Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از رشت، فردین مهرابیان در همایش سالمندی، فرصت‌ها و چالش‌ها در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان دارای رتبه یک سالمندی در کشور است، اظهار کرد: ۱۳.۲۵ درصد جمعیت استان گیلان بالای ۶۰ سال هستند و سالمندان شهری از جمعیت سالمندی روستایی کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۸۲ نخستین اجلاس سران در وین با موضوع سالمندی بین تمام کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، افزود: از بین بردن تبعیض جنسی، ارتقای عزت اجتماعی سالمندان، تداوم دلایل افزایش دسترسی به خدمات اجتماعی از جمله مفاد سالمندی در جهان است.

مهرابیان با اشاره به ویژگی‌های پیری جمعیت، آن را در جهان فراگیر، پایدار و برگشت ناپذیر عنوان کرد و گفت: پیری جمعیت طی قرن‌های ۲۰ و ۲۱ روند افزایشی یافته و سریع تر از نرخ رشد جمعیت شد و شامل گروه سنی ۸۰ ساله و بالای آن است.

وی ادامه داد: پیری جمعیت در کشورهای در حال توسعه سریع تر داشته و زنان بیشترین افراد سالمند را تشکیل می‌دهند.

مهرابیان درباره سیمای سالمندان استان گیلان براساس آمار سال ۸۵ نیز بیان کرد: بیشترین سالمندان در گروه سنی ۶۰ تا ۶۹ سال قرار دارند که بیشتر آنها بی سواد هستند و میزان بی‌سوادی زنان بیشتر از مردان و در روستاها بیشتر از شهرها است.

وی افزود: درصد تاهل در مردان سالمند بیش از دو برابر زنان سالمند که این درصد در شهر و روستا تقریباً برابر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از یک سوم سالمندان برای ادامه زندگی وابسته به کمک همراهان خود هستند، ادامه داد: ۱۶.۲درصد سالمندان شهری و ۸.۶ سالمندان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

وی با تاکید بر ارتفای کیفیت زنداگی سالمندان، افزود: توجه و برنامه ریزی برای مدیریت سالمندی امری اساسی و غیرقابل انکار و تحول در نظام سلامت برای مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر نیازهای سلامت سالمندان امری ضروری است.

مهرابیان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره سالمندان، گفت: فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده، توانمندی سالمندان در عرصه مناسب و اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی، روحی و عاطفی از آنان است از جمله سیاست‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان گیلان دانشگاه علوم پزشکی رشد زنان سالمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۰۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی ظهر دوشنبه در همایش رسانه‌ای روایان پیشرفت که با همت بسیج رسانه و بسیج کارگری سپاه قدس گیلان در یکی از کارخانجات استان برگزار شد اظهار کرد: حضور اصحاب رسانه و ارتباط گیری خبرنگاران و رسانه‌ها با تولید به نفع صنعت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به اهمیت بکارگیری تشکل‌های کارگری بیان کرد: تشکل‌های کارگری بستری مناسب برای گره گشایی مشکلات و مسائل این اقشار زحمت کش است.

آقاجانی با اشاره به فعالیت شرکت‌های داروساز در گیلان اضافه کرد: کارخانجات داروسازی مستقیم با درمان و سلامت مردم در ارتباط هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی از صدور دادنامه برای حدود ۱۵ هزار پرونده در گیلان خبر داد و افزود: در حوزه نظارت‌ها بیش از ۱۲ هزار بازرسی از کارخانجات و واحدهای تولیدی در گیلان صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر لزوم نظارت بر حق و حقوق کارگران بیان کرد: بیش از ۴۴ هزار نفر ساعت دوره آموزش ایمنی در گیلان برگزار شده است.

آقاجانی از معرفی ۱۵۰ کارفرمای متخلف در گیلان خبر داد و اضافه کرد: کاهش حدود ۱۱ درصدی در حوزه حوادث کارگری را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر حل مشکلات کارگری و کارفرمایی افزود: اقدامات خوبی با حضور کارشناسان رسمی دادگستری در راستای حل مشکلات و اختلافات کارگری صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی شده در این استان خبر داد و اضافه کرد: در این طرح‌ها کارگران بر اساس توانایی‌ها و ویژگی‌های شغلی حقوق متناسب با شغل خود را پیدا می‌کنند.

آقاجانی با تاکید بر لزوم ارتقای آموزشی در بین کارگران بیان کرد: کلاس‌های آموزشی مختلفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه کارگری اعم از طلاق و اعتیاد برگزار می‌شود.

وی از ایجاد ۳۵ هزار شغل در گیلان خبر داد و افزود: سال گذشته تعهد اشتعال در گیلان ۳۲ هزار نفر بود که ۳۵ هزار شغل ایجاد شد.

آقاجانی با بیان اینکه ۴۰ درصد مشاغلی که ثبت شده ناشی از صدور پروانه‌ها بوده است، گفت: فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال در اولویت گیلان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان بیان کرد: ۴۴ درصد نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده جامعه امیدوار و پویا در استان است.

کد خبر 6092147

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟