Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@20:19:53 GMT

انتقاد از معافیت بیش از ۴۰ درصدی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۰۴۵۷

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات معاف است گفت:با تصویب اصلاحیه قانون مالیات برارزش افزوده شاید معافیت‌ها تا ۵۰ درصد هم برسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای محمد مسیحی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما در باره لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده افزود: روش تقسیط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان در این لایحه پیش بینی شده است تا به آن ها مساعدت شود و در جایی که اثبات می شود فروش به صورت اقساطی و یا اعتباری است، متناسب با پرداخت، مالیات بر ارزش افزوده وصول می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: یکی از مهمترین کارکردهای مالیات بر ارزش افزوده این است که فعال اقتصادی را در حکم مأمور وصول مالیات قرار می دهد که به نیابت از دولت، مالیات را از حلقه بعد دریافت و به حلقه قبل پرداخت و آن ها را تهاتر می کند.

وی افزود: در معاملات بخش خصوصی و دولت از آن جا که دولت عمدتا به عنوان مصرف کننده و فعال اقتصادی است، این تمکین ضعف به شمار مي رود و به همین علت تمرکز بر این شده تا الزام بخش های دولتی بالا برود.

آقای مسیحی اضافه کرد: در معاملات بخش های خصوصی با یکدیگر از آن جا که طرف مقابل هم مؤدی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است این ضعف تمکین وجود ندارد. همچنین اگر بخواهیم این موضوع را به همه توسعه دهیم عملا بحث سهل الوصل بودن مالیات بر ارزش افزوده بسیار کمرنگ می شود.

او با بیان اینکه فقط 35 درصد پزشکان، دستگاه کارتخوان نصب کرده اند، افزود: روند نصب کارتخوان روبه افزايش است.

آقای مسیحی با تشکر از سازمان صدا و سیما و قوای سه گانه برای پرداختن به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: آن چه که تمکین مالیاتی را برای فعالان اقتصادی، کم می کند نابرابری هایی است که در قانون دیده می شود و عینیت این نابرابری ها در معافیت های مالیاتی است.

وی با انتقاد از معافیت های مالیاتی بیش از 40 درصد اقتصاد کشور گفت: اثر این معافیت ها فقط در بخش معافیت نیست بلکه شکاف سیاستگذاری غلط و بی رویه ایجاد می کند و به بخش مشمول مالیات هم فشار می آورد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ادامه داد: وقتی مودی مالیاتی می بیند بخش دیگری از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات، معاف است او هم ناخودآگاه به سمت فرار مالیاتی و تمکین نکردن مالیاتی می رود.

آقای مسیحی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم باید اقتصاد متکی بر درآمد پاک مالیاتی داشته باشیم و این محقق نمی شود مگر اینکه معافیت های مالیاتی را به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر پزشکان، وکلا هم باید به قانون مالیاتی تمکین و همکاری کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حالتی که فروش به صورت اعتباری یا اقساطی است، گفت: این مشکل با اصلاحیه برطرف شده است و تسویه متناسب با پرداخت نقدی آن انجام می شود همچنین اگر کارفرما دولت باشد و در پرداخت تاخیر شود، اصل و جریمه بر عهده پیمانکار نخواهد بود و دولت، متولی خواهد بود همچنین پیش بینی شده تا با اوراق هم بتوان تسویه مالیاتی را انجام داد.

آقای محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: هیچ یک از بندها و تبصره ها را بدون مشورت با بخش خصوصی تصویب نکردیم و نماینده اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه ضمانت هاي اجرای لازم در قانون پیش بینی شده است، گفت: حوزه پایانه های فروشگاهی با قانون مالیات بر ارزش افزوده منطبق است و این دو با هم می توانند تحول ساختاری ایجاد کنند مشوق هایی در نظر گرفته شد که می تواند کمک کند.

او افزود: رویکرد اول قانون ماليات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات برای اداره کشور است و رویکرد دوم، شفافیت اطلاعاتی است.

ديگر کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در اجرای ده ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده این بود که بسیاری از فعالان اقتصادی خریدهای خود را به صورت نقدی انجام می دادند و مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت می کردند اما برای فروش کالای خود با توجه به اینکه فروش اقساطی و یا نسیه داشتند نمی توانستند مالیات را اخذ کنند و سازمان امور مالیاتی، این فروش اقساطی را نادیده می گرفت و در عمل، فعالان اقتصادی با مشکل و کمبود نقدینگی مواجه می شدند که این مشکل، با اصلاح قانون، برطرف شد.

آقای سبحانیان افزود: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در واقع دوقلوی قانون دیگری با عنوان پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که در آن جا همه مبادلات ثبت می شود و متناسب با میزانی که افراد از خریدار دریافت کرده اند مشمول پرداخت مالیات می شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: هزینه سفر اربعین لایحه تجارت پیاده روی اربعین روز جهانی ناشنوایان معافیت اقتصاد مالیات بر ارزش افزوده هزینه سفر اربعین لایحه تجارت پیاده روی اربعین روز جهانی ناشنوایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۰۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد

محمد حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید تلاش کنیم تا سیاست های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کنیم؛ یکی از این سیاست‌ها ،معافیت‌های مالیاتی و یا کاهش ارقام اخذ مالیات و یا کم کردن نرخ سود تسهیلات بانکی است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین در اختیار قرار دادن زمین رایگان برای تولید کنندگان می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مشوق‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری منظور شود، بیان کرد: موارد برشمرده شده به خوبی می‌تواند به رونق تولید و سرمایه‌گذاری در کشور کمک کرده و مانع رکود اقتصادی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی می‌تواند در افزایش سرمایه‌گذاری موثر باشد ادامه داد: همچنین این امر می‌تواند به افزایش قدرت پول ملی کمک کرده و می تواند تاثیرات تحریم‌ها را خنثی کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: بنابراین ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقی  اگر به زودی و بدون گرفتن ایرادهای غیرمنطقی در مجلس به تصویب رسیده و به مرحله اجرا برسد، با توجه به مشوق های هدفمند اعطا شده و کاهش مالیات تولید، به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد .

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند کمک‌های خوبی در راستای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باشد، ادامه داد: همچنین ما چندین سال است که با معضل نقدینگی رها شده در جامعه مواجه هستیم بنابراین این لایحه به درستی می‌تواند نقدینگی را در امر تولید متمرکز کرده و اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری و همچنین تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در اقتصاد را میسر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند در جذب و مشارکت مردم در اقتصاد کارساز باشد، ادامه داد: همچنین در این لایحه به موضوع اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش تولید اشاره شده است و می تواند تاثیرات خوبی را در جلوگیری از خام فروشی ایجاد کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند در تحقق عدالت مالیاتی موثر باشد،  بیان کرد:  ما هر چقدر بتوانیم نرخ مالیاتی از تولید و سرمایه گذاری را کمتر کنیم ، این امر می تواند تورم موجود در کشور را کاهش داده و در کنترل نقدینگی موثر باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسیر رسیدن به توسعه سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی از محل افزایش جذابیت پروژه‌های تولیدی خواهد بود. در این میان مهم‌ترین مشوق در دسترس دولت برای توسعه اقتصادی، مبتنی بر اعطای مشوق‌های مالیاتی است که تاکنون اثرگذاری موفقیت‌آمیزی در تحریک سرمایه‌گذاری مولد نداشته است. از همین رو و با درک اهمیت اصلاح معافیت‌های مالیاتی، دولت سیزدهم به سمت اصلاح قوانین مالیاتی رفته است و اخیرا نیز لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مد نظر قرار داده که امیدواریم هرچه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد