معاون سیما: آمادگی داریم هر فصل یک سریال پلیسی پخش کنیم
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۷۵۰۱
میرباقری با اشاره به تولیدات پلیسی تأکید کرد که سیما این آمادگی را دارد هر فصل یک کار پلیسی روی آنتن ببریم. ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار نوریان معاون اجتماعی نیروی انتظامی با حضور در جمع معاون سیما، مدیران شبکهها و رؤسای مراکز سیمای رسانهملی در محل جلسات این معاونت گفت: برنامه سازمان صداوسیما در حوزه عفاف و حجاب که در روزهای اخیر در شورای اجتماعی کشور ارائه شد، مورد استقبال همه اعضاء با نگاههای مختلف قرار گرفت و جای قدردانی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون اجتماعی نیروی انتظامی تصریح کرد: پلیس با همکاری همه جانبه رسانهملی توانست ناهنجاری بیحجابی در داخل خودروها را کنترل کند تا قانون نیز رعایت شود.
وی همکاری صداوسیما با ناجا را معنادار توصیف و افزود: در ارائه تصویر اجتماعی مطلوب از پلیس و مقابله با بعضی جوّسازی و خبرسازیهای نادرست علیه مأموران خدوم پلیس، علاوه بر تبادلنظر با نخبگان از ظرفیتهای رسانهملی نیز بهره بردهایم.
سردار نوریان "پلیس هوشمند امین مردم" را شعار هفته ناجا در امسال عنوان کرد و گفت: یک تله فیلم را به همین مناسبت برای پخش از یکی از شبکههای تلویزیون آماده کردهایم و ایده یک سریال بلند برای آینده را نیز در دست تولید داریم.
همچنین در این نشست سیدمرتضی میرباقری معاون سیما خاطرنشان کرد: رسانهملی در مناسبتهای مختلف همواره تعامل با ناجا را در سطح بالایی داشته و این روند رو به تکامل موجب برکات فراوانی شده است.
وی افزود: شبکههای سیما با دارا بودن دهها برنامه زنده، در هفته ناجا ظرفیت قابل توجهی را در اختیار پلیسهای تخصصی قرار خواهد داد تا به بیان دستاوردها و خدماتشان بپردازند.
معاون سیما اختصاص زمان تلویزیون به پلیس را سرمایهگذاری در حوزه امنیت کشور دانست و تصریح کرد: ناجا باید در طول سال نیز از ظرفیت ساختارهایی همچون نمایشی و مستند بهره ببرد.
میرباقری با اشاره به پخش حدود 48 سریال در طول سال از شبکههای سیما افزود: ساخت مجموعههای نمایشی بلند 30 قسمتی و با کیفیت زمانبر بوده و باید از پیش برنامهریزی داشت و ما در معاونت سیما این آمادگی را داریم که هر فصل یک کار پلیسی روی آنتن ببریم.
خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| معاون سیما خبر داد: تولید سریالهای تاریخی بعد از توقف 10 ساله/ هنرمندان کاربلد را حمایت میکنیمفیلمبرداری «جشن سربرون» با حضور معاون سیما آغاز شد + فیلمسرشار: اقدام معاون سیما برای کاهش پیامهای بازرگانی در شبکه کودکمعاون سیما: "مزدک میرزایی" میتواند برگردد/ بُردن آرشیو صداوسیما حقیقت نداردوی تصریح کرد: تولیدات پلیسی علاوه بر آموزش و آگاهسازی، آرامش بخش است چرا که مردم بیشتر با قابلیتها، توانمندیها و تجهیزات پلیس و مأمویت خطیر مأموران در تأمین امنیت آشنا میشوند.
معاون سیما جذاب و بکر بودن سوژههای پلیس را به دلیل مأموریتهای متنوع از ویژگیهای آثار هنری این نیرو برشمرد و گفت: بسیاری از پروندههای شما قابلیت تبدیل شدن به درام و قصه جذاب را دارد که پخش آنها میتواند تأثیرگذاری مستمر و دائمی داشته باشد و مخاطبان را نیز با خود همراه کند.
در این نشست سردار کریمی جانشین معاون اجتماعی ناجا، رشوند رییس ناجی هنر و برخی دیگر از مسئولان این معاونت پلیس نیز حضور داشتند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT12 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرودهای زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیشبرنده قصه و درام خودنمایی کرده است.
روز معلم برای خیلیها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کمکاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیشبینی بودن زمان اکران فیلمها کمتر این اجازه را میدهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیتپذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریالهای متعددی است که به برخی از شاخصهای آن اشاره میکنیم.
معلمان در سریالهای نوستالژیک
سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانشآموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطرهسازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانهای بود که با پی گرفتن دغدغهها و مشکلات دانشآموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی میکند ضمن برطرف کردن دغدغههای خاص این قشر از جامعه دانشآموزی با انجام فعالیتهای مثبت و ثمربخش خود چهرهای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد.
سریال «قصههای مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطرهانگیزترین سریالهاست که براساس کتابی با همین نام (قصههای مجید) از هوشنگ مرادیکرمانی ساخته شد. «قصههای مجید» روایتگر لحظههای کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بیبی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی میکند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکههای مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخشهای زیادی به اتفاقات و موضوعاتی میپردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ میدهد یا ریشه دارد که انصافاً بخشهای خاطرهانگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانشآموزان میپردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکههای مختلف سیما رفت.
سریال «بچههای مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانشآموز است که در مدرسه شبانهروزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی میکنند و هر بار با ماجرایی تازه روبهرو میشوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانشآموزان یک مدرسه راهنمایی است که کارهای دانشآموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی میشود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری میشود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد میکند. سریال «مدرسه مادربزرگها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی میپردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوهنژاد دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را به وجود میآورند.
فیلمهای انگشتشمار سینما
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد.
«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانشآموز پرداخته میشود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت میکند که وارد مدرسهای میشود و سعی میکند روابط دوستانهای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر میشود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانشآموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم میکند. اطهر میکوشد فتاح را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش میگذارد.
«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، میتوان یکی از موفقترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیتهای بینالمللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچهای را روایت میکند که متوجه میشود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون میرود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانشآموزان از تنبیه معلمان میپردازد.
کارگردانهای زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریالها و فیلمها در ذهن مخاطبان ماندگار شدهاند. یکی از کارگردانهایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده میشود صرفنظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیتپردازی که نسبت به آنها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانشآموزان میپردازد.
فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیکترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلیاش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمبارانها مربوط میشود، اما بسیاری از سکانسهای این فیلم در یک مدرسه میگذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسهها و تحصیل در آن دوران است.
با این حال به نظر میرسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.
منبع: جوان
انتهای پیام/