Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:05:25 GMT

نقش ایران در تأمین امنیت عراق انکارناپذیر است

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۸۴۷۶

نقش ایران در تأمین امنیت عراق انکارناپذیر است

چلنک در حاشیه سومین همایش بین المللی اربعین حسینی در تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این مطلب را در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش ایران در شکست داعش و به تبع آن تقویت امنیت عراق و افزایش حضور زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف بیان کرد.

سومین دوره همایش روز گذشته (دوشنبه) بین المللی اربعین در محل همایش های دانشگاه علامه طباطبایی در دهکده المپیک تهران برگزار شد و در آن شماری از شخصیت های برجسته دانشگاهی و دینی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، لبنان و افغانستان حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چلنک با اشاره به اینکه در همایش راهپیمایی اربعین حسینی، میلیون ها نفر از سراسر جهان شرکت می کنند، افزود: این مسأله عمدتا برخاسته از دینامیک ها و پویایی های داخلی مذهب شیعه می باشد؛ البته من از نظر فنی و اصطلاح، کلمه شیعه را به کار می برم، چرا که به باور من مسلمانان، یک کل را تشکیل می دهند؛ از سوی دیگر به ویژه در سال های اخیر، حوادث ناگواری رخ داده، روند مشکل دار موسوم به بهار عربی، نتایج منفی به باور آورده و این نیز در بین شیعیان، حس اعتراض، همبستگی و یگانگی و برادری را تقویت کرده است؛ از همین رو یکی دیگر از دلایل مهم توجه روزافزون و گسترده شیعیان به همایش جهانی اربعین حسینی، تقویت همبستگی معنوی و دینی و ارسال پیام مقاومت به کشورهای بدخواه می باشد.

استاد دانشگاه بورسا با تأکید بر اینکه به عنوان یک ترکیه‌ای از نزدیک، خواهان مشاهده راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی می باشد، اظهار داشت: مردم ترکیه و بالاخص شیعیان این کشور علاقمند به مشارکت در این مراسم باشکوه هستند. با این وجود نباید از نقش رسانه های غربی در منفی جلوه دادن منطقه خاورمیانه غافل شد. این پانزدهمین حضورم در ایران است و همیشه می گویم که پانزدهمین بار اول است که به ایران می‌آیم!؛ تلاش های دینی جامعه شیعیان ترکیه و تلاش مردم این کشور  برای فهم بهتر منطقه، زمینه ساز حضور بیشتر ترک ها در راهپیمایی اربعین حسینی در سال‌های آینده می شود.

چلنک در پاسخ به این سؤال که حضور میلیونی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان از کشورهای مختلف جهان در مراسم اربعین حسینی، چه پیام ویژه ای برای قدرت‌ها و رژیم‌های بدخواه دارد که سعی در تضعیف جهان اسلام و ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، گفت: طبق تحقیقاتم از منابع موثق، ۲۰ میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت می کنند. این بزرگترین گردهمایی مردمی در سراسر جهان است که می تواند برای آینده جهان اسلام، تحول امیدوارکننده‌ای باشد. در احراز این موفقیت، به ویژه ارتباط مستقیم و زنده علمای شیعی با توده مردم و وجهه کاریزماتیک آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

استاد دانشگاه ترکیه همچنین درخصوص مهم‌ترین و مؤثرترین راه بازگشت امنیت و آرامش به عراق گفت: چنانچه علما و روشنفکران اسلامی حول محور ایده‌ها و آرمان‌های اسلامی گرد هم آمده و با نگاه به آرمان‌های اسلامی، حل و فصل مسائل را در دستور کار خود قرار دهند، هم مسائل عراق و هم دیگر مسائل مرتبط با مسلمانان امکان بهبود و حل و فصل را پیدا می‌کند. یک و نیم میلیارد مسلمان در حال حاضر از بالفعل ساختن پتانسیل‌های عظیم خود غافل مانده اند. ایرانی‌ها به فارسی، ترک‌ها به ترکی و دیگر مسلمانان به زبان و ملیت خود فکر می‌کنند و این هم یکی از مهمترین موانع در ایجاد پروژه‌های مشترک بین مسلمانان است؛ از این رو بر این عقیده‌ام که پیوند و یگانگی بین علمای اسلامی حول محور آرمان‌های اسلامی، قادر به حل تک تک مسائل و معضلاتی می‌باشد که جهان اسلام در حال حاضر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عراق ایران اربعین ۹۸ ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود

علی اکبر حسینی محراب، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان در محل سرسرای استانداری بیان کرد: پیش‌بینی و استفاده از امکانات برای ارائه خدمات به زائران در استان باید به بهترین شکل انجام شود.

حسینی محراب ادامه داد: دستگاه‌های استان از تمامی امکانات و تجهیزات خود برای فراهم‌سازی شرایط استقبال از زائران حسینی استفاده کنند.

استاندار خوزستان گفت: مسیر تردد اتباع خارجی در مراسم بزرگ اربعین حسینی امسال نیز همچون سال گذشته از مرز چذابه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان بحث آماده‌سازی مسیر اربعین حسینی است، اظهار کرد: موکب‌داران گرداننده اصلی اربعین حسینی هستند و مسئولان وظیفه ایجاد زیرساخت برای مواکب را دارند.

خوزستان از جمله استان‌های کشور است که طی ۱۳ سال گذشته میزبان و مسیر تردد زائران حسینی در ایام اربعین بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وعده صادق موجب افتخار جهان اسلام شد
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان