Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@07:39:52 GMT

پترا شهری ماورایی در دل کوه‌های سرخ

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۷۲۳۴

پترا شهری ماورایی در دل کوه‌های سرخ

در بیابان‌های کوهستانی اردن شهر باستانی «پترا» همچون گوهری در دل کوه‌ها می‌درخشد. آثار این شهر باستانی در صخره‌های سرخ رنگ کوه تراشیده شده و به شهری باشکوه تبدیل شده که گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

این شهر باستانی در جنوب شهر عمان پایتخت اردن و در غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده و از دوران نبطی‌ها به یادگار مانده است؛ این شهر هم‌چنین در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام شهر "پترا" در ابتدا "سلع" بوده که بعدها توسط یونانی‌ها تغییر کرده است، البته نام «پترا» در زبان یونانی صخره معنی می‌شود و این نام‌گذاری مربوط به ساخته شدن این شهر در دل صخره‌هاست.

این شهر باستانی زمانی پایتخت حکومت "نبطی‌ها" بوده است؛ نبطی‌ها قومی بودند که در اردن، بخشی از فلسطین و عربستان سکونت داشتند، نبطیان از عرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمدند و شهرشان "پترا" پس از آن که به دست رومی‌ها فتح شد به عرب‌ها رسید.

"پترا" در اردن حلقه اتصال میان تمدن‌های بین‌النهرین، سرزمین شام، شبه جزیره عربستان و مصر بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی از لحاظ اقتصادی رونق فراوانی داشته است و بسیاری از کاروان‌ها از مسیر این شهر باستانی عبور می‌کردند.

با توجه به این‌که "پترا" معماری منحصر به فردی دارد و تمام دیوارها و بناهای آن در سنگ و صخره‌های قرمز رنگ تراشیده شده تبدیل به یکی از عجایب دنیا شده است که گردشگران بسیاری را برای بازدید به منطقه می‌کشاند.

مکان‌های عبادتی، سالن‌های بزرگ، استراحت‌گاه‌های با عظمت، آمفی تئاتر و صومعه‌سرا از مجموعه بناهای موجود در این شهر باستانی است؛ آمفی تئاتر این مجموعه گنجایشی برابر با 3000 نفر و صومعه‌سرای آن 48 متر طول و ارتفاع دارد.

در برخی از افسانه‌ها گفته شده که این شهر توسط اجنه ساخته شده و به تسخیر آن‌ها درآمده است و همین افسانه بازدید از این منطقه در شب را برای گردشگران با کمی هیجان و دلهره همراه می‌کند.

در عبور از دروازه شهر "پترا"، بنای عظیم ارزشمند دیگری به چشم می‌آید که گفته می‌شود خزانه‌داری شهر "پترا"  و گنجینه فرعون بوده است که نزدیک به 40 متر نیز ارتفاع دارد.

یک گردشگر سوئیسی به نام " لودریک" در سال 1812 در حالی که عازم سفر به شهر مقدس مسلمانان بود «شهر سنگی پترا» را کشف کرد و در خاطرات جهان‌گردی خود نوشت: " در میان صحرایی بی‌حفاظ که هیچ مسافری بدان پای نمی‌گذارد، در اعماق وادی موسی یکی از شگفت‌انگیزترین آثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد."

پس از انتشار گزارش این شهر ماورایی مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید به منطقه اردن سفر کردند و هر ساله به تعداد این گردشگران ومسافران اضافه می‌شود که شاید همین مسئله تخریب این منطقه باستانی که متعلق به 400 سال قبل از میلاد است را تشدید می‌کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مثلث برمودای ایران کجاست؟

وجود باتلاق‌ها و نمکزار‌های گسترده این منطقه را به یکی از اسرارآمیزترین مناطق کشور ما تبدیل کرده است و بنا به گفته محلی‌ها بسیاری از گردشگران در سفر به این کویر هرگز بازنگشته‌اند.

در طول شب به دلیل اختلاف دمای بالا، سنگ‌ها دچار شکستگی شده و صدا‌های از این کویر به گوش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در بازدید از کویر ریگ جن، تغییر دائمی شکل تپه‌های ماسه‌ای در این منطقه است که سبب اشتباه گردشگران و گم کردن مسیر می‌شود. در گذشته دلیل گمراهی مسافران در این کویر را وجود نیرو‌های اهریمنی و جن‌ها می‌دانستند که کاملا ریشه در جهل و خرافات داشت و به همین دلیل بوده که آن را یکی از عجیب‌ترین مکان ایران می‌دانند.

کویر ریگ جن یکی از صعب‌البورترین مناطق دنیا، در جنوب غربی و غرب دشت کویر واقع شده و سالانه مقصد اکوتوریست‌های بسیاری است. ریگ جن در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد. این منطقه کویری با ۳،۸۰۰ کیلومتر مربع، از نظر وسعت سومین ریگزار ایران است و بیشتر به استان سمنان نسبت داده می‌شود. از کویر ریگ جن به‌عنوان یکی از عجایب ایران یاد می‌شود.

کویر ریگ جن در محدوده جغرافیایی مرکز ایران قرار دارد. گسترش این منطقه از شمال غرب به جنوب شرق است. ریگ جن در میان کویر‌ها به زیبایی هم معروف است و مناظر آن، گردشگران را شگفت‌زده می‌کنند. قسمت جنوب شرقی کویر ریگ جن را «دم ریگ» می‌نامند.

منبع: خبرآنلاین 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا سال ۲۰۵۰
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت