Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصصان ایرانی موفق شدند با استفاده از فناوری نانو برای اولین بار یک ملات نانوذره تولید کنند که از کثیف شدن نمای ساختمان جلوگیری می‌کند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکوسیستم نانو فناوری در ایران مدت‌ها است که از آزمایشگاه‌ها خارج شده و در حال حاضر محصولات ایرانی با استفاده از دانش نانو به ۵۰ کشور جهان صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار‌های سال ۱۳۹۷، حجم فروش محصولات نانوی ایران از ۳۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.   نانو ماده یا جسم نیست، تنها مقیاسی است که اندازه‌ها و فرمول‌ها را تا مقیاس یک میلیاردم متر کوچک می‌کند و علی رغم این مقیاس کوچک، تاثیری بزرگ بر زندگی انسان‌ها بر جای می‌گذارند. تحلیلگران فناوری‌های مدرن معتقدند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند.

از فناوری نانو در عرصه‌های بی شماری از جمله در مصالح ساختمانی و روکش کردن انواع سازه‌ها می‌توان استفاده کرد. تا پیش از این برخی شرکت‌ها با واردات مواد اولیه از خارج از کشور با ایجاد یک خاصیت رزینی از نفوذ آب به مصالح ساختمانی مانند سنگ نما جلوگیری می‌کردند. در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار یک ملات نانو پایه ساخته است که خاصیت آب گریزی کامل دارد.

آب گریزی
ابولقاسم دولتی مدیر عامل شرکت شریف نانو پارس در این باره می‌گوید: دنیای نانو، دنیای شگفت انگیزی است، حتماً اخیراً ویدئو‌های انواع البسه را در فضای مجازی مشاهده کرده اید که به اصطلاح کثیف نمی‌شود، یعنی به علت عدم نفوذ آب در آن‌ها احتمال کثیف شدن در این نوع پوشاک‌ها بسیار ناچیز یا صفر است، در حوزه مصالح ساختمانی مدتی است که برخی مصالح رزینی وارد کشور می‌شود که از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند، اما آب گریز نیستند و بین این دو از نظر علمی تفاوت بسیاری وجود دارد. ما در واحد R&D شرکت برای اولین بار در ایران یک نوع مصالح با خاصیت سوپر هیدرو فوب (فوق آب گریز) تولید کرده ایم که خواص بسیار زیادی دارد. از جمله می‌توان از این ماده در تولید یک نوع سنگ نمای مصنوعی در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف استفاده کرد که حالت آب گریز دارد و به همین خاطر تقریباً هیچ وقت کثیف نمی‌شود و نیازی به تمیز کردن ندارد.

دولتی در ادامه افزود:این ماده به صورت روکش با قطر ۲ تا ۳ میلیمتر روی انواع سنگ مصنوعی به کار می‌رود و آن را به یک سنگ نمای به صرفه و زیبا تبدیل می‌کند که در رنگ‌ها و فرم‌های متنوعی قابلیت عرضه را دارد، ما تحقیقات گسترده‌ای در بازار انجام داده ایم و به یقین تنها تولید کننده این محصول در حال حاضر در کشور هستیم. مشابه وارداتی که در بازار ایران وجود دارد، به اصطلاح رزینی است و آب گریز نیست، با این همه با قیمت هر کیلو ۸ تا ۱۵ دلار به مشتری ایرانی عرضه می‌شود، این در حالی است که محصول نهایی ما با قیمتی کمتر از ۵/۱ دلار به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

وی گفت: در واقع سنگ نمای طبیعی یک مصالح ساختمانی گران قیمت محسوب می‌شود که خاصیت عایق نیز ندارد و مثلاً ممکن است در تابستان ساختمان را بیش از حد گرم کند، در حالی که سنگ مصنوعی تولید شده با استفاده از این نانو فناوری علاوه بر اینکه تقریباً هرگز کثیف نمی‌شود، بسیار ارزان‌تر است و خاصیت عایق نیز دارد. این موضوع علاوه بر این مسئله است که این سنگ نما در صد‌ها طرح و نقش زیبا و مختلف تولید می‌شود که می‌تواند برای هر سلیقه‌ای یک پاسخ نیز داشته باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در ادامه بیان کرد: ملات ضد آب تولید شده با استفاده از نانو ذرات به غیر از سنگ نمای ساختمان کاربرد‌های بسیار دیگری دارد، برای نمونه برخی تجهیزات و وسایل در مناطق شرجی را می‌توان با استفاده از آن روکش کرد تا هیچ وقت زنگ نزند، از جمله می‌توان به تیر‌های چراغ برق یا برخی مخازن بزرگ صنعتی اشاره کرد که با استفاده از این ملات ضد آب نانو پایه روکش می‌شوند و دیگر در اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت هوا زنگ نمی‌زنند.

مدیر عامل نانو پارس شریف همچنین گفت: به دلیل کیفیت بالای محصول ایرانی و تفاوت قیمت بسیار فاحش آن با نمونه‌های خارجی، به زودی با قدرت بسیار در بازار‌های صادراتی ظاهر خواهیم شد. البته این یک محصول بسیار جدید است و نیاز به معرفی بیشتر به بازار دارد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان نانوذره فناوری نانو نمای ساختمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ،صحرایی افزود:  طبق توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات، اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه ای در پارک فناوری استان و همچنین دو مرکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال در پارک علم فناوری و دانشگاه رازی راه اندازی می شود.
محمدطیب صحرایی روز پنج شنبه در حاشیه نشست پیگیری پروژه های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه که با حضور معاون فناوری و نوآوری و مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل هلدینگ مادیران، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه و جمع دیگری از مدیران وزارت ارتباطات و استان برگزار شد؛ عنوان کرد: عرصه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه های بسیار خوب برای رونق اشتغال و تولید در استان کرمانشاه است.
مدیر ارشد استان گفت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که طی ماه‌های اخير با وزیر ارتباطات و معاونین ایشان صورت گرفته، به توافقات تحول آفرینی برای اجرای طرح‌های مختلف در این حوزه رسیده ایم که در نشست امروز چگونگی اجرای آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات، اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای در مجموعه پارک علم و فناوری استان بزودی شروع به فعالیت می‌کند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: این مرکز با ۲۰ تیم فعالیت خود را برای تولید آثار آغاز می کند و در آینده تا ۵۰ تیم گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: طرح ایجاد سرزمین اقتصاد دیجیتال یکی دیگر از طرح های تحول آفرینی که می‌تواند بستر بسیار خوبی برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان حوزه‌های فناوری اطلاعات فراهم کند.

صحرایی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و همراهی وزارت ارتباطات، امیدوارم بتوانیم در زمان کوتاهی بتوانیم این عرصه بسیار مهم را هم برای اشتغال جوانان و رونق کسب و کار استان فراهم کنیم.

دیگر خبرها

  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای