Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@20:52:02 GMT

آتشی که در جان آتش‌نشان‌ها است

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۷۹۲۵

آتشی که در جان آتش‌نشان‌ها است

پالایشگاه آبادان دوباره بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه به شهادت رسیدند. ۲۰ سال بعد از این واقعه در سال ۱۳۷۹، هفتم مهر به نام روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شد. در یک شب گرم و طوفانی مهرماه به پای صحبت دو آتش‌نشان در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان -نوش آباد- نشستم که حرف‌هایی در لزوم حفظ جان همنوعان خود گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جنگ آتش‌نشانان با آتش حادثه را پایانی نیست و هر لحظه در اضطراب صدای آژیری هستند که خبر از حادثه‌ای دارد و آن‌ها باید هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم، به دل حادثه بزنند. این جمله آغازین صحبت‌های آتش‌نشان جوانی است که با وجود لب خندانش، اما ظاهر او فرسوده‌تر از سن اوست.

محمد چاوشیان گفت: در هر نوبت کاری ۲۴ ساعت در محل کار هستیم و ۴۸ ساعت استراحت می‌کنیم، اما در این دو روز هم، باید گوش به زنگ باشیم تا هر موقع که با ما تماس گرفته شد، در ایستگاه حاضر شویم.

وی افزود: هر صبح که به محل کار بیاییم، همه تجهیزات و لوازمی که برای شرکت در عملیات مورد نیاز است، باید کنترل کنیم که وسیله‌ای در هنگام عملیات کم نباشد. موتور، ماشین و ست‌های نجات و... باید حتماً روشن و کنترل شوند.

این آتش‌نشان تصریح کرد: هر آتش‌نشان در ابتدای نوبت‌کاری، باید آب ماشین و سیستم مکانیکی آن را کنترل کند. ماشین را تمیز کند و همه تجهیزات را تمیز تحویل بگیرد و وقتی نوبت‌کاری شروع می‌شود، حتماً یک ساعت ورزش کند.

چاوشیان گفت: آتش‌نشانی شاید یک شغل جالب باشد، اما سختی‌هایی دارد که گاه غیرقابل تحمل می‌شود و حتی به دلیل خطر‌ها و استرس‌های ناشی از آن، اعضا خانواده از من خواسته‌اند که کار خود را رها کنم.

وی تصریح کرد: زندگی با یک همسر آتش‌نشان با شرایط خاص آن، سخت است. خیلی از افراد استرس‌های خانواده آتش‌نشانان را درک نمی‌کنند، اما در تمام لحظاتی که ما در محل کار هستیم، خانواده، نگران هستند که اتفاقی بیفتد و سرانجام آن خوش نباشد.

این آتش‌نشان گفت: در شهر‌های کوچک امکانات مدرن آتش‌نشانی وجود ندارد و تأمین آن‌ها از بودجه شهرداری خارج است. سیستم آتش‌نشانی در این شهر‌ها نیازمند کمک‌های دولت در سطح بالا است چراکه اگر اتفاقی بیفتد، شهر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد.

همچنین حسین شیره‌پز، آتش‌نشان دیگر گفت: آتش‌نشان در محل حادثه با وجود شرایط استرس و اضطراب، باید بتواند سریع‌تر کارش را انجام دهد و در این خصوص تسلط پیدا کند.

وی افزود: وقتی ساعت کار اداری تمام می‌شود، پاس آتش‌نشان‌ها شروع می‌شود و باید آماده باشند که اگر اتفاقی افتاد به محل حادثه اعزام شوند. در شب هم نگهبانی دارند و باید تا صبح آماده باشند.

این آتش‌نشان با اشاره به ایمن نبودن مدرسه‌ها و خانه‌ها در شهر‌های کوچک، تصریح کرد: متأسفانه پیشگیری و ایمنی توسط شهروندان، جدی گرفته نمی‌شود و این بی‌توجهی منجر به حوادث حسرت‌بار می‌شود.

شیره پز گفت: مدرسه‌ها، مسجد و مکان‌های عمومی تأییدیه ایمنی از آتش‌نشانی ندارند، ولی ما در ابتدای تعطیلات عید و تابستان مدرسه‌ها و در ماه‌های رمضان و محرم مسجد و حسینیه را از نظر ایمنی بازرسی می‌کنیم و برای دانش آموزان و داوطلبان پایگاه بسیج کلاس آموزشی برگزار می‌کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهرنشینی در حال گسترش است، برای پیشگیری از حادثه لازم است که هر خانواده یک آتش نشان داوطلب داشته باشد تا شاهد هیچ‌گونه حادثه‌ای نباشیم و اگر حادثه‌ای هم اتفاق افتاد تا رسیدن نیرو‌های امدادی اقدام لازم برای جلوگیری از گسترش حادثه انجام شود.

شیره پز تصریح کرد: یکی از عواملی که منجر به عمیق شدن خسارت حادثه می‌شود آشنا نبودن شهروندان با اصول اولیه ایمنی است حتی بسیاری از مردم، شماره تلفن‌های اضطراری را نیز بلد نیستند و تا زمان اطلاع به آتش‌نشانی یا اورژانس، زمان طلایی از دست رفته و خسارت حادثه بیشتر می‌شود.

وی افزود: آتش‌نشانی و خدمات اورژانس، محدوده خاصی ندارد و در هنگام حادثه همه ایستگاه‌ها و حتی شهر‌های مجاور به هم کمک می‌کنند؛ بنابراین مقابله با حادثه نیازمند امکانات و تجهیزات پیشرفته و مخصوصاً لباس ضد حریق است که قیمت بالایی دارد و شهر‌های کوچک از این امکانات محروم هستند.

شیره‌پز تأکید کرد: بسیاری از صنایع و فروشگاه‌ها حتی کپسول آتش‌نشانی هم ندارند که این نقیصه یکی از عامل‌هایی است که باعث افزایش خطر و خسارت ناشی از آن می‌شود در حالی که هزینه‌های جانبی زیادی برای کار‌های تبلیغات و دوربین صرف می‌کنند.

در این صحبت که دو ساعت به طول انجامید، آتش‌نشان‌های نوش‌آبادی، هرچه گفتند از امنیت و راه‌های پیشگیری از وقوع حادثه برای هم‌وطنان گفتند، از مزاحمت‌های تلفنی که هر روز تلفن‌های سامانه ۱۲۵ را اشغال می‌کند، اما نگفتند که امکانات و تجهیزات شهر‌هایی مثل نوش‌آباد، فقط شامل یک کامیون با ظرفیت سه هزار لیتر آب، یک موتورسیکلت و پنج نیروی انسانی است که علاوه بر شهر نوش‌آباد، مزارع و صنایع حاشیه این شهر را تحت پوشش خود دارد و حتی باید در مأموریت‌های مشترک با شهر‌های هم‌جوار نیز شرکت کنند، اما یک لباس ضد حریق هم ندارند و گاه زبانه‌های آتش جسم آن‌ها را ماه‌ها دچار تاول و جراحت‌هایی می‌کند که هزینه‌ای چند برابر حقوق آن‌ها را می‌طلبد. نگفتند که سختی کار شامل آن‌ها نمی‌شود و خیلی حرف‌هایی که وظیفه مسئولان است که در دفاع از حقوق آتش‌نشان‌ها پیگیری کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آتشنشان روز آتشنشان پالایشگاه آبادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان از نجات جوان ٣٣ ساله که در ارتفاعات کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) دچار حادثه شده بود، خبر داد.

ابراهیم بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، اظهار کرد: امروز پانزدهم اردیبهشت و در پی اعلام گزارش حادثه سقوط فردی از ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، بلافاصله گروه امداد کوهستان به محل اعزام شد.

وی با اشاره به همکاری نیروهای جمعیت هلال‌احمر و اورژانس در این عملیات، افزود: تیم تخصصی امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی از ارتفاع، در کمترین زمان به محل سقوط فرد حادثه‌دیده که لبه یک پرتگاه به ارتفاع ٣٠ متر بود رسید و پس از تثبیت، فرد حادثه‌دیده را به‌صورت تخصصی به پایین کوه و محل استقرار آمبولانس منتقل کرد و به عوامل اورژانس تحویل داد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان خطاب به شهروندان توصیه کرد: هنگام رفتن به کوه، تجهیزات و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید و با برنامه قبلی و با رعایت نکات ایمنی در کوه، به پیمایش و حرکت اقدام کنید و با برنامه‌ریزی دقیق در زمان‌بندی، از هرگونه اقدامی که احتمال بروز حادثه و ریسک دارد، پرهیز کنید.

کد خبر 750523

دیگر خبرها

  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • سقوط جوان ۲۵ ساله از نورگیر طبقه سوم در اصفهان
  • امداد رسانی پس از سقوط در ارتفاعات کرمان
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد
  • روز یادبود آتش‌نشانان ۱۴۰۳ +تاریخچه و پوستر Firefighters’ Memorial Day
  • جان باختن یک نفر در حادثه آتش سوزی منزل مسکونی درگرگان
  • جان باختن یک نفر در حادثه آتش سوزی منزل مسکونی در گرگان
  • سقوط از کوه نوجوان کاشانی را به کام مرگ کشاند
  • نجات دو محبوس حادثه واژگونی پژو ۲۰۶ در مشهد