Web Analytics Made Easy - Statcounter

رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس به ندای «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفتند تا اجازه تکرار عاشورا را ندهند.

خبرگزاری شبستان، محمدرضا جایروند ـ قم: کوفیان که از ظلم و ستم یزید و دور شدن جامعه اسلامی از دوران طلایی خلافت امام علی(ع) به ستوه آمده بودند، از امام حسین(ع) خواستند به یاری آنان شتافته و علیه ظلم و ستم قیام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام نیز فرستاده خود یعنی حضرت مسلم بن عقیل(ع) را به کوفه فرستاد. هزاران نفر با فرستاده امام بیعت کردند اما حضرت مسلم پس از اقامه نماز مغرب و عشا بدون هیچ یار و یاوری در خیابان های کوفه آواره شد.


در روز عاشورا نیز 30 هزار نفر که بسیاری از آنان همان دعوت کنندگان از امام حسین(ع) بودند در برابر امام ایستادند؛ جنگی نابرابر، 30 هزار در برابر 72 تن.


سید و سالار شهیدان که هدف از قیام خود را اصلاح امت جدش رسول الله(ص) عنوان کرده بود، ندای «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد اما سرانجام به تنهایی و با زخم های فراوان به شهادت رسید.


خون امام حسین(ع) غیرت خفته جامعه اسلامی را بیدار کرد و از آن زمان بود که مسلمانان به ویژه شیعیان با شعار «هیهات منا الذله» امام در برابر ظلم و ستم ایستادند. انقلاب اسلامی ایران یکی از بهترین نمونه های این مساله به شمار می آید که ملت با دست خالی در برابر دیکتاتوری خاندان پهلوی ایستاده و با سرنگونی این نظام، جمهوری اسلامی ایران را برپا کردند.


اما دشمنان که از به قدرت رسیدن نظام شیعه جمهوری اسلامی به شدت هراس داشتند، این بار دیکتاتوری دیگری را به نام صدام حسین و حزب بعث جنایتکار به سوی ایران فرستادند تا جنگی خونین و 8 ساله را علیه این نظام نوپا راه اندازد.


ایران به دلیل اینکه تنها چند ماه از پیروزی انقلاب می گذشت، آماده چنین جنگی نبود و توان دفاعی آن به قدرت تهاجمی دشمن که از سوی چندین کشور پشتیبانی شد، نمی رسید.




این بار امام خمینی(ره) بود که ندای «هل من ناصر ینصرنی» را تکرار کرد؛ فریادی که با لبیک میلیون ها مسلمانی همراه شد که همواره شعار «یا لیتنا کنا معکم» را در حسرت عدم حضور در عاشورا فریاد می زدند.


دعوت امام راحل برای حضور در جبهه سبب شد تا نوجوان و جوان و کهنسال به سوی جبهه ها روانه شوند و اجازه ندهند عاشورای دیگری رقم بخورد. آنان چنان رشادت هایی را در تاریخ ثبت کردند که همگان به یاد یاران اباعبدالله(ع) بیفتند؛ یارانی که از آنها به عنوان یاران باوفا یاد می شود.


عشق به حضور در جبهه و شهادت چنان بود که نوجوانان کم سن و سال، همانند حضرت قاسم بن حسن(ع) به والدین و همچنین فرماندهان خود التماس می کردند که اجازه حضور آنان را در عملیات بدهند. رزمندگان کهنسال نیز همانند حبیب بن مظاهر به سوی جبهه حق علیه باطل روانه شده و در آرزوی شهادت بودند.


آنچه در عاشورا رخ داد صحنه بی نظیری از رشادت، دلاوری، ولایتمداری، فداکاری و وفاداری بود؛ صحنه هایی که هر سال در ایام محرم در مجالس حسینی بازگو می شود و شیعیان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت در حسرت حضور در لشکر امام و اعلام وفاداری به ایشان می سوزند.


اما جنگ تحمیلی نشان داد که اگر عاشورا در دوران کنونی رخ می داد مطمئنا امام حسین(ع) تنها نمی شد بلکه میلیون ها تن از شیعیان و حتی پیروان مذاهب و ادیان دیگر نیز لبیک گفته و اجازه نمی دادند فریاد «هل من ناصر ینصرنی» سر داده شود.





تاریخ دفاع مقدس سرشار از دلاوری و فداکاری نوجوانانی است که در این سن باید در مدرسه مشغول به تحصیل یا در خیابان ها مشغول به بازی بودند، اما آنها بزرگمردانی بودند که در اوج بصیرت قرار داشته و به نبرد با جبهه باطل شتافتند.


امام خمینی درباره این افراد می گوید: ‏این که گفتید دانش آموزان، هم به جبهه می روند و هم مشغول تحصیل‏‎ ‎‏هستند، مورد تشکر است. من به همۀ آنان دعا می کنم. همه باید در‏‎ ‎‏جنگ وارد باشیم.


شهدایی چون «بهنام محمدی» 15 ساله، «علیرضا جوزی» 15ساله، «محمدحسین ذوالفقاری» 12ساله، «مهرداد عزیزالهی» 14ساله، «سعید طوقانی» 15ساله، «رضا دخیلی» 14ساله، «علی جرایه» 12 ساله و «سید یحیی عابدی» کم سن ترین شهید پاسدار که در 15 سالگی به عضویت رسمی سپاه درآمد، از نمونه های این نوجوان هستند که به ندای رهبر خود لبیک گفته و شهد شیرین شهادت را چشیدند.


اما اوج این نوجوانان، شهید «حسین فهمیده» نوجوان قمی است که با اقدامی دلاورانه، در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته و در دستش گرفته بود به طرف تانک های دشمن حرکت می کند. تیری به پای او می‌خورد و از ناحیه پا مجروح می‌شود. اما زخم گلوله نمی تواند از اراده محکم و عزم پولادین او جلوگیری نماید.


بدون هیچ دغدغه و تردیدی تصمیم خود را عملی می‌کند و از لا به لای امواج تیر که از هر سو به طرف او می آمد، خود را به تانک پیشرو می رساند و آن را منفجر می‌کند و خود نیز به شهادت می رسد. این اقدام سبب شد تا دشمن فرار کرده و حلقه محاصره گسیخته شود.


امام راحل درباره این شهید تصریح می کند که رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت وآن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.
 




رزمندگان نوجوان چنان دلاوری از خود به نمایش گذاشتند که حیرت جهانیان را به همراه دارد. برخی از این نوجوانان پس از جراحت بلافاصله به جبهه برگشته و حاضر نبودند دوره درمان را طی کنند.


امام در یکی از سخنرانی های خود می گوید: ‏‏یکی از آقایان به من گفت که در جبهه نوجوان دوازده ـ‌ سیزده ساله ای‏‎ ‎‏را دیده است که دستش قطع شده و بلافاصله دست قطع شدۀ خود را‏‎ ‎‏گرفته و رفته است به سوی میدان جنگ.


دشمنان وحشت زده از این شجاعت ها به جنگ روانی روی آورده و مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران، کودکان و نوجوانان را به اجبار یا تطمیع به سوی جبهه روانه می کند.


رهبر فقید انقلاب اسلامی به این مساله چنین پاسخ می دهد: ‏‏اجانب تبلیغ می کنند که در ایران بچه های کوچک را با زور به جبهه‏‎ ‎‏می فرستند، در حالی که چنین نیست. مردم می خواهند جلوی این‏‎ ‎‏جوانهای چهارده پانزده ساله را بگیرند که به جبهه نروند، ولی آنها از‏‎ ‎‏دست پدر و مادرها فرار می کنند و به جبهه می روند. مسلماً فردی را‏‎ ‎‏که بالغ نیست، نه کسی می گوید به جبهه برو و نه کسی چنین حقی دارد‏‎ ‎‏که بگوید. مردم ما بحمدالله، خودشان از رفتن به جبهه ها استقبال‏‎ ‎‏می کنند و جبهه ها را پر می کنند.‏
 




دفاع مقدس همچنین شاهد افراد کهنسالی است که با وجود پیری و ناتوانی با قدرت در جبهه حضور می یافتند و به جوانان روحیه می دادند. حاج «قربان نوروزی» با 105 سال سن، کهنسالترین رزمنده دفاع مقدس بود که از نیروهای واحد تخریب لشکر 5 نصر به شمار می آمد.


بانوان نیز که پیشگام انقلاب اسلامی بودند بلافاصله وارد عمل شده و به صورت زینبی وار در جبهه حضور یافته و رشادت های بی نظیری را به ثبت رساندند.


یکی از رزمندگان تعریف می کند که در قبرستان خرمشهر زن 65 ساله ای را دیدم که تفنگ ام یک بر دوش داشت. گفتم: مادر چه می کنی؟ گفت: پسر و دخترم آنقدر جنگیدند تا شهید شدند و اینجا خفته اند. می روم راه شان را ادامه دهم، هر چه او را منع کردم، نپذیرفت و گفت: باید از دینم دفاع کنم. این تنها وظیفه شما پسرانم نیست، بلکه وظیفه من هم هست، جنگید و سرانجام با ترکش خمپاره شهید شد.


رهبر معظم انقلاب نیز خاطره ای از دلاوری یکی از بانوان خوزستان تعریف می کند: به خاطر دارم در سوسنگرد خانم عرب مُسنی زندگی می کرد که همسرش نابینا بود. ایشان با وجود این که چهل پنجاه سال داشت، خیلی شجاعانه و در حقیقت مردوار از شهر دفاع می کرد. معروف بود که با چوب دستی، چند سرباز عراقی را از پا انداخته است.


امام خمینی نیز در این باره می فرمایند: اینجانب در طول این جنگ، صحنه‏ هایی از مادران، خواهران و همسران عزیز از دست داده، دیده ‏ام كه گمان ندارم در غیر این انقلاب نظیری داشته باشد. این عظمت اسلام است كه در چهره زنان انقلابی ما آشكار شده است و امروز بحمدالله آشكار است.



   



نقش آفرینی بانوان در دفاع مقدس تنها به حضور در جبهه منحصر نمی شود، بلکه بانوان بسیاری بودند که همسر خود را به سوی جبهه سوق داده و بار سنگین زندگی را بر دوش می کشیدند.


امام تصریح می کند: «كجا ما از زنان، آن قدرت و عظمت را دیده بودیم كه امروز داریم از مادران شهید می‏ بینیم؟ كجا ما از زنان جوان آن فداكاری را دیده بودیم كه در دوران جنگ دیدیم، آنان همسران محبوبشان را به میدان‏های جنگ می‏ فرستادند و راز عفت و امانت آنها را حفظ می‏ كردند تا آنها با خاطر آسوده در میدان‏ها باشند.»


همچنین عملیات های مختلفی در ایام محرم علیه رژیم بعث انجام گرفت که یکی از در محرم سال 61 رخ داد و رزمندگان در 10 آبان سال 1361 و با رمز «یا زینب» توانستند که بیش از 550 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی منطقه دهلران را آزاد کنند.


در جریان این عملیات گسترده، نیروهای عراقی با ناجوانمردی تمام از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، اما با این وجود رزمندگان کربلایی آن روز، نه تنها عقب ننشستند بلکه حتی بالغ بر 300 کیومتر نیز در خاک عراق پیشروی کردند.


8 سال دفاع مقدس شاهد عاشوراهای مختلفی بود، پیکرهایی که به تاسی از ارباب خود، بی سر بودند، دست هایی که از تن جدا شدند تا یادآور دست های حضرت ابالفضل(ع) باشند، کهنسالانی که به یاد حبیب بن مظاهر در راه دین شهید شدند، نوجوانانی که همانند حضرت قاسم(ع) شهید شیرین شهادت را چشیدند و بانوانی که همانند حضرت زینب(س) عزیزان خود را از دست دادند اما همانند کوه ایستادند.
 


پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اربعین پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد هفته دفاع مقدس احزاب موکب اربعین زائران اربعین حسینی هل من ناصر ینصرنی امام خمینی ره دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند

آیت‌الله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) - که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا کرد. ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی رخ بدهد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است.

تبلیغات غربی‌ها علیه مکتب اهل‌بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: امروز غول رسانه‌ای در اختیار غربی‌ها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) را خشونت‌طلب معرفی کنند، حال آن که مکتب اهل‌بیت(ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرف‌ها برای این است که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در مقابل زور می‌ایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان می‌دهند.


آیت‌الله رمضانی با اشاره به تلاش‌ها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربی‌ها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین(ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی‌تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.»ما می‌خواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهل‌بیتی چیست. باید جوانان را با مکتب اهل‌بیت(ع) انس بدهیم.  

رفتار پیروان اهل‌بیت(ع)؛ معرّف مکتب و اهل‌بیت(ع)

وی افزود: امام موسی صدر، جمله‌ای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون می‌گفت که اگر می‌خواهیم امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق می‌توانیم حضرت امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی(ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولی مرا با پرهیزگاری و تلاش (برای پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یاری دهید. اگر امام علی(ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. اگر امام علی(ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت می‌گیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • افشای کینه شاه از قم
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند