Web Analytics Made Easy - Statcounter

بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهارکرد: این گنجینه از سال ۱۳۸۲ در دبستان سمیه‌ شهركرد كه یكی از قدیمی‌ترین مدارس این استان از جهت سازه‌ای است راه‌اندازی شده و رسالتش را در استان با معرفی فرهنگ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت که بخشی از نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی است، آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیشینه تاریخی تعلیم و تربیت از دوره قاجاریه تا كنون در گنجینه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری حفظ و نگهداری می‌شود و یکی از موضوعاتی که بیشتر در این گنجینه به آن پرداخته شده است مفاهیم و آموزش قرآن است که قبل از ایجاد آموزش و پرورش در مکتب‌خانه‌ها آموزش داده می‌شد.

زمانی‌پور تصریح کرد: قرآن همیشه یکی از کتاب‌های درسی مدارس بوده چرا که آموزش‌های ما در دوره پس از اسلام چه در مکتب‌خانه‌ها و چه در مدارس و حوزه‌ها، همیشه بر مبنای قرآن بوده است، لذا کتاب‌هایی که معلمان در زمینه قرآن نوشته‌اند جمع‌آوری و در این گنجینه نگهداری می‌شوند. 

مدیر گنجینه آموزش و پرورش اظهار کرد: جمع‌آوری کتب قرآن که با محوریت کتاب‌های درسی هستند، معرفی افرادی که در این زمینه تلاش می‌کردند، مانند ملامکتبی‌ها، روحانیان، آموزگاران و معلمان قرآنی وهمچنین بخش ویژه این مرکز یعنی معرفی و نمایش انواع قرآن‌های خطی، چاپی اعم از سنگی، سربی، نفیس و افست از جمله فعالیت‌ها و بخش‌های این گنجینه به حساب می‌آیند.

قدیمی‌ترین قرآن گنجینه؛ مربوط به دوره قاجار

وی به قدیمی‌ترین قرآن موجود در این موزه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین قرآن مربوط به دوره قاجاریه و خاندان «سادات میرباقری قهفرخی» است، در این مکان نمونه‌هایی از قرآن‌های مختلف نگهداری می‌شوند و نمونه‌ای از اولین کتاب‌های صوتی قرآن که به صورت کاست بودند اهدایی از طرف «حاجیه خانم کوهی»، قرآن‌های چند زبانه، قرآن‌های تک‌زبانه و قرآن‌های موضوعی از جمله این نمونه‌ها است.

قرآن دست‌نویس دانش‌آموزی

زمانی‌پور به یکی از قرآن‌های جالب این مجموعه اشاره و تصریح کرد: یکی از قرآن‌های زیبا و جالب این مکان قرآنی است که توسط دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه وردنجان در سال 94 نوشته شده است، این دانش‌آموزان بر روی یک نوع کاغذ و در یک روز و یک ساعت با دستخط خود سهمیه قرآنی‌شان را نوشتند که مجموع این نوشته‌ها صحافی و به شکل قرآن کامل درآمده و به موزه هدیه شده است.

وی به بخش‌های دیگر گنجینه اشاره کرد و گفت: در اين گنجينه تصاوير۱۳۷ شهيد معلم و ۶۰۰ دانش‌آموز شهيد نگهداری مي‌شود، همچنين کتاب‌های ۲۰۰ معلم مؤلف استان از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۴ وجود دارد که بازديدکنندگان با ۱۰۴ سال نويسندگی استان چهارمحال و بختياری آشنا می‌شوند.

سه هزار کتاب در گنجینه آموزش و پرورش

مدیر این موزه، به وجود سه هزار جلد كتاب درسی قدیمی از سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به بعد در گنجینه آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: تصاویر مربوط به مكتب‌خانه‌های قدیمی و بزرگان تعلیم و تربیت استان در دوره‌های قاجاری، پهلوی اول، پهلوی دوم، تصاویر نخستین مدارس استان، مدارك و اسناد آموزش و پرورش در ادوار مختلف، انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس، معرفی وسایل چاپ، نگارش و روشنایی قدیمی در دوره قاجاریه تا روزگار حاضر از جمله مهم‌ترین اشیاء موجود در گنجینه آموزش و پرورش این استان به شمار می‌رود که در چهار سالن مجزار نگهدای می‌شوند.

وی افزود: همچنین افزون بر این کتب تقریباً یک‌هزار شیء فرهنگی، تاریخی و تربیتی نیز مربوط به دوره‌های یاد شده در این گنجینه نگهداری می‌شود.

زمانی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر 10 بخش مختلف حاوی اسناد، تصاوير و اشياء مرتبط با تاریخ تعليم وتربيت وجود دارد که در آن به معرّفي تصاوير و زندگي‌نامه مشاهير، بزرگان و مديران آموزش و پرورش استان از دوره قاجاريه تا روزگار حاضر پرداخته می‌شود.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در این مرکز اسامی معلمان قرآنی گذشته اعم از ملاها، میرزاها و آتون‌ها نیز نگهداری می‌شود، اظهار کرد: ملاها کسانی بودند که روخوانی قرآن را بلد بودند، میرزاها نیز هم قرآن را تلاوت می‌کردند و هم آیات را مکتوب می‌کردند و آتون‌ها نیز افرادی بودند که در مکتب‌خانه‌ها قرآن را به بانوان آموزش می‌دادند.

وی گفت: در بخشی از موزه نیز سنگ قرآنی که بر سر درب منازل احداث می‌شد نگهداری می‌شود که اهدایی از سمت «حمید مهدیان» از فرهنگیان اداره آموزش و پرورش است.

زمانی‌پور بیان کرد: گنجینه آموزش و پرورش با بخش قرآنی که در خود جای داده است اولین مرکز حفظ و نگهداری مصادیق قرآنی در جنوب غرب ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همه قرآن‌های موجود در گنجینه یک سوره واحد یعنی سوره یونس را به بازدید کنندگان نشان می‌دهند که نمایش این سوره دو هدف دارد یکی اینکه بازدیدکنندگان می‌توانند خط و نوع نگارش این سوره را در قرآن‌های مختلف با یکدیگر مقایسه ‌کنند و دوم اینکه یونس(ع) در دل ماهی قرار گرفت و در آنجا بسیار کشف و شهود کرد و زمانی که از دل ماهی بیرون آمد دنیا را به گونه جدیدی دید و این کشف و شهود برای جامعه مهم است.

تبدیل قبرستان‌های تاریخی به پارک

وی به از بین رفتن قبرستان‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: در استان مشاهیر و بزرگان قرآنی بسیاری داشتیم که متآسفانه درگذشته‌اند و قبرهایشان نیز از بین رفته‌اند، این قبرستان‌های تاریخی به پارک تبدیل شده‌اند و اگر روزی بخواهیم از بزرگان استان یاد کنیم تاریخی و یا منبعی در دست نداریم.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه یک ایراد به شهرداری و بنیاد شهید وارد است، افزود: چرا قبرستان‌ تاریخی استان به پارک بانوان تبدیل شده است، در حالی که استان اصفهان تورگردشگری تخته فولاد را (قبرستان تاریخی اصفهان) دارد، و یا در گلزار شهدا تعدادی شهید قرآنی مدفون هستند که متآسفانه بنیاد شهید استان هیچ تابلویی برای معرفی این شهدا و یا حتی تابلویی که حاوی آماری از تعداد شهدای گلزار شهدا باشد تعبیه نکرده است. 

گنجینه آموزش و پروش تنها موزه رایگان استان

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه رایگان استان است، گفت: امکاناتی در این مکان برای بازدید آماده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 تا 12 به صورت رایگان از این محل دیدن کنند.

زمانی‌پور با اشاره به اینکه برخلاف دیگر موزه‌ها عکس‌برداری و نشستن در این مکان آزاد است، بیان کرد: گنجینه آموزش و پرورش ویترین آموزش و پرورش برای معرفی فعالیت‌های مرتبط با نظام تعلیم و تربیت به ویژه فعالیت‌های قرآنی آن است اما با وجود فعالیت هجده هزار و 500 مربی در سطح استان، می‌توان گفت هنوز همه این معلمان برای بازدید به این موزه مراجعه نکرده‌اند.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان اظهار کرد: متأسفانه بازدیدها اندکی کاهش یافته است چرا که مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان به آینده توان بسیاری از افراد را کاهش داده و مردم دیگر شاداب نیستند و گاه حوصله بازدید از موزه‌ها و کارهای فرهنگی را ندارند.

زمانی‌پور در پایان از همه مردم استان خواست تا حفظ و نگهداری قرآن‌هایی را که فکر می‌کنند باید به هر دلیلی از آن‌ها محافظت شود، مانند قرآن پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایشان، به گنجینه آموزش و پرور استان بسپارند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری موزه قرآنی موزه آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

یک فرد پلنگ ایرانی در منطقۀ حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری توسط مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست در این منطقه ثبت شد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، ‌سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شدۀ سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر 432 گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، 46 گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

گفتنی است: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از 51 هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در 150 کیلومتری مرکز استان و 30 کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و 6 منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود 15 درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال جاری ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت+فیلم
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزایش تولیدات آبزیان فرآوری چهارمحال وبختیاری به ۳۶ هزار تن
  • فیلم|مشاهده و ثبت پلنگ برای دومین بار در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای