Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ اکبر محمودآبادی اظهار کرد: «سال گذشته به دلیل نوسانات دمایی، سرمازدگی پاییزه و عوامل نامساعد جوی، تنها دو هزار و ۶۰۰ تن پسته خشک در سیرجان برداشت شد».

وی با بیان این‌که از مجموع ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته سیرجان، ۹۲۰ هکتار نهال پسته بوده که هنوز بارور نشده است، ادامه داد: «در ابتدای سال جاری پیش‌بینی ما از برداشت پسته در سیرجان ۲۸ هزار تن بود که به‌دلیل عدم گردافشانی فروردین‌ماه و همچنین به خاطر بارندگی‌های نامناسب و تابستان داغ که منجر به پوکی پسته می‌شود، ۲۴ هزار تن پسته برداشت خواهد شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: «بیش‌ترین ارقام تولید پسته سیرجان را فندقی، احمدآقایی، کله قوچی و اکبری تشکیل می‌دهد». محمودآبادی اضافه کرد: «بیش از ۸۰ درصد پسته سیرجان صادر می‌شود و کشورهای چین، هند و روسیه بیش‌ترین واردات پسته سیرجان را دارند».

محمودآبادی با اشاره به این‌که استان کرمان در شرایط کم‌آبی قرار دارد، افزود: «در بیش از ۱۱ هزار هکتار از باغات پسته در سیرجان تاکنون سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده است و یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای اجرای این سیستم‌ها در دست اقدام است چرا که سعی شده با در نظر گرفتن تسهیلات لازم باغداران را به روی آوردن به چنین مکانیزمی، سوق دهیم».

وی افزود: «در چند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از باغات پسته سیرجان به‌دلیل کاهش منابع آبی، خشک و بی‌ثمر شده‌اند». مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار کرد: «تعداد ۲۹۲ مجوز راه‌اندازی و پروانه بهره‌برداری ترمینال ضبط و فرآوری پسته در شهرستان سیرجان صادر شده که ۸۵ درصد این ترمینال‌ها با ظرفیت اسمی جمعا ۱۲۲هزار تن پسته تر در سال، فعال هستند». وی پایان برداشت پسته در سیرجان را دهه‌ی اول آبان ماه ذکر کرد و گفت: «با توجه به ارتقای استانداردهای غذایی و بهداشتی کشورهای خریدار پسته سیرجان، توصیه می‌شود باغداران و ترمینال‌داران در ضبط و فرآوری بهداشتی و مکانیزه پسته اهتمام جدی داشته باشند».

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان کرمان جهاد کشاورزی چین روسیه واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد

به گزارش خیرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: سطح زیر کشت باغهای انگور این شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که ۵۴۸ هکتار آن بارور و ۹۲ هکتار نهال است.

سعیدیان افزود: پیش بینی می شود امسال سه هزار و 400 تن انگور از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

وی، از باغداران خواست نسبت به مبارزه به موقع با بیماری سفیدک سطحی موکه از بیماریهای شایع  در منطقه است، اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اضافه کرد: همچنین آفت تریپس مو جزو آفاتی است که می‌تواند خسارات زا باشد و باغداران باید در موقع مناسب با آن مبارزه کنند.

سعیدیان، آفت کرم خوشه خوار انگور را یکی دیگر از آفات این محصول دانست که در مرحله دوم سمپاشی، باغداران همزمان با مبارزه با بیماری سفیدک سطحی با آفت خوشه خوار هم مبارزه کنند.

از مجموع ۶۰۰ هکتار از تاکستانهای شهرستان مهاباد ۴۱۷ هکتار آن، انگور دیم و مابقی انگور آبی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • برداشت گل گاوزبان از باغات اشکورات رودسر
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد