Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «نگاهی که یک فرمانده شهید به ارث گذاشت» گفت: کتاب «اتاق تشریح» به مسئله اسارت زنان در زندان‌های رژیم بعثی می‌پردازد. این کتاب داستان زندگی زنی است که داوطلبانه به خرمشهر می‌رود و در ادامه کمک رسانی اسیر می‌شود. تاریخ انتشار: 10:58 - 07 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۲۰۱۳

گلستان جعفریان نویسنده کتاب «نگاهی که یک فرمانده شهید به ارث گذاشت» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون دلایل انتخاب خود برای نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری گفت: در حال حاضر ۱۸ سال است که به نگارش در حوزه «ادبیات پایداری» که یکی از شاخه های مهم «ادبیات دفاع مقدس» است پرداخته ام چراکه هدفمندی راویان جنگ تحمیلی، همچنین دیدگاه و خط مشی آنان جذابیت‌های ویژه‌ای را برایم ایجاد می‌کند، همین امر سبب شد تا به نگارش در این حوزه بپردازم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی مشخص بودن ایده و خط مشی روایان هشت سال دفاع مقدس را یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب حوزه ادبیات پایداری دانست و ابراز کرد: خط مشی برای راویان جنگ تحمیلی مشخص و معین است، آنان ایده‌ مشخصی را مد نظر و دنبال می‌کنند، همین موضوع خط فکری مشخصی را برای من نویسنده ایجاد می‌کند، اگر تاکنون به نگارش در حوزه ادبیات پایداری یا دفاع مقدس پرداخته ام دلیلش همین جذابیت‌ها است.


این نویسنده در همین راستا ادامه داد: برخی می‌گویند با این کار به تکرار می‌رسی، اما من همچنان معتقدم چون آدم‌ها در این بخش هدفمند هستند لذا هدایت داستان و روایت در یک مسیر مشخص و معین به راحتی انجام می‌شود و از آنجا که هر بار با یک فرد و داستانی جدید برخورد می‌کنم تکرار ایجاد نمی‌شود.

جعفریان جذاب‌ترین کتاب خود را «روز‌های بی آینه» دانست و ابراز کرد: حدود دو سال به صورت متمرکز برای تولید کتاب «روز‌های بی آینه» فعالیت کردم، این کتاب در حوزه ادبیات پایداری، بازداشتگاهی، اسارت و آزادگان در هشت سال دفاع مقدس بود.

وی به موضوع کتاب «روز‌های بی آینه» اشاره و بیان کرد: کتاب «روز‌های بی آینه» بازگو کننده وقایع و رخداد‌هایی است که برای اسیران هشت سال دفاع مقدس در زندان‌های رژیم بعثی افتاد. زندگی حسین لشکر و هجده سال دوری وی از همسرش و انتظار دیدار همسر و فرزندان شرایط ویژه‌ای را برای او به همراه داشته و لحظه به لحظه این اتفاقات شرایط سختی را برای وی و خانواده‌اش رقم می‌زند.

نویسنده کتاب «روز‌های بی آینه» ادبیات بازداشتگاهی در حوزه دفاع مقدس را به دلیل اعتقادات و سطح باور‌ها همچنین نوع نگرش، جذاب خواند و تصریح کرد: ادبیات بازداشتگاهی زیر شاخه‌ای از ادبیات دفاع مقدس است و چون به افکار و نگاه انسان‌ها باز می‌گردد و اعتقادات، باور‌ها و نگرش درونی افراد همچنین مشکلات را مورد بررسی قرار می‌دهد حوزه مهمی است.

جعفریان تصریح کرد: نگرش یک انسان به اسارت و تنهایی و همچنین این مقوله که چگونه با درون خودش روبرو می‌شود و مشکلات را با صبر و تحمل پشت سر می‌گذارد جذابیت خاصی دارد، نگاه به زوایای زندگی افرادی که بخشی از زندگی‌شان را در اسارت گذرانده‌اند و به جز خود به خانواده و جامعه‌ای فکر می‌کنند که به آن تعلق دارند قابل توجه است، و اینکه  اعتقادات این افراد آن‌ها را چگونه هدایت می‌کند و چگونه با این مشکلات رویارویی می‌کنند بسیار قابل تامل است.

وی ضمن بیان شاخه‌ها و رشته‌های متعدد حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس اظهار کرد: انتخاب شاخه و رشته‌هایی که نویسندگان به صورت متمرکز درحوزه ادبیات پایداری به آن می‌پردازند بسیار مهم است. پرداختن به شاخه‌هایی همچون جانبازان، رزمندگان، شهدا، زنان و فرماندهان، سبک و سیاق خودش را دارد، حرکت در این مسیر و پرداخت تخصصی به رشته مشخص در نگارش سبب تولید کتاب و محتوایی موفق خواهد شد. یک محقق نمی‌تواند ادعا کند که در همه زوایا تجربه به دست آورده و محقق موفقی بوده است.

جعفریان افزود: انتخاب یک رشته و یا یک شاخه تخصصی برای نگارش، یکی از مهم‌ترین رویکرد‌هایی است که یک نویسنده ادبیات پایداری باید به آن بپردازد.

وی با تاکید بر ادبیات بازداشتگاهی و نقش زنان و خانواده به عنوان شاخه‌هایی که در آن‌ها اقدام به نگارش و پژوهش کرده‌اند ابراز کرد: روایت‌های اسرا و بررسی نامه‌های آنان بیانگر این حقیقت است که همسران و فرزندان رزمندگان همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های آنان بوده، رزمندگانی که برای دفاع مقدس عازم جبهه‌ها شده‌اند آرمان‌ها و نوستالژی‌های خود را انتخاب کرده‌اند، اما فرزندان و زنان این افراد چنین انتخابی را برای این افراد که به اسارت درآمد‌ه‌اند نداشتند، برای مثال فرزندی که به دنیا می‌آید و پدرش پس از ۱۸ سال از اسارت آزاد می‌شود چنین شرایطی را انتخاب نکرده لذا در شرایط پیچیده قرار می‌گیرد.


این نویسنده نگارش در حوزه ادبیات پایداری و اسارت را پیچیده و در عین حال جذاب دانست و اظهار کرد: پیچیدگی و دغدغه‌های اسرا و خانواده‌ هایشان یک چالش برای زندگی تک تک این افراد بوده و بررسی آن قابل اهمیت است و اینکه چطور یک انسان با خودش کنار می‌آید از جذابیت خاصی برخوردار است.

جعفریان با معرفی جدیدترین کتاب خود با عنوان «اتاق تشریح» خاطرنشان کرد: کتاب «اتاق تشریح» به مسئله اسارت زنان در زندان‌های رژیم بعثی می‌پردازد. این کتاب داستان زندگی زنی است که داوطلبانه به خرمشهر می‌رود و در ادامه کمک رسانی اسیر می‌شود. این زن دست به یک انتخاب زده و ریسک شهادت و اسارت را به خاطر اعتقاد به ایدئولوژی خود پذیرفته و با گذراندن چهار سال اسارت در زندان رژیم بعثی آزاد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب نویسندگان ادبیات دفاع مقدس اسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در هجده گفتگو به انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارائه آموزش‌های تخصصی مخابرات در جنگ می‌پردازد.
این کتاب براساس سیر زمانی وقایع تنظیم شده و گفت و گوی هجدهم آن به خاطرات سردار باقری با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اختصاص دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای آذربایجان غربی
  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها