Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگیری با بیان‌اینکه امروز اربعین تبدیل به منظومه فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است، گفت: اربعین درس مقاومت، ایستادگی و تاب‌آوری مقابل فشارها را در جریان مبارزه با استکبار جهانی و آمریکا به ما می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف  خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه پنجمین «جایزه جهانی اربعین» صبح امروز (سه شنبه، 9 مهرماه) در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم، «اسحاق جهانگیری» طی سخنانی اظهار کرد: اربعین در فرهنگ شیعه و فرهنگ اسلامی ما یک سنت دیرینه است که برای حفظ قیام نهضت عاشورا همواره برگزار شده و این پیام را زنده نگه داشته و به نسل های بعدی منتقل کرده است.

 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: سنت عاشورا الهام بخش همه حرکت های آزادی خواهانه و نجات بخش بشریت بوده است. نقش تاریخی و مذهبی اربعین در فرهنگ شیعه همراه با حماسه عاشورا و یادآور این قیام است. اربعین یادآور آزادگی، عدالت طلبی، اصلاح دین و ایستادگی در برابر ستم است، به همین دلیل علمای بزرگ اصرار داشتند اربعین را با راهپیمایی زنده نگه دارند و همواره از مسیرهای مختلف این پیاده روی را داشته اند.

 

جهانگیری افزود: امروز اربعین تبدیل به منظومه فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است و برای مردم دنیا پیام های مختلفی دارد. سوال آن است که چه شده که گروه های اجتماعی مردم، نسل های قدیمی و سنتی در کنار نسل های جدید، ایرانی و غیرایرانی، شیعه و غیرشیعه در کنار هم قرار می گیرند و با گفتار و رفتار پسندیده خود درس آزادگی و مقاومت را بازخوانی می کنند.

 

وی تاکید کرد: وقتی در پیاده روی اربعین قرار می گیرید و به مردم حاضر در آن نگاهی می اندازید، می بینیم که سنتی ترین افراد در کنار مدرن ترین افراد قرار می گیرند و با تفاوت ها در دین و مذهب در این اجتماع حضور به هم می رسانند.

 

وی در ادامه گفت: اربعین تبدیل به نمادی شده است که با خود پیام هایی را به دنیا منتقل می کند. این حرکت نیازمند آن است که کارهای مهمی پیرامون آن انجام شود. کار قلم، رسانه و هنر در این راستا فوق العاده است و نیز افرادی که از ذهن و استعداد خود این صحنه ها را به تصویر می کشند.

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه ابراز کرد: گاهی صحنه هایی در پیاده روی اربعین خلق می شود که انسان جز در تاریخ و داستان ها آن را نشنیده است. آنچه که برای امروز برای نخبگان و اهل فرهنگ اهمیت دارد، آن است که تلاش کنند چرایی و فرهنگ این راهپیمایی را تبیین کنند چرا که ذهن های ناسالم و قلم های ناپاک تلاش می کنند تصویر نادرستی از آن ارایه کنند.

 

جهانگیری اضافه کرد: من توفیق داشتم در سال هایی که حداقل در این مسئولیت حاضرم هر سال یک روز در این راهپیمایی حضور داشته باشم. این رویداد از این نظر استثنایی است که در بین همه کشورهای دنیا در برهه ای مشخص، جمعیتی میلیونی از یک کشور به کشور دیگر می روند. ممکن است گفته شود که در طول یک سال چندین میلیون ایرانی به خارج می روند اما ایکه در دوره 10 تا 20 روزه چند میلیون ایرانی به عراق می روند یک معنایش آن است که دولت هم زمینه ساز چنین حرکتی بوده تا نشان دهد که کنار ملت مان هستیم.

 

وی تصریح کرد: از طرف دیگر دولت میزبان یعنی عراق نیز کار بزرگی انجام داده است. یک زمان پیاده روی در میان خود عراقی ها مرسوم بود و تعداد محدودی از مردم عراق آن را انجام می دادند اما امروز عراق میزبان میلیون ها زائر از کشورهای مختلف از شرق آسیا تا کشورهای غربی است و مردم و دولت عراق این میزبانی استثنایی از چنین جمعیت عظیم را به نحوی شایسته انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: هیچ کس شاید تصور نداشت دو کشور که هشت سال با هم جنگ داشتند، اینچنین با یکدیگر از در تعامل دربیایند. حتی در جریان پیاده روی اربعین اگر نگاهی به پذیرایی های مردم عراق بیندازیم می بینیم که آنها حتی اصرار می کنند که زوار ایرانی به منازل شان بروند. این پدیده ای استثنایی است لذا معتقدم همواره باید از مردم و دولت عراق سپاسگزار باشیم و البته ایرانیان که شکوه ملت را در آنجا به نمایش گذاشته اند.

 

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: امروز کشور در شرایط مهمی قرار گرفته است و تحریم های ظالمانه ای علیه ما وضع شده و به تعبیر خود آمریکایی ها فشار حداکثری تحمیل شده است، مجموعه ای از باروت بر منطقه جمع شده، هر آن امکان دارد منفجر شود. ما باید بسیار مواظب باشیم. آمریکایی ها می دانند که طرح فشار حداکثری دیگر جواب نمی دهد اما در اربعین درس هایی می گیریم که باید از آن برای شکست این توطئه ها استفاده کنیم از جمله درس مقاومت، ایستادگی و تاب آوری در مقابل فشارها.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین کانون های مساجد هفته دفاع مقدس مجلس مسجد طراز اسلامی اربعین حسینی اسحاق جهانگیری تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی ظهر پنجشنبه در دیدار با استاندار ایلام گفت: ایلام قطب اربعین و گذرگاه عتبات عالیات است که این مهمان‌نوازی و میزبانی از زوار عتبات عالیات، افتخار بزرگی است که به عنوان یک مدال افتخار بر سینه مردم این استان نقش بسته است.

وی با اشاره به تلاش‌های استاندار ایلام در کنگره اربعین‌حسینی، افزود: خوشبختانه با حضور میدانی استاندار و مسئولین استانی، خدمات خوبی به زائران در اربعین‌حسینی ارایه شده که این خدمات‌دهی، شایسته تقدیر است.

نامی با اشاره به ظرفیت مرز مهران و وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌های متعدد دیگر، بیان داشت: استان ایلام، استانی راهبردی و شناخته شده در کشور است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به رزمندگی و ایستادگی مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس مردم این دیار به خوبی در مقابل دشمن ایستادگی کردند و هیچ‌گاه منطقه و دیار خود را ترک نکردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مشارکت بالای مردم استان ایلام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، یادآورشد: استان ایلام در این انتخابات، جزو استان‌های برتر کشور از نظر مشارکت مردم در انتخابات بودند که این نشان‌گر روحیه ولایت‌مداری این مردم است.

کد خبر 6088408

دیگر خبرها

  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • افت شدید فشار آب شهرستان رودبار، امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن