Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر؛ در حالی که در دو سال اخیر آکادمی نوبل شرایط سختی را پشت سر گذاشت، اما امسال روز اعلام اسامی برندگان ادبیات را پیشاپیش اعلام کرده است.  

در سال‌های پیش آکادمی سوئد باید تصمیم می‌گرفت که در کدام پنج‌شنبه در اکتبر نام برنده ادبیات خود را اعلام می‌کند، اما امسال از دو هفته پیش اعلام شده که پنج‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) برنده این بخش معرفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکی دو سال اخیر آکادمی سوئد و کمیته ادبیات آن سال‌های بدی را پشت سر گذاشتند و برگزاری این انتخاب از سال ۲۰۱۶ خیلی بد پیش رفت و بدتر از آن در سال بعد بود که روشن شد ژان کلود آرنو، کارگردان و همسر یکی از اعضا یعنی کاترینا فراستنسون گزارش‌هایی را به بیرون درز می‌داد و بعد هم رسوایی اخلاقی او سروصدای زیادی به پا کرد.

در بررسی‌های انجام شده روشن شد آرنو نه تنها در سال‌های اخیر حداقل هفت مرتبه نام برندگان آتی جایزه نوبل ادبیات را که باید مخفی می‌ماندند، لو داده بلکه از ۱۸ زن که عضو آکادمی یا همسر و دختر اعضای آکادمی سوئد بوده‌اند سوءاستفاده جنسی کرده است.

وی علاوه بر این برای اداره امور کلوپ فرهنگی‌ که سرپرست آن بود، از پول‌های آکادمی بهره‌برداری می‌کرد.

آرنو در نهایت به دو سال و نیم حبس محکوم شد و همسرش نیز به دلیل رعایت نکردن وظیفه رازداری از نوبل خارج شد.

سارا استریدسبرگ، نویسنده و روزنامه‌نگار نیز اوایل امسال از سمت خود کناره گرفت و سارا دنیوس، دبیر آکادمی سوئد نیز در پی انتقادهای شدید اواسط ماه آوریل از مقامش استعفا داد.

اکنون کمیته ادبیات برگشته و سعی دارد تا آبروی خود را بخرد.

در اولین گام ماتس مالم استاد رشته ادبیات در دانشگاه یوتبری از اول ماه ژوئن عهده‌دار ریاست این آکادمی و جانشین آندرس اولسون ‌شد. وی که ۵۴ ساله است و کتاب‌های متعددی نوشته و به عنوان مترجم آثار ادبی از شهرت برخوردار است.

این شخصیت ادبی که پیش از انتخاب به این سمت چهار ماه پیش به عضویت آکادمی درآمده بود، به عنوان رییس و سخنگوی دائم آکادمی سوئد مواضع این نهاد را با مردم و رسانه‌ها در میان می‌گذارد و نام برنده جایزه نوبل ادبیات را اعلام می‌کند.

با توجه به این که وی شخصیتی دانشگاهی است و کارهایش بر ادبیات کلاسیک و شعر بیشتر متمرکز است تا آثار معاصر، شاید آثار این حوزه از شانس بیشتری برخوردار باشند.

این کمیته که هرگز اسامی فهرست کوتاه خود شامل ۵ فینالیست نهایی را اعلام نمی‌کند، به نظر می‌رسد امسال این فهرست را در ماه می (اردیبهشت) تهیه دیده باشد.

هرچند هرگز روند انتخاب برنده روشن نمی‌شود، اما این مسیر در ماه فوریه با بررسی ۲۰۰ نامزد شروع و در ماه می،‌ با انتخاب پنج فینالیست پیش می‌رود.

امسال نیز بازار حدس و گمان‌ها گرم است و تاکنون آن کارسون، ماریس کونده، کان ژو، هاروکی موراکامی، نگوگی وا تیونگو، لودمیلا اولیتسکایا، مارگارت آتوود، پتر ناداس، مریلین رابینسون و اولگا توکارسوک از شانس بیشتری برخوردارند.

 در هر حال با انتخاب دو برنده این کمیته امسال می‌تواند در فکر برگرداندن اعتبار خود باشد و به نظر می‌رسد با انتخاب‌هایی کاملا امن این مسیر را دنبال کند تا بتواند مخاطبان بیشتری را از خود راضی کند.

آخرین بار کازوئو ایشی‌گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب نوبل ادبیات شد.

مترجم: مازیار معتمدی

کد خبر 4733027

منبع: مهر

کلیدواژه: برنده نوبل ادبیات جایزه ادبی نوبل ادبیات جهان هفته دفاع مقدس کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب دفاع مقدس جنگ تحمیلی گردشگری ادبیات بازار نشر ترجمه ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس رونمایی کتاب ادبیات جهان اربعین حسینی انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ کشتی از شهریور آغاز می‌شود / یاری: امیدوارم امسال کشتی طلای بیشتری در المپیک بگیرد

رئیس سازمان لیگ کشتی گفت: گذشته المپیک نشان داده غیر از لندن تک طلایی بودیم، اما امیدوارم امسال از این حالت خارج شویم و مدال‌های طلای بیشتری بگیریم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، حمید یاری درباره مسابقات کشتی فرنگی جام تختی، عنوان کرد: باتوجه به شرایط تیم‌های ملی و چرخه انتخابی از دل مسابقات و همینطور رقابت‌های بین‌المللی که داشتیم سرمربیان ملی بتواند خروجی لازم را دریافت کنند

وی ادامه داد: میزبانی جام تختی بسیار خوب بود و جا دارد از عوامل برگزاری تشکر کنم. با گرمای شهر اهواز در سالن از نظر سرمایشی شرایط خوب بود. 

رییس سازمان لیگ کشتی درباره برگزاری مسابقات لیگ، خاطرنشان کرد: لیگ برتر از اوایل شهریور بعد از المپیک استارت می‌خورد. در نظر داریم لیگ را بیش از ۹۰ روز ادامه دهیم و بتوانیم مسابقات خوب و منظم برگزار کنیم.

یاری در پاسخ به این سوال که چرا کشور‌های بیشتری در جام تختی شرکت نکردند، عنوان کرد: قبول دارم از نظر زمان بندی مسابقات بین‌المللی و اعلام آن در دو سال گذشته مشکلاتی داشتیم، اما باید از نظر زمان بندی شرایط لازم را داشته باشیم. ما تاریخ‌هایی را انتخاب می‌کنیم که به درد خودمان بخورد و کادر فنی بتوانند تیم‌های خود را انتخاب کنند. 

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نتایج تیم‌های ملی را برای المپیک چطور پیش‌بینی می‌کنید، تصریح کرد: ما همیشه در بازی‌های المپیک دستخوش تغییر بوده‌ایم. پدیده‌هایی داشتیم که نتایج خوبی رقم زدند و برخی دیگر انتظارات را برآورده نکردند. امیدوارم با شرایطی که هست فارغ از یک سهمیه آزاد، نتایج قابل توجهی در المپیک داشته باشیم. گذشته المپیک نشان داده غیر از لندن تک طلایی بودیم، اما امیدوارم امسال از این حالت خارج شویم و مدال‌های طلای بیشتری بگیریم. 

وی همچنین درباره انتخاب امین میرزازاده به عنوان بهترین ورزشکار، گفت: او کشتی‌گیر شاخص سنگین‌وزن ماست و جزو طراز اول وزن خود است. او در مسابقات آسیایی و چند رویداد دیگر مرد سال ورزش ایران انتخاب شد و مردم هم ایم اعتماد را کردند. امیدوارم او با حمایتی که گرفته دل مردم را با طلای المپیک شاد کند. عملکرد فدراسیون در حوزه فنی، زیرساختی و ... مشخص است. ما شاهد تلاش‌های ریاست فدراسیون بودیم و این موضوع از دید علاقمندان به کشتی جا نمانده است. مردم هم ورزش را می‌فهمند و کشتی را می‌شناسند. آن‌ها فردی نگاه نکردند و به خانواده کشتی تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!
  • بوکس جوانان و امید آسیا؛ معرفی حریفان نمایندگان ایران
  • لیورپول با آرنه اسلوت قمار می‌کند؛ آن‌ها به برنده‌ای مثل توماس توخل نیاز دارند
  • لیگ کشتی از شهریور آغاز می‌شود / یاری: امیدوارم امسال کشتی طلای بیشتری در المپیک بگیرد
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک
  • چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار توسط مردم معرفی شدند
  • معرفی چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است