Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@15:51:36 GMT

تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۷۱۴۲

عباس کشاورز: کشاورزان منتظر سال زراعی جدید هستند تا بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک سال زراعی گذشته 14 میلیون تن گندم تولید شد و از مناسبترین سال‌های تولید بود، اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل سه میلیون تن گندم در انبارها مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس کشاورز ادامه داد: این کشاورزان منتظر سال زراعی جدید هستند تا بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.
وی خاطرنشان کرد: برای سال زراعی پیش رو هم هواشناسی پاییز و زمستان مطلوبی را برای کشور پیش‌بینی کرده و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که بیش از 14 میلیون تن گندم در این سال تولید شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: البته میزان گندم هم در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان گندم مقرون به صرفه باشد.
توضیحات درباره توری‌های خرید تضمینی و افت گندم
طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ کشاورز با اشاره به بحث‌های مطرح شده در چند ماه اخیر در خصوص مقیاس‌های اندازه گیری افت گندم اظهار کرد: در خصوص میزان افت گندم بزرگنمایی شده است و به هیچ وجه افت 10 درصدی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.
وی ادامه داد: در خصوص گندم دو نوع افت‌زنی انجام می‌پذیرد یکی مفید و دیگری غیرمفید؛ که در خصوص افت غیرمفید مقیاس الک استفاده شده چندان تاثیرگذار نیست و در میزان آن تاثیر قابل توجهی ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته در خصوص افت مفید میزان اندازه گیری شده با الک دو در 20 حدود چهار درصد افت بیشتر را نسبت به الک دو در دو نشان می‌دهد که البته گندمی که با این روش افت‌زنی شده، هرچند در صنعت آرد و نان قابل استفاده نیست، ولی می‌تواند به مصرف دامی برسد.
کشاورز گفت: به هر صورت ارقام مطرح شده در خصوص افت گندم به هیچ وجه قابل قبول نیست و با روش افت‌زنی که در 30 سال اخیر مرسوم است، افت غیرمفید کمتر از یک و سه دهم درصد و افت مفید هم کمتر از یک و نیم درصد است.
وی ادامه داد: گندم مصرفی در کشور از نظر کیفیت در سطح عالیست و هیچ مشکلی در آرد و نان تهیه شده در آن وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل خرید گندم نیز، مبنا خرید مستقیم از کشاورز و پرداخت از طریق بانک کشاورزی به حساب کشاورزان است، البته ممکن است در این میان کسی به این دستورالعمل بی توجهی کرده و گندم را در اختیار واسطه بگذارد که البته میزان آن قابل توجه نیست.
کشاورز تصریح کرد: ایجاد شبهه در خصوص گندم کار درستی نیست و برخی افراد این اقدام را با اهداف خاص انجام می‌دهند.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FaQ برچسب ها: گندم ، تولید گندم ، وزارت کشاورزی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گندم تولید گندم وزارت کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۷۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد