Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@04:13:49 GMT

تبلیغات گردشگری جان مردم را به خطر انداخته

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۰۳۵۱

تبلیغات گردشگری جان مردم را به خطر انداخته

به دنبال «چندین مورد حوادث غرق شدگی، تلفات جانی و یا صدمه بدنی»، مدیرکل امور حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه کرد که در تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری، مخاطرات و هشدارها، روشن و برجسته درج شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عنوان این بخشنامه «ضرورت اعلام مخاطرات در اماکن تاریخی ـ فرهنگی و مناطق گردشگری مورد بازدید عموم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل امور حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آن را اوایل شهریورماه ابلاغ کرده است، کارکرد این بخشنامه را بیشتر پیشگیری از حوادث و صدمات بدنی و خسارات جانی گردشگران می‌داند، اما این‌طور که از محتوای بخشنامه برمی‌آید وقوع حوادثی در طبیعت و دعوی حقوقی علیه این وزارتخانه، انگیزه اصلی این حکم بوده است.

در یک دهه اخیر تلاش برای تغییر ذائقه سفر مردم با نمایش زیبایی‌های بیشتر از ایران و به تصویر کشیدن ماجراجویی‌ها در مناطق بکر و دور از دسترس همراه با تزریق هیجان بدون اشاره به هر نوع اطلاعات کاربردی دیگر و اقدامات محافظتی و ایمنی، نه تنها باعث شده برخی مناطق بکر در دسترس عموم مردم قرار بگیرند و با مخاطرات زیست محیطی و تخریب مواجه شوند که حجم گزارش‌ها از صدمات بدنی و تلفات جانی را نیز بیشتر کرده است؛ سفر بدون بازگشت برخی کوهنوردان غیرحرفه‌ای و حتی حرفه‌ای از کوهستان‌های برف‌زده و با شرایط آب‌وهوایی وخیم، گم شدن گردشگران در آب‌های خروشان، دره‌ها و مناطق کویری، گرفتار شدن برخی مسافران داخلی و خارجی در باتلاق‌ها و انفجار مین در کویر و جان باختن گردشگران از جمله وقایعی بوده که در نتیجه تبلیغات هیجان‌انگیز با تاکید صرف بر جذابیت‌های دیداری رخ داده است. درحالی‌که پس از وقوع حادثه، هیچ ارگان و یا دستگاهی مسؤولیت این خسارات و صدمات را نپذیرفته است.

خودرو گردشگران که در بیابان لوت روی مین رفت و یکی از سرنشینان آن جان باخت

در بخشنامه مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز که به این موضوع اشاره‌ی ظریفی دارد، آمده است: «نظر به این‌که در برخی اماکن تاریخی ـ فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و توریستی که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت نرسیده‌اند اما به جهت معرفی توسط این وزارت به طرق مختلف اعم از چاپ و توزیع بروشور، کتابچه، نشریات و یا تبلیغ در سایت‌ها مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است؛ چندین مورد حوادث غرق شدگی، تلفات جانی و یا صدمه بدنی رخ داده است و در مواردی همین موضوع بهانه طرح دعوی علیه سازمان (وزارتخانه) در محاکم قضایی شده و مشکلاتی را برای وزارت متبوع ایجاد کرده است؛ فلذا به منظو پیشگیری از تکرار موارد مشابه و تبری وزارت متبوع از هر گونه مسؤولیت در قبال اینگونه حوادث و مخاطرات لازم است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا من بعد در کلیه انتشارات و اقلام تبلیغاتی اعم از کتاب و کتابچه معرفی آثار تاریخی و طبیعی و جاذبه‌های گردشگری، بروشور، بنرها و تابلوهای راهنما، سی‌دی، فضای مجازی و نظایر آن در سرایر کشور خطرات احتمالی موجود در مناطق فرهنگی ـ تاریخی، تفریحی و گردشگری استان‌ها به نحو روشن و برجسته‌ای پیش‌بینی و درج شود. »

تلاش برای یافتن گردشگری مفقود شده در کویر مرنجاب

ابراهیم شقاقی ـ مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره این بخشنامه که به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون سرمایه‌گذاری، معاون میراث فرهنگی و معاون گردشگری این وزارتخانه و فرمانده یگان حفاظت رونوشت شده است، به ایسنا گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره‌های استانی اگرچه در تبلیغات، بناهای تاریخی را در اولویت قرار می‌دهند اما جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی را که در فهرست آثار ملی ثبت نیستند برای هدایت و جلب گردشگر، تبلیغ می‌کنند. مساله این است در امکانی که در فهرست آثار ثبت شده‌اند معمولا یگان حفاظت مستقر است و اصول ایمنی رعایت می‌شود اما از اماکنی که ثبت ملی نشده‌اند و بعضا در اختیار و نظارت ادارت استانی و وزارتخانه نیستند، گزارش‌هایی داشتیم که در آنجا حوادثی رخ داده و منجر به مصدومیت شده است و باب طرح ادعا علیه این وزارتخانه را باز کرده است.

وی اضافه کرد: با ابلاغ این بخشنامه از استان‌ها خواستیم هنگام معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری به ویژه مناطقی که در فهرست آثار ملی ثبت نشده‌اند، هشدار و اخطار لازم را نسبت به شرایط و مخاطرات منطقه اعلام کنند، مثلا برای تبلیغ رودخانه‌هایی که شنا کردن در آن‌ها آزاد نیست باید اعلام شود که مخاطرات آن رودخانه‌ها چیست و شرایط حضور گردشگر در آن منطقه چگونه باید باشد.

او درباره نپذیرفتن مسؤولیت مخاطرات و حوادث احتمالی در مناطقی که اتفاقا اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حتی معاونت گردشگری وزارتخانه تبلیغ کرده‌اند، گفت: البته که در شرح وظایف این وزارتخانه و ادارات استانی آن به چنین موضوعی اشاره نشده و از جایگاه حقوقی مواضع این ادارات را تایید می‌کنم اما در این بخشنامه از آن‌ها خواسته شده که هشدارها و اخطارهای مربوطه را همزمان با تبلیغ جاذبه‌های گردشگری، اعلام کنند.

شقاقی افزود: ما در مناطقی که نسبت به آن‌ها مشرف نیستیم، مسؤولیتی نداریم، هرچند در اماکن تاریخی که ثبت ملی شده‌اند مسؤولیت حوادث متوجه ما می‌شود و اگر اتفاقی ناشی از قصور ما رخ دهد، وزارتخانه می‌پذیرد. اما اماکنی وجود دارند که ثبت ملی نشده‌اند ولی جاذبه گردشگری هستند مثل جاده اسالم ـ خلخال یا گردنه حیران؛ اگر در این مناطق اتفاقی رخ دهد قطعا مسؤولیتش متوجه وزارتخانه ما نیست اما برای پیشگیری باید مخاطرات آن‌ها را به مسافر اطلاع‌رسانی کنند. بنابراین بخشنامه‌ای که ابلاغ شده بیشتر حالت پیشگیری دارد.

گرداب مرگ در کول خرسان دزفول که جان گردشگران زیادی را گرفته اما همچنان برای ماجراجویی تبلیغ می‌شود

منبع: تابناک

کلیدواژه: عملیات نصر من الله لایحه تجارت پیاده روی اربعین بوریس جانسون سیاست های کلی نظام قانون گذاری گردشگری تبلیغات خطر جانی جاذبه های گردشگری مفقود شدن کویر مرنجاب عکس عملیات نصر من الله لایحه تجارت پیاده روی اربعین بوریس جانسون سیاست های کلی نظام قانون گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم

مسلم شجاعی؛ مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویداد‌ها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشور‌های همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشور‌ها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و ادامه داد: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشور‌هایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشور‌های عرب و فرهیختگان کشور‌های فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تور‌های گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت: امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدید‌ها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تور‌های گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • دستگیری ۳ حفار غیر مجاز در شهرستان آمل
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم