Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:55:39 GMT

۲۱۳ هزار ناشنوا در کشور/ضرورت آموزش زبان اشاره

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۳۷۳۰

۲۱۳ هزار ناشنوا در کشور/ضرورت آموزش زبان اشاره

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید قبادی دانا در گفتگوی زنده صبح امروز شبکه پنج صدا و سیما با اشاره به اینکه قرار است دانشکده آموزش زبان اشاره راه‌اندازی شود، افزود: ما به دنبال جداسازی افراد ناشنوا در جامعه نیستیم بلکه معتقدیم که باید از ظرفیت و توانایی این افراد که با وجود اینکه نمی‌شنوند اما  چشمان تیزبین ، دستان توانمند و  ذهن خلاقی دارند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص خوداشتغالی افراد معلول و ناشنوا، گفت: وام قرض الحسنه  ۵۰ میلیون  تومانی برای خود اشتغالی  این افراد  در  نظر  گرفته شده است  که  اگر  کارفرما بتواند شغل  پایدار ایجاد  کند  ۵ برابر  این  مبلغ را دریافت  خواهد کرد. 

قبادی  دانا افزود: در  حال  حاضر  یک  میلیون و ۴۵۰ هزار  نفر  افراد  دارای  معلولیت در  کشور تحت  پوشش  سازمان بهزیستی  قرار  دارند که از  این تعداد  ۲۱۳ هزار  نفر  ناشنوا  هستند  و  ۷۴ هزار  نفر از  آنها دچار  معلولیت  صوت وگفتار  هستند.

وی تصریح کرد: تقریبا  ۱۴ درصد از  افراد  دارای  معلولیت  ناشنوا  هستند  که ۵ درصد آنها  مشکل  صوت و گفتار  دارند.

به  گفته رئیس  سازمان بهزیستی، شناسایی  افراد ناشنوا  یک  زمان طلایی دارد که  اگر تا سه  ماهگی تشخیص  داده و تا ۵ ماهگی  مداخله  مناسب  صورت بگیرد وضعیت بسیاری  از  آنها  قابل  مقایسه  با  بچه های  عادی  بوده  و  حتی  می  توان ۹۰درصد از  آنها را به  مدارس  عادی رساند .

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۸۹ مرکز خانواده و کودک دارای  اختلالات  شنوایی در سطح  کشور وجود دارد، بیان داشت : ۳ هزار  و  ۷۰۰ نفر در این مراکز  به  همراه خانواده  خدمات  توانبخشی دریافت  می  کنند.

اجرای  غربالگری  شنوایی از  سال  ۸۰ 

قبادی  دانا در  ادامه  از  آغاز  اجرای  غربالگری شنوایی از  سال  ۸۰ تاکنون خبر  داد  و  گفت: در  این  مدت  ۱۰ میلیون  و  ۵۰۰ هزار  نوزاد  و  شیر  خوار  غر بالگری  شدند  که  از  این  تعداد  ۲۸ هزار  و ۵۰۰ نفر  کم  شنوا  و  ناشنوا بودند.

رئیس سازمان بهزیستی خاطر  نشان  کرد: در  سال  ۹۷، ۹۰درصد ( یعنی  یک  میلیون  و  ۲۰۰هزار نوزاد  و  شیر  خوار) در  ۶۳۰ واحد  در  ۳۲۰ شهر  کشور با  کمک تشکلها، تحت  غربالگری  شنوایی  قرار گرفتند که  ۳ هزار  و  ۵۰۰ نفر  بعنوان  کم  شنوا  و  ناشنوا  شناسایی  و به مراکز  درمانی  ارجاع  داده شدند . 

وی  با بیان اینکه ۵۰ درصد از  علت ناشنوایی  مشکل ژنتیکی است، افزود:  ۲۵ درصد از علت  ناشنوایی به  مسایل زایمان  مثل  زردی  ، استفاده از  دارو  و غیره  بر می گردد که باید  مورد بررسی قرار  گیرد.

قبادی دانا با اشاره  به اینکه  غربالگری شنوایی  بصورت رایگان در  کشور  انجام  می  شود گفت:از  ابتدای  مهرماه  طرحی  برای  بررسی  مشکلات  و علت های  ژنتیکی  در  استانها  اجرا شده  است  تا براساس  آن ریشه ژنتیکی افراد معلول  شناسایی شود تا ما شاهد  خانواده های  دو معلول یا بیشتر نباشیم.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین  از تشکیل  بانک  ذخایر  ژنتیکی بیماریهای که ایجاد معلولیت  می کنند خبر داد که قرار است  در سه سال  آینده راه اندازی شود .

وی  در ادامه  با بیان اینکه  سازمان  بهزیستی  یک  سازمان حمایتی ، پیشگیری  کننده و توانمند سازی است افزود:  در حال  حاضر دبیر  خانه  ستاد هماهنگی  مناسب  سازی  معابر  با  کمک  شهرداری  و  وزارت  راه  و شهرسازی در  این سازمان تشکیل شده است که  چند  جلسه آن  برگزار  و  قرار است در  آینده  هر  ماه  یک  جلسه  در این خصوص برگزار شود.

رئیس سازمان بهزیستی در  خصوص  قانون  جامع حمایت از  حقوق معلولان، نیز گفت: اجرای  این  قانون  نیاز  به  ۲۲ هزار  میلیاردتومان  بودجه دارد  که  توسط  دولت  و مجلس  هزار  و ۱۰۰ میلیارد  تومان  در  بودجه  امسال به این امر تخصیص داده  شده  است  که  هنوز  محقق  نشده است.

وی با اشاره به اینکه  تمام  حاکمیت  به  دنبال  حل مشکلات  افراد  معلول هستند  تصریح  کرد: البته دولت  به  ویژه  آقای  نوبخت  برای  تخصیص این  بودجه   دستور  صریح  دادند.

قبادی دانا با اشاره به تشکیل نخستین جلسه درخصوص قانون حمایت از معلولان با حضور اقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور در هفته گذشته گفت: باید افراد معلول در جامعه دیده شوندو حواسمان باشد که صدای انها شنیده شود.البته کار بسیار زیاد و سخت است وتا نقطه مطلوب فاصله داریم اما کارهای زیادی در بحث توانمند سازی انها صورت گرفته است.

وی افزود: هدف ما این است که فرد دارای معلولیت یک زندگی مستقل و دارای منزلت در جامعه و درون خانواده تجربه کند.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد : براساس قانون جامع حمایت از معلولان برای هر دستگاهی که از این قانون تمکین نکند مجازات پیش بینی شده است.

پرداخت شهریه به افراد تحت پوشش

رئیس سازمان بهزیستی، از پرداخت شهریه ۱۳ هزار افرادتحت پوشش خبر داد و گفت: شهریه این تعداد از افراد برای تحصیل دز دانشگاهها بصورت کامل پرداخت میشود.

وی افزود: در حال حاضر دو هزار و ۳۷۶نفر از افراد نا شنوا برای تحصیل در دانشگاهها از کمک هزینه تحصیلی حمایت می شوند.

به گفته قبادی دانا، قرار است از امسال کمک هزینه تحصیلی در دانشگاههای دولتی و خانواده های سرپرست خانواری که چند معلول دارند پرداخت شود.

وی در خصوص عمل کاشت حلزون که از سال ۷۲ در ایران انجام میشود گفت:در حالیکه تنها ده کشور جهان تکنولوژی کاشت حلزون برخوردار هستند ولی توان عملی ان را ندارند.

قبادی دانا افزود: هزینه کاشت پروتز کاشت ۱۰ هزار دلار نعادل ۱۲۰ میلیون تومان است هزینه ان از سوی دولت تامین می شود.

وی با بیان اینکه خیلی از کشورها نمی توانند هزینه ان را پرداخت کنند ولی در کشور ما عمل کاشت حلزون رایگان است و تنها خانواده ها مبلغ فرانشیز ان را که مبلغ۶ میلیون تومان است پرداخت می کنند که ۳ میلیون تومان ان از سوی سازمان پرداخت می شود.

قبادی دانا با بیان اینکه مشکل برخی از ناشنوایان با کاشت حلزون برطرف نمی شود تصریح کرد:تاکنون حدود ده هزار و ۶۰۰ نفرتحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند که  ۶ هزار و ۶۰۰ نفر از این تعداد کاشت حلزون در سال ۹۷ انجام شده است.

کد خبر 4733006 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: وحید قبادی دانا بهزیستی ناشنوایان شورای شهر تهران شهرداری تهران اربعین 98 قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش اربعین حسینی آتش نشانی محسن هاشمی هفته دفاع مقدس سانحه تصادف پیروز حناچی معلولان مترو محسن حاجی میرزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند، گفت: حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح تمهیدات سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از حوزه های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی شود، دیگر این موضوع ضرورتی ندارد. در آن سال که اینترنت قطع شد، امکانات فعلی مقابله با تقلب‌ها در اختیار ما نبود ؛اما اکنون با دستگاه‌های تقلب یاب و آشکارساز حفاظت برقرار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی کلاهبردار به صورت ناجوانمردانه سعی می‌کنند از مردم پول بگیرند. از داوطلبان خواهش می‌کنم که به این افراد پول ندهند. پرونده‌هایی داشتیم که این باندهای کلاهبردار از داوطلب و خانواده اش اعتراف گرفته‌اند و با این اعترافات آنها را تهدید کرده‌اند. ۱۹ هزار نفر را رصد کردیم که کانال‌های مدعی تقلب را ترک کردند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: به تمام داوطلبان توصیه می‌شود این کانال‌ها را تا زمان برگزاری کنکور ترک کنند؛ زیرا اگر با آشکارسازها متوجه شویم که تجهیزات گرفته‌اند حتی اگر از تجهیزات استفاده نکنند هم متخلف محسوب شوند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تجهیزات هندزفری و موبایل واره در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است، افزود: روز گذشته دو کانال بزرگ با ۵۰ هزار فالور را دستگیر کردند. دلیل اینکه خریداری تجهیزات تخلف محسوب می‌شود، این است که تعداد زیادی از داوطلبان رفتند تجهیزات هندزفری و موبایل واره خریده‌اند. این دستگاه‌ها در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است. فرد در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند. حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود. این موبایل واره ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود؛ یعنی شبکه ای پشت این موضوع است. موبایل ساده ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد. بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزارها را در بدن کار گذاشته‌اند. 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند، اظهار کرد: با توجه به تمام تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امکان ندارد که تا قبل از بازشدن در مخزن هیچ انسانی با سوالات تماس داشته باشد. تا ساعت ۸ صبح که سوالات در قرنطینه است هیچ امکانی برای دسترسی به سوال وجود ندارد. اما ما می‌دانیم که عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با این ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند و در بیرون عده‌ای این سوالات را حل کنند.

به گفته وی، پارسال سه نفر سه صفحه را عکس گرفتند و در عرض چند دقیقه دستگیر شدند. ممکن است عکسی بیرون بیاید؛ اما مطلقاً پاسخی به حوزه نمی‌رود. همه دستگاه‌های مخابراتی را پارسال کشف کردیم و امسال هم با دستگاه‌های آشکارساز تمام حوزه‌ها را پوشش می‌دهیم.

پورعباس یادآور شد: نظام آموزش عالی بر اساس عدالت آموزشی و کارآیی سنجش ورودی دانشگاه‌ها تعریف می‌شود. یک مصوبه‌ای علاوه بر مصوبه سال گذشته در شورای امنیت کشور تصویب شد تا آزمون سراسری به سلامت برگزار شود. داوطلبی که در جلسه آزمون گرفتار شود متخلف محسوب می‌شود. مجرمان با متخلفان متفاوت هستند و پلیس فتا وقتی افراد شبکه‌های متقلب را دستگیر می‌کند آنها با یک تا ۵ سال زندان مواجه خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند