Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اخباری ناراحت کننده امروز در رسانه ها منتشر شد که حاوی یک سهل انگاری و قصو و یک گزارش فوت  که عنوان می شود قصوری صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، قصور پزشکی و سهل انگاری در انجام وظایف مشکل مهمی است که بخشی از مردم جامعه با آن دست به گریبان هستند و همواره از وقوع آن نگران و معترض به نحوه رسیدگی و برخورد با این نوع تخلفات هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروز در رسانه ها چند خبر منتشر شد که از این دست بود که به آن می پردازیم :

فوت دو نوزاد معلول در شیرخوارگاه  
گفته شده،دو نوزاد که 3 و 4 ماهه بودند چندی پیش به دلیل رها شدن، در شیرخوارگاه شیراز پذیرش و نگهداری شدند فوت کردند و معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره فوت دو نوزاد در شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج) شهر صدرای شیراز در روزهای یکم و چهارم مهر 98، گفت:یکی از نوزادان از ابتدا بیماری تحت عنوان میکروسفالی یا کوچکی مغز همراه با نارسی، مشکلات ریوی، نداشتن قدرت بلع و ابتلا به عفونت و همچنین ناهنجاری‌های قلبی داشت که البته در چند نوبت توسط پزشکان متخصص مورد معاینه قرار گرفته بود.
حبیب الله مسعودی فرید می گوید:نوزاد دیگر، از نوزادانی بود که پدر و مادرش معتاد بوده و به همین جهت دچار هپاتیت C، سرخچه مادرزادی، شکاف کام و عفونت ریوی شده بود و بر اساس اعلام پزشکان متخصص، هر دو نوزاد، معلول و دچار عفونت بودند.
به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از نوزادان اشاره شده که هر دو علائم بیماری داشتند یکی در شیرخوارگاه و دیگری در بیمارستان نمازی شهر شیراز فوت کرده‌اند.


او گفته که با توجه به فوت یکی از نوزادان در شیرخوارگاه شیراز و اینکه پزشکان نیز مرگ وی را به دلیل بیماری تایید کرده‌اند ، موضوع به پزشک قانونی ارجاع داده شده است و هنوز آنها پاسخی در این باره نداده‌اند.
او گفته که پرونده این دو کودک را که بالغ بر 40 صفحه بود مطالعه کردم و همانطور که گفتم هیچ مورد مشکوکی مبنی بر سهل انگاری در فوت آنها دیده نشده است.

 قطع انگشت دست یک نوزاد
خبر نگران کننده دیگر که عمق فاجعه را نشان می دهد موضوع قطع انتهای آخرین بند انگشت کوچک دست نوزادی در یک بیمارستان خصوصی بود که قصور پزشکی در این مورد تایید شده و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح ماجرای قطع انگشت کوچک دست این نوزاد در یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهریار، آن را قصور پزشکی خوانده و درباره روند رسیدگی به موضوع توضیح داده است.
دکتر نادر توکلی در خصوص قصور صورت گرفته در بیماستان نور شهرستان شهریار که از بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه است، گفت:از آنجایی که دست نوزادان کوچک است، زمانی که عمل رگ‌گیری برای نوزاد انجام می‌شود، آتل زیر دست نوزاد نصب می‌کنند و پس از طی شدن فرآیند خون‌گیری از نوزاد این آتل از دست او جدا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آتل مذکور با چسب به دست نوزاد وصل می‌شود،‌ گفت:پس از اتمام عمل رگ‌گیری این آتل توسط قیچی از دست نوزاد جدا می‌شود که متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری پرستار بخش، به انتهای آخرین بند انگشت کوچک دست نوزاد آسیب وارد می‌شود.نوک انگشت فاصله چند میلی‌متری انتهای انگشت است که فاقد استخوان بوده و دارای بافت نرم است و نمی‌توان آن را به استخوان وصل کرد.
توکلی در خصوص انجام عمل ترمیمی برای انگشت دست نوزاد، گفته است :مدتی بعد از وقوع این اتفاق، پس از کنترل خون‌ریزی، عمل ترمیمی بر روی دست نوزاد صورت گرفت.با توجه به اینکه آسیب وارد شده به استخوان دست نبوده است، این نوزاد در بزرگسالی دچار مشکلات حرکتی نخواهد شد، اما، امکان تفاوت انگشت کوچک از نظر ظاهری با سایر قسمت‌های دست وجود خواهد داشت.


بر اساس این گزارش ، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، قصور پزشکی این حادثه را تایید کرده و می گوید:این دست تخلفات که به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد باید به دانشگاه گزارش شود.اتفاقات این چنینی به دو صورت وقایع ناخواسته و تخلف یا قصور پزشکی رسیدگی می‌شود که اگر باعث ایجاد عارضه شده باشد به عنوان قصور پزشکی شناخته می‌شود.

قصور بیمارستان، علاوه بر پرستار
اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که  معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران می گویدعلاوه‌ بر قصور پرستار، در ارائه گزارش به موقع واقعه از سوی بیمارستان به آنها نیز سهل‌انگاری صورت گرفته بود و بیمارستان اقدام به ارائه گزارش به نظام‌پزشکی شهرستان شهریار کرده بود.
وی با اشاره به اینکه خطای صورت گرفته از سوی پرستار عمدی نبوده، عنوان کرده که این تخلفات به جز از منظر دانشگاه، از سوی نظام‌پزشکی و پزشکی قانونی قابل بررسی و رسیدگی است و بخشی از رسیدگی به پرونده نیز کار نیروی انتظامی می باشد.

به هر حال نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد که باید متولیان امر نظارت بیشتر و اهتمام لازم را داشته باشند که اعتماد به کادر درمان از بین نرود.