Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:37:46 GMT

اگر ماهاتیر نمی آمد، آینده مالزی چه می شد؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۴۶۶۸

اگر ماهاتیر نمی آمد، آینده مالزی چه می شد؟

 تارنمای مالایی میل که یک رسانه عمدتا متعلق به مالایی زبان ها در مالزی است روز دوشنبه با انتشار مقاله رهبرچینی حزب اقدام عملی مالزی DAP  افزود: ونزوئلا زمانی یکی از کشورهای ثروتمند آمریکای لاتین و جهان بود اما اکنون به کشوری فقیر و ورشکسته با بحران های سیاسی – اجتماعی و انسانی تبدیل شده است.

"لیم کیت سیانگ"  Lim Kit Siang  در مقاله خود نوشت: اصطلاح "مرد بیمار آسیا" زمانی به چین اشاره داشت، اما این کشور توانست با اصلاحات اقتصادی مستمر ۸۵۰ میلیون نفر را از فقر جدا سازد و رشد تولید ناخالص داخلی خود را طی سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۷ تقریبا ۲۴ برابر افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیانگ افزود: اگر دولت در انتخابات سراسری سال گذشته در مالزی عوض نمی شد و نجیب رزاق همچنان نخست وزیر بود، مالزی به ونزوئلای جنوب شرق آسیا تبدیل شده بود و مرد بیماری آسیا لقب می گرفت که این اتفاق احتمالا تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ محقق می شد، رسوایی  و فسادهای مالی بیشتری از "وان ام دی بی" یا وان ام دی بی های دیگری در کشور رخ می داد.

این نماینده مجلس نمایندگان مالزی گفت که این موضوع ناامید کننده است که  پس از گذشت ۵۰۰ روز از  قدرت گرفتن پاکاتان هاراپان هنوز نشانه های مالزی جدید مشخص نشده،  افزود: مالزیایی ها می خواهند بدانند که فرزندان و نوه های آنها در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰  با چه آینده ای روبه هستند، آیا  سرنوشتی همانند ونزوئلا  خواهند داشت یا با سرنوشتی دیگر روبه رو می شوند؟

نجیب رزاق که در ۹ سال منتهی به ۹ ماه مه ۲۰۱۸ ( ۱۹ اردیبهشت ۹۷) قدرت را در مالزی در دست داشت در سال ۲۰۰۹ به عنوان نخست وزیر ششم، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» (۱MDB) را به ریاست خود و با سرمایه گذاری برخی کشورها از جمله شرکت عربستانی " پترو سعودی" بنیان گذاری کرد که از سال ۲۰۱۵ گزارش هایی مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد.

رسوایی مالی «۱.ام. دی. بی» از آن زمان تاکنون دستکم توسط ۶ کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا نیز اتهام فساد مالی ۴.۵ میلیارد دلاری در این پرونده مطرح کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز مدعی شده که بیش از چهارمیلیارد دلار از صندوق وان ام دی بی به غارت رفته است.

مالزی کینی دیگر رسانه مالزیایی  نیز دراین زمینه نوشت : نجیب رزاق نخست وزیر پیشین همچنان در مورد داشتن یک حکومت خوب در دوران زمامداری اش اصرار دارد و این درحالی است که روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار گزارش تکان دهنده ای  اعلام کرد که  ۲.۶ میلیارد رینگیت(واحد پول مالزی) در ماه مه ۲۰۱۳ به حساب های شخصی وی واریز شده است.

"سیانگ" یکی از نمایندگان پارلمان مالزی است، تاکید کرد: اگر تحولات سیاسی در مالزی رخ نمی داد احتمالا تا یک دهه دیگر ما به کشوری ناموفق با مشکلات گسترده تبدیل می شدیم.

وی خاطرنشان کرد: این مهم است که مالزیایی ها بتوانند درک کنند که در حالی که دولت پاکاتان هاراپان(ائتلاف امید) ماهاتیرمحمد باید با میراث غیرمنتظره ای از بدهی ها و مسائل خطرناک مقابله کند، همزمان باید مسیر ساختن یک مالزی جدید را ادامه دهد تا مالزی به یک کشور برتر درجهان از نظر اتحاد، عدالت، آزادی، تعالی و صداقت برسد.

ائتلاف 'پاکاتان هاراپان' موسوم به 'ائتلاف امید' در واقع پس از جدایی پاس از مخالفان دولت پیشین به وسیله حزب عدالت مردم، حزب اقدام دموکراتیک یا دی پی ای، حزب اعتماد ملی (شاخه جدا شده از حزب اسلامی مالزی) و حزب بومیان متحد مالزی (برساتو) تشکیل شد و توانست در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در اردیبهشت ماه سال گذشته نجیب رزاق نخست وزیر وقت را که رهبری ائتلاف باریسان نشنال یا جبهه ملی را برعهده داشت، پس از قریب به ۹ سال زمامداری در این کشور شکست دهد. ماهاتیر توانست  با پیروزی دراین انتخابات پس از افزون بر ۲۰ سال دوباره قدرت را دراین کشور به دست گیرد.

چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در ۱۸ ماه مه سال ۲۰۱۸ برگزار شد که ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر توانست به طور غیرمنتظره ای پیروز این میدان باشد و دوره دوم نخست وزیری خود در مالزی را رقم زند.

ماهاتیر در نخستین دوره  در سال  های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست وزیر مالزی بود و از وی به عنوان فردی یاد می شود که  طولانی ترین دوره نخست وزیری را دراین کشور برعهده داشته است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر و رهبر ائتلاف پاکاتان هاراپان، تاکنون بارها دولتش را میراث دار ۲۶۴ میلیارد دلار بدهی خارجی به جای مانده از همتای پیشین خود نجیب رزاق دانسته که این بدهی کلان اجرای برخی وعده ها و همچنین اصلاحات اقتصادی داده شده برای وی و کابینه اش را بسیار دشوار ساخته است. با این وجود وی  اعلام کرده وعده های انتخاباتی خود را جامه عمل می پوشاند.

علاوه براین دولت ماهاتیراعلام کرده که در تلاش است تا رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی سال گذشته این کشور جنوب شرق آسیا را در سال جاری به ۴.۹ درصد افزایش دهد که این موضوع امیدواری اقتصادی را در این کشور افزایش داده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مالزی ماهاتیر محمد پرسش از خبر ونزوئلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از سفر ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دوحه خبر داد.

به گزارش تسنیم، یک مقام آگاه از مذاکرات آتش بس در غزه به رویترز گفت که ویلیام برنز رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند در حالیکه مذاکرات غزه «در آستانه فروپاشی» است.

این مقام همچنین بیان کرد که واشنگتن و دوحه فشار حداکثری را بر روی اسرائیل و حماس بمنظور ادامه مذاکرات وارد خواهند آورد.

رژیم صهیونیستی چشم‌انداز آتش‌بس در غزه را تضعیف کرده زیرا درخواست حماس مبنی بر پایان جنگ و خروج نظامیانش از غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را نمی‌پذیرد.

حماس امروز اعلام کرد که دور مذاکرات آتش بس در قاهره به پایان رسیده است و هیات حماس امشب برای مذاکره با رهبری این گروه به قطر باز خواهد گشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • ایرلند و اسپانیا خواستار به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین
  • تظاهرات مردم مالزی در حمایت از غزه+ فیلم
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه