Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@01:59:29 GMT

تلاش وزارت اقتصاد برای یک واگذاری سوال برانگیز!

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۱۱۷۴

تلاش وزارت اقتصاد برای یک واگذاری سوال برانگیز!

ساعت24 - و مقام مسئول در وزارت اقتصاد، درباره تکذیبیه بانک مرکزی در خصوص واگذاری شرکت ملی انفورماتیک توضیحاتی ارائه کردند.

مقام مسئول در وزارت اقتصاد، درباره تکذیبیه بانک مرکزی در خصوص واگذاری شرکت ملی انفورماتیک توضیحاتی ارائه کردند. محمد دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به پرسشی درباره تکذیب واگذاری شرکت ملی انفورماتیک از سوی بانک مرکزی، به رغم این که این شرکت در فهرست واگذاری هاست، گفت: ممکن است برخی شرکت ها هم وظایف تصدی گری داشته باشند و هم وظایف حاکمیتی که در این موارد واگذاری با چالش رو به رو و عملا این فرایند طولانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس آن بخشی از وظایف که حالت حاکمیتی دارد باید از صف واگذاری خارج و بقیه وظایف و ساختار شرکت های دولتی واگذار شود که این موضوع را هیئت واگذاری باید تشخیص بدهد.همزمان، سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: این که بانک مرکزی اعلام کرده این شرکت واگذار نمی شود و با این موضوع مخالفت کرده است، نمی تواند ادله درستی برای خروج این شرکت از فهرست واگذاری باشد، برای این کار باید مصوبه هیئت وزیران گرفته شود؛ بنابراین نام این شرکت در فهرست واگذاری است ولی اولویت واگذاری در سال ۹۸ نیست.

همه شرکت ها با خصوصی سازی مخالفت می کنند
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: بسیاری از شرکت های مادرتخصصی، تمایلی به واگذاری شرکت های تحت مالکیت خود ندارند و معمولا در برابر واگذاری مقاومت می کنند اما با توجه به این که «واگذاری» قانون است، لاجرم باید شرکت های حاضر در فهرست واگذار شوند. به گفته وی، البته امکان درخواست تعویق دو ساله این واگذاری و دریافت مجوز از هیئت وزیران برای لغو آن وجود دارد. سبحانی با اشاره به گروه بندی شرکت ها توسط شورای عالی اصل ۴۴ یادآور شد که این شورا در زمان تقسیم بندی، این شرکت را حاکمیتی تشخیص نداده است.
چقدر از انفورماتیک، حاکمیتی است؟
گفتنی است شرکت ملی انفورماتیک چهار شرکت بزرگ زیرمجموعه دارد. معروف ترین آن ها، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) است که وظیفه اصلی آن کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت کشور است. شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف نیز در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات در نظام بانکی فعال است. به نظر می رسد این دو شرکت وظایف کاملا حاکمیتی دارند و اکثر وظایف آن ها باید حفظ شود.
همچنین شرکت خدمات انفورماتیک از دیگر زیرمجموعه های اصلی این شرکت است که وظیفه اصلی آن مدیریت و اجرای اتوماسیون بانکی و نرم افزارهای ارتباط با مشتری و... است. فرادیس البرز نیز آخرین شرکت بزرگ زیرمجموعه انفورماتیک است که در شرح وظایف مهم خود به این موارد اشاره کرده است؛ پشتیبانی بیش از 15 هزار دستگاه خودپرداز، 7000 دستگاه VSAT، 6500 دستگاه VNB و 250 هزار دستگاه پایانه فروش POS، شبکه پشتیبانی تجهیزات مخابراتی و خودپردازهای تحت پوشش در سطح کشور. درباره این دو شرکت، احتمالا بخش بزرگ تری از وظایف قابل واگذاری است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزي وزارت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی کسب‌وکارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال، موجی از نگرانی را بین فعالان اقتصاد دانش‌بنیان به راه انداخت؛ گلرنگ سهام تپسی را خرید و در هفته‌های اخیر هم خبرهایی از احتمال واگذاری عمده سهام دیجی‌کالا به همراه اول مطرح شد. این مسئله در کنار صحبت‌های چندماه پیش مدیرمسؤول روزنامه کیهان، تصوری ایجاد کرد مبنی بر این‌که فشارهایی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تکذیت این مسئله توضیح داد: «چون پیش‌ازاین، یک عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرک درباره واگذاری بعضی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌کردند، این حساسیت به وجود آمد؛ اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد».

او در همین خصوص به فروش سهام تپسی اشاره کرد و گفت: «آقای منشی‌پور از ما خواست کمک کنیم که انتقال سهام تپسی حتماً انجام شود. این درخواست ابتدا با مخالفت معاونت علمی روبه‌رو شد اما با اصرار تپسی درنهایت با این موضوع موافقت کردیم».

او چنین واگذاری‌هایی را نه به معنی واگذاری کسب‌وکارها به حاکمیت، بلکه نشان‌دهندهٔ بلوغ این حوزه دانست: «واگذاری سهام این کسب‌وکارها بلوغ آن‌ها را نشان می‌دهد. این یعنی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شرکت‌ها جذب می‌کنند که درنهایت به بزرگ شدن جدی این کسب‌وکارها منجر می‌شود. یکی از این کسب‌وکارها با سرمایه یک واحدی وارد شده و الان سرمایهٔ ۳۰۰ واحدی دارد. این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه کلانی به این حوزه بازگشته است».

دهقانی فیروزآبادی در موضع‌گیری نسبت به مسئلهٔ فروش سهام کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال، حمایت خود از این موضوع را اعلام کرد و تنها شرط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای موافقت با فروش و واگذاری این سهام را بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتال دانست.

بااین‌حال، سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد، چنین تصور می‌شود که اراده‌ای وجود دارد که مایل است در مدل مدیریتی کسب‌وکارهای این حوزه تغییراتی ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی وجود چنین موضوعی را کذب دانست و توضیح داد: «هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارها داشتیم. وقتی وارد حوزهٔ اقتصاد دیجیتال می‌شویم محیط این فضاها با سایر صنایع متفاوت است و دلیلش این است که بخش عمده‌ای از این اقتصاد از محیط خارجی آمده است؛ اما ما به‌هیچ‌عنوان موافق تعطیلی کسب‌وکارها نیستیم. حرف من این بود که اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه انجام بدهیم، باید این باشد که به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم؛ اما اینکه این کسب‌وکارها به نیروهای انقلابی و حاکمیت واگذار شود کاملاً غلط است. حرف ما این است که کسب‌وکارها را نبندیم و به‌جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده کنیم».

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900257 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • روز خوش استقلال و پرسپولیس
  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد