Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@02:53:44 GMT

رونق اقتصاد در کوچه پس‌کوچه‌های تهران

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۹۸۵۵

مطابق آمار تعداد پروانه‌های صادر شده ساخت مسکن در تهران در زمستان گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته که نگاهی به کوچه پس کوچه های شهرها به ویژه تهران در ۶ ماهه سال ۹۸ هم نشان از رونق گرفتن ساخت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در زمستان 97 واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران 25.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 درصد و در شهرداری‌های کل کشور 23.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است.

بر این اساس در زمستان گذشته تعداد 18953 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به پاییز 97 حدود 12.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 25.4 درصد افزایش داشته است.‏   متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان 7.1 واحد بوده است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل زمستان 1397  بالغ ‌بر 3552هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 5.4درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 29.8 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود 1329 مترمربع بوده است.   در فصل زمستان سال 97 تعداد 114614 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 50.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 23.9 درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان 2.5 واحد بوده است‌.   به گزارش تسنیم، این آمار نشان از آن دارد که افزایش یکباره قیمت مسکن در بهار، تابستان و پاییز 97 شرایطی را به وجود آورده تا سازنده‌ها و انبوه‌سازان در اوج گرانی‌ها بر فعالیت خود در بخش ساخت و ساز مسکن اضافه کنند. اقدامی که خروجی آن در تهران و کشور به ترتیب افزایش 25.4 و 23.9 درصدی صدور پروانه‌های صادر شده احداث ساختمان شده است.   در حالی روی کاغذ شاخص‌های سال 97 مربوط به ساخت و سازها رشد قابل توجهی داشته است، طی شش ماهه اول سال 98 نیز در سطح شهر نیز تقریبا وضعیت همین‌گونه است. در مناطق مختلف تهران به ویژه در نیمه جنوبی شهر به واسطه تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن برای احیای بافت‌های فرسوده، تخریب، تجمیع و نوسازی واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است.   در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین‌گونه است و در سایر شهرهای کشور نیز متناسب با  افزایش صدور پروانه‌های احداث،‌ساخت و سازها افزایش چشمگیری داشته است. گرچه در دوره 5 سال و چند ماه حضور وزیر مستعفی راه و شهرسازی سیاست‌های وزارت راه روی تحریک تقاضا متمرکز شده بود که افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال 97 نتیجه آن بود، اما به نظر می‌رسد تغییر مدیریت در این وزارتخانه و توجه به بخش تولید در کنار نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌ها بالا، باعث شده تا بر فعالیت سازنده‌ها برای تولید مسکن افزوده شود.   صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی به ضرص قاطع می‌گویند تنها با تکیه بر بخش ساخت و ساز مسکن به دلیل ارتباطات پسین و پیشین با صنایع مختلف می‌توان به راحتی اثرات تحریم را به حداقل و حتی صفر رساند. در این بین دولت به طور عام و وزارت راه و شهرسازی به طور خاص بایستی برنامه‌های اجرایی جهت رونق تولید بخش مسکن را عملیاتی کنند.   منبع: تسنیم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • گاز شهری کرج، چهارشنبه قطع می‌شود
  • اطلاعیه قطعی گاز در بخشی از شهر کرج
  • گاز شهری کرج، چهارشنبه قطع می شود
  • گاز شهری قسمتی از کرج قطع می‌شود
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴