Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@04:23:36 GMT

تهران-بیروت؛ بدون توقف

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۶۴۰۶

تهران-بیروت؛ بدون توقف

پس از تسلط محور مقاومت بر مرز دو کشور سوریه و عراق، آمریکایی‌ها این‌بار تمام تلاش خودشان را کردند که گذرگاه البوکمال-القائم، به سمت بازگشایی و عادی‌سازی عبور و مرور نرود. ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

گذرگاه استراتژیک بین سوریه و عراق روز دوشنبه با حضور مقامات ارشد دو کشور بازگشایی شد گذرگاهی که در سوریه به «البوکمال» و در عراق به «القائم» معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گذرگاه مهم از اوایل بحران سوریه به دلیل تصرف مناطق اطراف آن از جانب نیروهای تکفیری تقریبا بسته بوده و از سال 2015 به صورت رسمی نقل و انتقال از آن صورت نمی‌گرفت. بازگشایی این محور راهبردی واجد پیام‌های مختلفی برای مقامات، تحلیل‌گران و فعالان عرصه بین‌الملل است که در هفته‌های اخیر به انحای مختلف به آن پرداخته‌اند اگر چه در واقع برای پرداختن به این موضوع باید مروری چند ساله بر تحولات سوریه و عراق داشت؛

از جدی‌ترین نگرانی‌هایی که غربی‌ها از سال‌های قبل داشتند و همزمان با تقویت اجزای محور مقاومت از آن گریزان بودند برقراری ارتباط زمینی بی واسطه بین کشورهای حوزه محور مقاومت و پایتخت‌های آن‌ها بود. حتی بسیاری بر این باورند که فتنه شام و نیز اشغال مناطقی از عراق توسط داعش، تماما توطئه‌های طراحی شده محور غربی-عبری برای عدم الحاق کشورهای محور مقاومت به یکدیگر، تضعیف و در نهایت از بین بردن این محور بوده است لذا در همه این سال‌ها تلاش کردند که تا حد ممکن از برقراری مسیرهایی که بی واسطه کشورهای محور مقاومت و نیروهای این جبهه قدرتمند را به هم متصل می‌کند، امتناع کنند.

دلایل اهمیت بازگشایی گذرگاه «البوکمال-القائم» در مرز عراق و سوریهحمله موشکی رژیم صهیونیستی به مقر فاطمیون در البوکمال+عکسیک مقام سوری: جنگنده‌های اسرائیل در بمباران «البوکمال» از آسمان اردن استفاده کردندمقابله پدافند سوریه با تجاوز صهیونیست‌ها به اطراف گذرگاه «البوکمال»

 

با پدیدار شدن نشانه‌های پایان بحران سوریه و موفقیت‌های ارتش این کشور و هم پیمانانش در نابودی نیروهای تکفیری در مناطق مختلف سوریه، نگرانی جدیِ آمریکا حضور ایران و هم پیمانانش در مرز سوریه و عراق و رسیدن مرزهای این دو کشور بدون هیچگونه تهدید و نگرانی به یکدیگر بود؛ لذا در همان ایام عمده تمرکز کماندوهای اعزامی آمریکا به مرزهای عراق و سوریه و منطقه «التنف» محدود شد و آمریکایی‌ها اعلام کردند که در این محدوده هر نیرویی که وارد شود را مورد هدف قرار خواهند داد. در طرف مقابل نیروهای مقاومت که به اهمیت راهبردی اتصال مستقیم پایتخت‌های سوریه و عراق واقف بودند تمرکز خود را بر همین محور قرار دادند و در نهایت موفق به آزادی شهر البوکمال شدند که مدیریت میدانی و فرماندهی این عملیات را رزمندگان ایرانی بر عهده داشتند.

پس از تسلط محور مقاومت بر مرز دو کشور، آمریکایی‌ها این‌بار تمام تلاش خودشان را کردند که این گذرگاه به سمت بازگشایی و عادی‌سازی عبور و مرور نرود و در بیش از یک سال گذشته به دفعات اقدام به بمباران‌های کور یا حساب شده در نوار مرزی سوریه و عراق و در نزدیکی برخی از مراکز و ساختمان‌های احداث شده جدید کردند اما همه این سنگ‌اندازی‌های میدانی و فشارهای پشت پرده سیاسی (خصوصاً به دولت عراق) در نهایت مثمرثمر نبود و دمشق و بغداد اعلام کردند که در بهره‌برداری از این مسیر جدی هستند.

اکنون و با بازگشایی رسمی گذرگاه البوکمال-القائم، از تهران با سپردی کردن مسافتی در حدود 2 هزار کیلومتر و طی مسیری کمتر از دو شبانه روز می توان به سواحل مدیترانه در لبنان رسید این فاصله تا دمشق کوتاه‌تر نیز هست و آن‌ها که باید بدانند می‌دانند که این فاصله یعنی چه.

اکنون مقامات کشورهای منطقه و در راس آن‌ها مسئولین ایران و عراق باید از امکانی که فراهم شده و زمینه تردد تسهیل شده‌ای که به وجود آمده است کمال استفاده را در جهت توسعه صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی خود با دولت و بخش خصوصی سوریه ببرند. خصوصا آنکه سوریه در شرایط ویژه‌ای قرار داشته و طبیعی است که نیاز جدی به بازسازی زیرساخت‌ها و نیز واردات کالاهای اساسی و مصرفی دارد لذا پیش از اینکه بازار این کشور به اشغال دولت‌ها و شرکت‌هایی در بیاید که خود عامل تخریب و عقب ماندگی سوریه در یک دهه اخیر بوده‌اند باید کشورها و شرکت‌های متعلق به محور مقاومت در این عرصه میدان‌داری کنند.

علاوه براین قطعا این گذرگاه، مسیری تضمین شده برای دور زدن تحریم‌ها و عاملی برای تداوم موفقیت‌ جمهوری اسلامی ایران در غلبه بر جنگ اقتصادی دشمن هم خواهد بود. ضمن اینکه به طور سنتی مسیر سفر زمینی ایرانیان به سوریه از طریق ترکیه بوده است که به این ترتیب و به دلیل رویکرد ترکیه در قبال سوریه، نیاز کنونی به مسیر ترکیه از بین می رود.

محمدمهدی رحیمی

انتهای پیام/

R36446/P/S8,90,95/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۶۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ملاقات یک چهره ضد محور مقاومت با سیدحسن نصرالله + فیلم

فیصل القاسم کارشناس رسانه و مجری سرشناس شبکه قطری «الجزیره» و از چهره‌های ضد محور مقاومت از دیدار و مصاحبه‌ای که سالیان پیش با سیدحسن نصرالله داشته‌است، روایتی را بازگو می‌کند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • روایت ملاقات یک چهره ضد محور مقاومت با سیدحسن نصرالله + فیلم
  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران