرکت «انرجایزر» «Energizer» به منظور کمک به رفع نگرانی‌های مداوم سلامت عمومی با سازمان غیرانتفاعی ایمنی کودکان «ریسس پرپس» «Reese's Purpose» برای طراحی باتری دکمه‌ای ایمن‌تر و همچنین بسته بندی مقاوم‌تر برای کودکان همکاری می‌کند.

این شرکت در جدیدترین باتری‌های سکه‌ای شکل خود، به غیر از یک پوشش تلخ و غیر سمی که به طور فزاینده‌ای روی محصولات مشابه یافت می‌شود، باتری‌ها را در ظرفی قرار داده برای باز کردن آن به قیچی نیاز است. اما اگر کودکی توانست آن را باز کند و ببلعد، والدین تقریبا فورا می‌توانند متوجه شوند آیا لازم است با اورژانس تماس بگیرند یا خیر.

این باتری که به عنوان «فناوری هشدار رنگی» توصیف می‌شود، وقتی با رطوبت، مانند بزاق دهان مخلوط شود، از قسمت پایین نقطه دار و منفی باتری، رنگ آبی غیرسمی و استاندارد غذایی آزاد می‌کند.

بر اساس اعلام Energizer، این باتری‌ها تقریبا به اندازه یک اونس نوشیدنی ورزشی طعم دار رنگ دارند و پس از چند بار شستشو با آب یا مسواک زدن از بین می‌روند.

با این حال، صرف نظر از نوآوری‌های محافظت از کودکان، والدین در صورت مشکوک شدن به بلع باتری، باید فورا کودک را به مراکز درمانی برسانند.

مرکز ملی سم کاپیتال نسبت به القای استفراغ هشدار می‌دهد و در عوض توصیه می‌کند درصورتی که باتری بلعیده شد، به کودک بالای ۱۲ ماه، عسل بدهند.

انجام این کار می‌تواند باتری بلعیده شده را بپوشاند و در نتیجه تا رسیدن به مراکز درمانی، سوختن شیمیایی بافت داخلی بدن را به تاخیر می‌اندازد. با این حال، کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند، بنابراین باید به سرعت آنها را به اورژانس برای عکسبرداری با اشعه ایکس رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • آغاز ارزیابی جهش تحصیلی ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه