Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دویچه‌وله، افشای متن مکالمه تلفنی رئیس جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در آمریکا جنجال زیادی به پا کرده و در خارج نیز نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به این افشاگری به طور تلویحی نسبت به انتشار متن گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ با مقام‌های ارشد روسی، از جمله خودش و ولادیمیر پوتین هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف روز جمعه ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به پرسشی درباره انتشار گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ و زلنسکی از مادرش یاد کرده که به او آموخته خواندن نامه‌های دیگران کاری ناپسند است.

بر پایه متن منتشر شده از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی، رئیس جمهوری ایالات متحده در ۲۵ ژوئیه از همتای اوکراینی خود خواسته درباره جو بایدن، رقیب احتمالی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و پسرش که عضو هیئت مدیره یک شرکت اوکراینی است تحقیق کند.

ترامپ متهم شده که برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف را متوقف کرده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، و نانسی پلوسی، رئیس این مجلس اقدامات دونالد ترامپ را عامل به خطر افتادن و تضعیف امنیت ملی ارزیابی کرده و بر همین اساس تحقیق در مورد استیضاح او را در دستور کار قرار داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه که در نیویورک با همتای آمریکایی خود، مایک پمپئو دیدار کرد انتشار متن گفت‌وگوهای تلفنی دونالد ترامپ را "دور از انتظار" توصیف کرده است.

در پی انتشار پروتکل یاد شده، کرت ولکر، نماینده ویژه ایالات متحده در امور اوکراین از سمت خود استعفا داد. او و شمار دیگری از مقام‌های ارشد وزارت خارجه، از جمله پمپئو برای ارائه توضیحاتی در مورد اقدام احتمالی ترامپ برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری اوکراین به کمیسیون‌های مختلف مجلس نمایندگان ایالات متحده احضار شده‌اند.

سرگئی لاوروف از فشار رسانه‌ها و نمایندگان مجلس آمریکا برای انتشار متن گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ به شدت انتقاد کرده و می‌پرسد: «این دیگر چه نوع دموکراسی است؟ و تحت چنین شرایطی چگونه می‌شود کار کرد؟ »

روابط دونالد ترامپ و روسیه از زمان پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با حساسیت زیاد دنبال می‌شود. مطابق برخی گزارش‌ها روسیه در این انتخابات به نفع ترامپ دخالت کرده است. این اتهامی است که هم مسکو و هم ترامپ آن را رد می‌کنند.

طبقه‌بندی کردن برخی گفت‌وگوهای ترامپ

روز شنبه برخی رسانه‌های آمریکا، از جمله روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک تایمز گزارش دادند که کاخ سفید پروتکل گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ و برخی مقام‌های خارجی از جمله پوتین و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را از دسترس خارج و طبقه‌بندی کرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست متن گفت‌گوهای لاوروف با ترامپ در دیدار آنها در سال ۲۰۱۷ نیز از دسترس عموم خارج شده و در ردیف اسناد طبقه‌بندی شده قرار گرفته است.

در همین حال کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و امنیت، و نظارت بر دولت در مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال احضاریه‌ای برای مایک پمپئو از او خواسته‌اند که حداکثر طی یک هفته اسناد و مدارک ارتباط‌های دولت ترامپ و ریاست جمهوری اوکراین را در اختیار آنها قرار دهد.

به طور معمول متن گفت‌وگوهای رسمی حضوری و تلفنی رئیس جمهوری ایالات متحده جزو اسناد طبقه‌بندی شده نیست و رسانه‌ها می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. بر همین اساس منابع آگاه به شبکه منابع "سی‌ان‌ان" گفته‌اند که طبقه‌بندی کردن مکالمات ترامپ با افرادی نظیر ولیعهد عربستان "عادی" نیست.

چنانچه تحقیق درباره استیضاح احتمالی دونالد ترامپ ادامه یابد، افزایش فشار بر او برای علنی کردن برخی از این گفت‌وگوها منتفی نیست.

کد خبر 456617 برچسب‌ها روسیه - آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۱۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد

حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» تصریح کرد اگر اوکراین سقوط کند آمریکا به احتمال زیاد نه تنها با پول بلکه با اعزام نیروی نظامی وارد جنگ خواهد شد.

 جفریس تاکید کرد ایالات متحده باید به حمایت از اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر ادامه دهد. وی حزب جمهوری‌خواه را "جناح طرفدار پوتین" توصیف کرده و اقدامات این گروه را دلیل اصلی تاخیر در کمک‌رسانی آمریکا به اوکراین برای مبارزه با روسیه دانست.

جفریس در برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، زیرا در این صورت به احتمال زیاد آمریکا مجبور خواهد شد نه تنها با پول بلکه با اعزام سربازان خود وارد درگیری شود.

رهبر دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال بازسازی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است و با انجام این کار متحدان ناتو را تهدید خواهد کرد.

جفریس گفت: یک جناح طرفدار پوتین در حزب جمهوری خواه وجود دارد که نمی‌خواهد از اوکراین حمایت کند و به دلایلی معتقد است که روسیه، دشمن ایالات متحده آمریکا نیست. 

گفتنی است ماه گذشته، کنگره آمریکا لایحه‌ای برای ارائه ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین تصویب کرد. این اولین بسته کمکی بزرگ از دسامبر ۲۰۲۲ است که پس از ماه‌ها جدال و مخالفت جمهوری‌خواهان سرانجام به اوکراین اختصاص یافت.

در سنا، ۱۵ جمهوری خواه به لایحه‌ای که شامل کمک بیشتر به اوکراین بود، رأی منفی دادند. یکی از مخالفان کمک به اوکراین سناتور جی دی ونس از اوهایو است که استدلال می‌کند اوکراین فاقد نیروی انسانی و قدرت نظامی لازم برای پیروزی در برابر روسیه است و حمایت آمریکا برای تغییر این شرایط کافی نیست.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مراسم باشکوه تحلیف پوتین به عنوان ریاست جمهوری
  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای سی سالگی
  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم
  • پیام پوتین به غرب در آیین تحلیف
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد