Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حادثه سیل ابتدای سال 98 زوایای پنهانی از تخلفات شهری را عیان کرد. ساخت و ساز در حریم رود دره‌ها گرچه ممنوع است اما برخی افراد ذی‌نفوذ در بستر رودخانه‌‎ها هتل می‌سازند و یا رستوران‌هایی راه‌اندازی می کنند که در پس آن منجر به از بین رفته جان هموطنان خواهد شد.

این روزها رود دره های تهران  اسیر ذینفعانی شده‌اند که از خانه رود ارتزاق می‌کنند و ممنوعیت‌ها برایشان موضوعیت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از این رود دره‌های اطراف پایتخت، ساخت و سازهایی انجام شده که با وجود داشتن حکم قلع، باز هم به کار خود ادامه می‌دهند. در این خصوص این سوال مطرح است که چرا زور شهرداری به رستوران‌های حاشیه رودخانه‌ها نمی‌رسد و اقدامی در این رابطه انجام نمی‌‌شود؟

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، به لحاظ قصوری که مدیریت‌های شهری و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها داشتند و به دلیل عدم همراهی مراجع قضایی و انتظامی شاهد بودیم که در حریم رودخانه‌ها و رود دره‌ها و اطراف شهر تهران و مسیرهای تفرجگاهی مانند محدوده دربند، توچال، سرخه حصار، دارآباد، کن و فرحزاد و همچنین روستاهای محدوده‌ی اطراف تهران، ساخت و سازهای گسترده‌ای اتفاق افتاده است.

او افزود: علاوه بر این که شکل‌گیری این ساخت و سازها تخلف بوده،  نوع ساختمان‌ها هم از ایمنی و پایداری لازم برخوردار نیست و به شدت در مقابل بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و... می‌تواند حادثه خیز باشد. ضمن اینکه مناطق و عرصه‌های تفرجگاهی زیبا و بی‌نظیر را به منظرهای نابهنجار و به هم ریخته تبدیل کردند که در شان مجموعه شهر تهران و اطراف نیست.

سالاری با اشاره به حادثه وقوع سیل در ابتدای سال 98، تصریح کرد: انتظار این بود که در ایام سیل سال گذشته که این موضوع به صورت فراگیر در سطح کشور اتفاق افتاد و همه‌ مسئولین نظام در همه ترازها و مدیریت شهری نسبت به این موضوع دغدغه داشتند و مردم دریافتند که این‌گونه رویه‌های غلط و ساخت و ساز بی حساب و کتاب برای شهر و شهروندان آسیب‌های جدی دارد، اقدامی انجام می‌شد. از این طریق لازم بود در آن فضا مسئولین قضایی و اجرایی ما نسبت به قلع و قمع و تخریب این زایده‌های اطراف تهران و بقیه کلانشهرها اقدام می کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: هتلی که در مسیر رودخانه فشم واقع شده و در محدوده اراضی زربند است، مشمول این ساخت و سازهاست تا جایی که شخص رئیس جمهور هم از آن اسم می‌برد. عملا یک ساختمان بلندمرتبه دقیقا در حریم و وسط رودخانه ساخته شده است. وقتی با این‌ها برخورد جدی نمی‌شود اعتماد و اطمینان را از مردم سلب می‌کند و سپس آنان به این رویه‌ها ادامه می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: عرصه‌های تفرجگاهی و رودخانه‌های ما منابع ملی و طبیعی هستند که متعلق به همه مردم است و آحاد مردم باید دسترسی به این عرصه‌ها داشته باشند. عملا این ساخت و سازهای غیرمجاز حقوق عمومی مردم سلب می‌کند و عرصه عمومی و تفرجگاهی یک رودخانه توسط بخشی از شهروندانی که به دنبال منافع شخصی و کسب و کار خودشان هستند، سلب شود.

سالاری تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا این گونه نیست. ایراد جدی به مسئولین وارد است که از فضای ایجاد شده در سیل سال گذشته استفاده نکردند و نسبت به قلع و قمع آنان اقدام نشد. شهرداری قطعا به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. به عنوان مثال برخی اقدامات در دربند عجیب است. پل زدند و رودخانه را گرفتند و بدون رعایت مسائل ایمنی فعالیت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا با این متخلفان برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد؟ گفت: به دلیل اینکه میزان شکل‌گیری آنان زیاد بوده، ذینفعان متخلف این حوزه زیاد شده که ورود شهرداری در این مقیاس قطعا منجر به تبعات اجتماعی و اعتراضات عمومی می شود. در حال حاضر فضای کشور به صورتی است که مردم به شدت در حوزه معیشتی دچار مشکل هستند و نیاز به اهتمام همه دستگاه‌ها و نهادها به صورت توامان در حد شورای تامین شهر و استان دارد که در آنجا با محوریت شهرداری باشد به شرط اینکه اطلاع‌رسانی شود و برای مردم دوباره تبیین شود تا از این موضوعات سوءاستفاده نکنند با این حال انصافا شهرداری در محدوده طرح تفصیلی و حریم شهر نسبت به سایر شهرهای اقماری کارنامه خوبی دارد.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حقوق سیل شورای اسلامی شهر تهران معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد، رضا جوان ۳۳ ساله‌ای که در کارِ بتن ریزیِ ساختمان فعالیت می‌کرد و با شرکت‌هایی که اجرای اسکلت بتنی ساختمان‌ها را قبول می‌کردند قرارداد میبسته و این کار را برای آنها انجام میداده و از همین شغل زندگی خود و پدر و مادر پیر خود را می‌گذراند که در این داستان وی برای اجرای یک پروژه ساختمانی چند کارگر را به خدمت گرفته تا جهت عملیات بتن ریزی به وی کمک کنند.

۵۰ روزی از عملیات بتن ریزی گذشته بود و رضا تصمیم به آغاز عملیات برای سقفِ طبقهِ اول ساختمان می‌کند و برای همین کار نیز ۳ کارگر را به خدمت گرفته تا در انجام این کار به او کمک کحد.

اما طبق نقشه‌ها، ساختمان احداثی در فاصله دو متری از یک شبکه برق فشار قوی (۲۰ کیلو وات) و به ارتفاع ۱۲ متر یعنی در حریم آن شبکه قرار گرفته بود که برای اجرای این عملیات باید مجری کار این موضوع را به اطلاع مسئولین اداره برق می‌رساند تا آنها اقدامات احتیاطی لازم را از قبیل قطع برق یا تغییر موقت مسیر یا روکش کردن خطوط مجاور ساختمان با مواد عایق مناسب را انجام دهند که متأسفانه این اقدام صورت نمی‌گیرد.

پس از استقرار کامیون جهت بتن ریزی آقا جمال اپراتور دستگاه بتن ریز بر روی سقف ساختمان مستقر گردیده و کنترل دستگاه بتن ریز را نیز از بالای شبکه برق فشار قوی عبود داده و سر دستگاه بتن ریز را نیز به کارگری دیگر به نام صادق می‌دهد و او نیز مشغول هدایت و پخش بتن به روی سقف می‌شود.

ناگهان به دلیل نزدیک شدن دکل پمپ به شبکه برق فشار قوی دستگاه برق دار شده و آقا صادق دچار برق گرفتگی می‌شود که این حادثه منجر به سوختگی شدید و در نهایت قطع پای وی می‌شود.

طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری ۳ عامل در حادثه مذکور دخالت داشتند که اولین دلیل عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ایمنی نظیر قطع برق و یا عایق کردن خطوط و دومین دلیل، عدم نظارت بر امور ساختمانی و بی احتیاطی اپراتور به دلیل وارد کردن دکل پمپ در ناحیه برق فشار قوی و سومین دلیل نیز به کارگیری اپراتور فاقد گواهی مربوطه و پروانه مهارت فنی بود.

در نهایت مدیر عامل شرکت بتن ریزی به لحاظ به کار بردن پمپ بتن در حریم برق فشاز قوی و عدم اتصال آن به سیم ارت به میزان ۶۰ درصد، پیمانکار مجری ساختمان به میزان ۲۰%، آقا رضا نیز به دلیل به کارگیری حادثه دیده در شرایط نا ایمن کار به میزان ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

در پی شکایت زیان دیده و بر اساس حکم دادگاه آقا رضا به پرداخت مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان دیه محکوم شده که به دلیل عجز در پرداخت این مبلغ متأسفانه روانه زندان شده و هر شب را با مرور این خاطره تلخ در زندان سپری می‌کند.

با دعوت از آقا صادق وی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خواسته خود را گذشت کرده و هم اکنون با پرداخت مبلغ ۶۵ میلیون تومان رضا از زندان آزاد و باز به آغوش گرم خانواده خود باز خواهد گشت.

خیرانی که تمایل دارند در آزادی این زندانی یاریگر ستاد مردمی دیه استان یزد باشند می‌توانند از طریق واریز مبالغ به شماره کارت مجازی این ستاد به شماره ۵۰۴۱۷۲۷۰۶۶۶۶۶۶۶۸ به نام ستاد دیه استان یزد اقدام نمایند و شماره تماس ۳۶۲۹۸۲۰۰ روابط عمومی ستاد دیه استان یزد پاسخگوی سوالات شما نیکوکاران ارجمند خواهد بود.

کد خبر 6091053

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • رفع خطر از ۲۱۲ محل حادثه خیز تهران | ساخت پهلوگاه‌های اضطراری در بزرگراه‌های تهران
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور