Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:35:40 GMT

افزایش خطرآلایندگی آب به علت برداشت‌های بی رویه

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۰۵۶۵

افزایش خطرآلایندگی آب به علت برداشت‌های بی رویه

«اشکان فرخ‌نیا» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به طور قطع یکی از مسائلی که در منابع آب مطرح است این است که هرچقدر برداشت از این منابع افزایش یابد به همان میزان حجم بیشتری از آلایندگی ها به واسطه برگشت آب به این منابع وارد می شود.

وی ادامه داد: هنگامی که از منابع آب زیرزمینی برای استفاده در زمین های کشاورزی استفاده می شود(که حدود ۴۰ تا ۵۰درصد است) این آب استفاده شده در اصطلاح به منابع برگشت داده می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخ نیا گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰درصد آب استفاده شده در زمین های کشاورزی به منابع آب زیرزمینی برمی گردد که این برگشت همراه با حجم عدیده ای از آلودگی هایی نظیر کودهای شیمیایی، سموم و دیگر آلاینده ها است که ورود آنها به منابع خطر آلودگی را دوچندان می سازد.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب افزود: علاوه بر این، برداشت مستقیم آب از منابع هم عامل تشدید غلظت‌آلاینده ها است که باید در میزان برداشت ها دقت کرد.

به گفته وی، هرچه میزان برداشت آب از منابع چه به صورت مجاز و چه غیر مجاز افزایش یابد احتمال آلوده شدن این آبها نیز افزایش خواهد یافت.

فرخ نیا کیفیت آب در کشورمان را مطلوب ارزیابی کرد و در عین حال بر حفظ منابع آبی در برابر آلودگی ها تاکید کرد.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب گفت: حفاظت از منابع آبی در برابر آلودگی ها به عزم مردمی نیاز دارد زیرا این مردم هستند که باید نسبت به حفظ منابع آب در مقابل آلوده شدن حساس باشند و اجازه ندهند هر زباله ای وارد منابع آبی شود.

اکنون ۳۰۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز و  ۴۹ میلیارد متر مکعب آب به صورت مجاز مصرف می‌شود که این میزان می تواند زنگ خطر جدی برای افزایش آلودگی آبهای زیرزمینی باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت ۷۵۰ هزارتن گندم با ارزش حدود ۱۴ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته او، علی رغم گذشت بیش از یک ماه از فصل برداشت، ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است و کشاورزان کماکان چشم انتظار دریافت پول هستند.

هاشمی ادامه داد: براساس قانون ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم به مراکز خرید، مطالبات کشاورزان باید پرداخت شود که متاسفانه این امر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه دولتمردان نسبت به تخصیص جایزه گندم بی تفاوت هستند، افزود: علی رغم پیگیری های مکرر، خبری از تخصیص جایزه و اصلاح قیمت گندم نیست که استمرار این روند، خرید تضمینی را دچار چالش می کند.

او گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته تولید گندم بالای ۱۴ میلیون تن و حداقل خرید ۱۲ میلیون تن خواهد بود که در صورت بی تفاوتی به جایزه گندم و پرداخت مطالبات، محصول تولیدی صرف خوراک دام و طیور می شود و به نوعی هدر می رود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفار غیر مجاز در سال ۱۴۰۲
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض