Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@21:33:38 GMT

پاسخ ظریف به شایعه توافق با چین

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۷۵۴۱

وزیر امور خارجه ایران گفت: توافق راهبردی ۲۵ ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، "محمد جواد ظریف" در گفتگو با ایرنا، در پاسخ به پرسشی درباره شایعه برخی رسانه‌ها درباره توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و امتیاز‌های ویژه کشورمان برای این توافق، افزود: این مساله از اساس، نادرست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه تصریح کرد: صرفا پیشنهادی از سوی ایران برای روابط ۲۵ ساله مطرح شده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا بند‌های این توافق را آنگونه که برخی رسانه‌ها مدعی شده اند، نادرست می‌دانید و بند‌های این توافق چه هستند؟ پاسخ داد: در اصل، توافقی در کار نیست که بند‌هایی داشته باشد. یک پیشنهاد برای برنامه‌ای ۲۵ ساله است که تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.

براساس گزارشی در تارنمای پترولیوم اکونومیست (Petroleum Economist) در سفر وزیر امور خارجه ایران در اواخر ماه اوت، تهران و پکن توافقی را که در سال ۲۰۱۶ به نام "مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران" امضا کرده بودند، توسعه داده و بند‌های غیر علنی به آن افزوده‌اند که شامل تخفیف و امتیاز‌های بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری نفت و گاز ایران است.

پترولیوم اکونومیست، یک تارنمای انگلیسی است.

در گزارش بی پایه و اساس این تارنمای انگلیسی آمده بود که این توافق به چین تخفیف‌های بزرگی برای خرید نفت ارائه کرده و پکن می‌تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند.

همچنین افزوده بود: از سویی دو طرف توافق کردند که چین پول خرید‌های خود را به "یوآن" یا ارز‌های دیگر به ایران پرداخت کند و این به معنای آن است که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.

به نظر می‌رسد انگیزه شایعات و خبر سازی درباره روابط ایران و چین، نگرانی پایتخت‌های غربی از روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: عملیات نصر من الله لایحه تجارت پیاده روی اربعین بوریس جانسون سیاست های کلی نظام قانون گذاری ظریف وزیر امور خارجه چین توافق شایعه عملیات نصر من الله لایحه تجارت پیاده روی اربعین بوریس جانسون سیاست های کلی نظام قانون گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: به پیش‌نویس یک توافق مشخص دست یافته‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «اسامه حمدان» از رهبران ارشد حماس در این باره اظهار کرد: اسرائیل سعی کرد بر موضوع مبادله اسیران متمرکز شود و به نکاتی که ما مطرح کردیم، پاسخ نداد.

وی گفت: هیئت جنبش حماس در قاهره همه ایده‌ها را با دید باز مورد بررسی قرار داد و ما پاسخ‌های روشن و مشخصی برای دستیابی به منافع ملت خود ارائه کردیم.

حمدان در ادامه اعلام کرد: پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و هیئت حماس برای مشورت با رهبری، قاهره را ترک می‌کند.

وی ادامه داد: ما به فرمول توافق مشخصی دست یافته‌ایم که میانجی‌ها ارائه کرده‌اند و منتظر پاسخ رهبری مقاومت به آن هستیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جنبش حماس امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات در قاهره به پایان رسید و هیئت این جنبش با هدف مشورت با رهبران حماس، امشب عازم دوحه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر اسرائیلی: به حمله ایران پاسخ داده‌ایم
  • حماس : به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • وزیر اسرائیلی: به حمله ایران پاسخ دادیم
  • حماس: به پیش‌نویس یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • اولین اظهار نظر مقامات اسرائیلی در خصوص حمله پهپادی این رژیم به اصفهان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • گرگ و میش توافق
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم