Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:01:34 GMT

زلزله نجران، ریاض را به لرزه درآورد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۷۰۴۶

زلزله نجران، ریاض را به لرزه درآورد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: پس از عملیات بزرگ یمنی ها علیه تاسیسات نفتی سعودی ها و در حالی هنوز ریاض از شوک حمله به آرامکو خارج نشده بود، عملیات بزرگ و گسترده «نصر من الله« از سوی یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن رونمایی شد.

 یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «ارتش یمن عملیات مذکور را از ۱۵ آگوست در محورهای مختلف جبهه نجران آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این عملیات با رصد دقیق و اطلاعاتی چند ماهه انجام شد و یگان‌های مختلف نیروهای مسلح یمن در آن شرکت داشته‌اند. عنصر غافلگیری از مهمترین دستاوردها برای برتری بر دشمن در این عملیات بوده استعنصر «غافلگیری» از مهم‌ترین دستاوردها برای برتری بر دشمن در این عملیات بوده است. عناصر نفوذی در داخل صفوف «نیروهای دشمن و فریب‌خوردگان» نقشی مهم در این عملیات و موفقیت آن ایفا کردند. عملیات‌های موشکی که در مرحله اول عملیات نصرالله من الله انجام شده، ۹ عدد بوده که در آن مقرها، پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های دشمن هدف قرار گرفتند. یگان پهپادی ارتش یمن بیش از ۲۰ عملیات انجام داده که هدف یکی از آنها مرکز نظامی حساسی در ریاض بوده است. پدافند هوایی بالگردهای آپاچی و جنگنده‌های ائتلاف سعودی را ناچار به ترک منطقه عملیات «نصر من الله» کرد. در مرحله اولیه عملیات مذکور ۳۵۰ کیلومتر مربع در طول و عرض منطقه عملیات آزاد شد که در داخل آن مقرها و پایگاه‌های نظامی قرار داشت. اطلاعات اولیه ما نشان می‌دهد خسارت‌های انسانی دشمن بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی است. در این عملیات سه تیپ از نیروهای ائتلاف سعودی نابود شد و تجهیزات آنها به غنیمت گرفته شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: بیش از ۲۰۰ تن از کشته‌شده‌های نیروهای دشمن کسانی کسانی هستند که در پی حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی هنگام فرار یا تسلیم جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای ما تلاش کردند کمک‌های اولیه درمانی را به مجروحان دشمن که در پی حملات جنگنده‌های ائتلاف زخمی شده بودند، ارائه دهند . آنچه برای مزدوران و فریب‌خوردگان اتفاق افتاد یک نسل‌کشی جمعی بود که جنگنده‌های ائتلاف با تشدید حملات خود مرتکب آن شدند.جنگنده‌های ائتلاف تلاش می‌کردند که جلوی فرار مزدوران یا تسلیم آنها را بگیرند. این عملیات منجر به اسارت بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای دشمن شد که با کمال تأسف در بین آنها کودکان نیز حضور دارند.  دشمن ، کودکان یمنی را در تجاوز خود در جبهه‌های جازان، عسیر و نجران به کار می‌گیرد. بیشتر اسرا پس از آنکه محاصره شدند و مورد حمله جنگنده‌ها قرار گرفتند خود را داوطلبانه تسلیم نیروهای ما کردند.  ۱۵ خودروی زرهی دشمن در این عملیات دچار آتش‌سوزی و نابود شدند. این عملیات میزان بی‌توجهی دشمن سعودی به جان و زندگی «فریب‌خوردگان» را ثابت کرد. عملیات نصر من الله چندین مرحله دارد و مرحله اول آن تحت عنوان عملیات «شهید ابو عبدالله حیدر» با موفقیت و طی ۷۲ ساعت انجام شد.در این ۷۲ ساعت جنگنده‌های ائتلاف سعودی ۳۰۰ حمله هوایی انجام دادند که ۱۰۰ عدد آنها در ۴۸ ساعت انجام شد».

آری همانگونه که سخنگوی نیروهای مسلح تشریح کرده است؛ عملیات نصر من الله یک پیروزی برای ارتش و کمیته های مردمی و یک شکست تمام عیار برای سعودی ها و مزدوران آنها محسوب می شود.

یمن گورستان متجاوزان است

ریاض که در باتلاق یمن فرو رفته است متحمل ضربات متوالی از یمنی ها می شود. یمنی ها با ایستادگی خود نشان داده اند که کشوری هستند که گورستان متجاوزان بوده، هست و خواهد بود. عملیات نصر من الله یک شکست و آبروریزی برای سعودی هاست زیرا سه تیپ متجاوزان منهدم و دهها افسر و نظامی سعودی و صدها نفر از مزدوران وابسته به آنها کشته شدند و شمار زیادی به اسارت درآمدند.

یمنی ها بزرگترین عملیات را در محور نجران انجام دادند که از آن می توان به عنوان زلزله نجران یاد کردیمنی ها بزرگترین عملیات را در محور نجران انجام دادند که از آن می توان به عنوان زلزله نجران یاد کرد. این عملیات از هر حیث شاهکار مهمی است هم از حیث نیروهای مورد هدف قرار گرفته و هم از حیث کشاندن نیروهای سعودی به کمین و هم از حیث تاکتیک نظامی جدید. این عملیات پیشرفت نیروهای زمینی یمنی و تکیه آنها بر اصل غافلگیری را نشان داد.

یمنی ها تاکتیک نظامی را به خوبی پیاده کرد زیرا نظامیان سعودی و مزدوران وابسته به آنها را با عقب نشینی تاکتیکی به مسلخ کشاندند. سعودی ها و نظامیان آنها سرمست از پیروزی مهم به جلو می آمدند اما نمی دانستند که چه سرنوشتی مرگباری در انتظار آنهاست.

این نتیجه پایداری چند ساله یمنی هاست که البته در تاریخ موارد زیادی از پایداری مردمان یک کشور در برابر متجاوزان وجود دارد. سقوط سایگون(هوشی‌مینه سیتی کنونی) پایتخت ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ در نتیجه پایداری شمالی ها برای سالهای متوالی بود که به دنبال آن جبهه دشمن و متحد آمریکایی اش در هم شکست و امروز این در یمن رخ می دهد. سعودی ها آمده بودند که صنا، صعده و الحدیده را تصرف کنند اما اوضاع هم اکنون به جایی رسیده است که خود سعودی ها برای حمایت از تاسیسات نفتی و دیگر مراکز حیاتی خود تلاش می کنند و نه تنها موفق به فتح صنعا نشده اند هم اکنون اراضی خود را هم در معرض خطر می بینند و امنیت ملی خود را برباد رفته می بینند.

سعودی ها که همواره برای پرهیز از تلفات و خسارات نیروهای خود را در خط سوم مستقر می کردند، یعنی در خط اول مزدوران و فریب خوردگان یمنی، خط دوم مزدوران خارجی و عمدتا سودانی و در خط سوم نظامیان خود را قرار می دادند در جبهه نجران در دام نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن گرفتار شدند.

امکان فراکنی از ریاض گرفته شد

این بار دیگر شرایط به گونه ای بود که نمی توانستند دست به فرافکنی بزنند و ایران را متهم کنند و از این رو سکوت کردند. یمنی ها گوشه ای از عملیات بزرگ نصر من الله را به تصویر کشیدند و جهانیان خفت و شکست سعودی ها و مزدوران آنها را دیدند. دیگر از دست رسانه های سعودی هم کاری بر نمی آمد. اگر عربستان و آمریکا تلاش کردند تا با متهم کردن ایران رسوایی خود در حملات پهپادهای یمنی به تاسیسات آرامکو را پنهان کنند، این بار چگونه می خواهند بر شکست بزرگ خود در نجران سرپوش بگذارند؟

رزمندگان یمنی در نبرد جبهه نجران برتری و جنگجویی رزمنده یمنی را بر برتری سلاح آمریکایی ثابت کردندرزمندگان یمنی در نبرد جبهه نجران برتری و جنگجویی رزمنده یمنی را بر برتری سلاح آمریکایی ثابت کردند. رزمندگان یمنی تاکتیک نظامی جدیدی را به دنیا آموختند که این تاکتیک باید در دانشکده های نظامی دنیا تدریس شود. نبرد نجران ثابت کرد که سلاح های پیشرفته آمریکایی و غربی و پشتیبانی هوایی و زمینی نمی تواند برای متجاوزان مفید واقع شود.

محاصره ۳ تیپ متشکل از ۱۲ هزار نظامی و قطع خطوط امدادرسانی از آنها و سپس حمله به آنها از جهات متعدد و به اسارت درآوردن اغلب افراد آن، مساله ای است که به روحیه عالی و شناخت دقیق از منطقه و توانی فوق العاده برای دور کردن جنگنده های دشمن و ایمانی قوی نیاز دارد.

نکته دیگر اهتمام ویژه ارتش و کمیته های مردمی یمن به جان اسیران و در نقطه مقابل وحشی گری متجاوزان و تلاش آنها برای کشتن اسیران از طریق حملات هوایی که نشان داد که متجاوزان برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند.

تلاش نیروهای مسلح یمن برای حفظ جان اسیران قابل توجه است؛ زیرا یمنی ها تجربه تلخی با عربستان دارند. عربستان به زندگی مزدوران و فریب خوردگان کوچکترین اهمیتی نمی دهد از این رو برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود همواره مزدورانی که به اسارت درمی آمدند، به قتل می رساند و بارها بیمارستان ها و زندان هایی که اسیران به آنجا منتقل می شدند را هدف قرار می داد. جنگنده های سعودی پیش از این زندان ذمار را بمباران کردند و حدود ۲۰۰ اسیر را به قتل رساندند.

کد خبر 4733198

منبع: مهر

کلیدواژه: نجران یمن جنگ 2015 یمن ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ عربستان سعودی ایران رژیم صهیونیستی سوریه عراق فلسطین شرکت نفت آرامکو عربستان ترکیه روسیه افغانستان جنگ 2015 یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • ویدئویی که یمنی ها از نیروهای زیر زمینی خود منتشر کرده اند
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو