Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده این رمان که همزمان با هفته دفاع مقدس توسط انتشارات به نشر به چاپ رسید روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: رمان "سمندر" یکی از جدی ترین رمانهای من درباره دفاع مقدس است زیرا نتیجه تجریبات من از آن دوران و حضورم در جبهه است.

وی افزود: در دهه ۶۰ زمانی که جوان بودم مدتی را در جبهه جنگ گذراندم و بخش زیادی از  وقایعی که در رمان سمندر درباره قهرمان داستان ذکر شده، براساس مشاهدات من و مواجهه ام  با جبهه و وقایع آن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: زمانی که رزمنده بودم، تجربه نگهبانی از یک پل راهبردی را کسب کردم و بخشی از حوادثی که در این کتاب برای قهرمان داستان رخ می دهد ساخته و پرداخته ذهن نویسنده و تخیل او و بخشی از آن ماحصل قسمتی از واقعیات تجربه کرده است.

نویسنده کتاب سمندر گفت: این کتاب داستان نوجوانی است که نگهبانی از یک پل سوق الجیشی را در مرز ایران و عراق بر عهده دارد و در حین انجام مسئولیت خود با عوامل گشتی دشمن درگیر می شود.

جمشیدی افزود: داستان تکیه زیادی روی شخصیت قهرمان آن دارد و انتخاب نام "سمندر" برای این کتاب، در واقع تمثیلی از پختگی این نوجوان در خلال جنگ تحمیلی است زیرا گفته می شود

سمندر، حیوانی است که از آتش می گذرد و این نوجوان نیز در مواجهه با خطرات و مقابله با دشمن چون سمندر از آتش گذشته و به درجه ای از پختگی و بلوغ فکری و رفتاری می رسد.

وی با بیان اینکه ۵۵ عنوان کتاب درباره دفاع مقدس به چاپ رسانده ادامه داد رمان سمندر هشت سال پیش برای نخستین بار به چاپ رسید و امسال موسسه به نشر هم به مناسبت هفته دفاع مقدس این کتاب را بازنشر کرد.

کتاب "سمندر" که در ۱۰۸ صفحه منتشر شده است دارای قطع رقعی و شمارگان هزار نسخه است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا تازه های نشر جنگ تحمیلی دفاع مقدس فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۰۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد

رمان «نقاب، رنگ آسمان» اثر باسم خندقجی نویسنده اسیر فلسطینی رای هیأت داوران جایزه بوکر عربی که در ابوظبی مستقر است را از آن خود کرد.

برادر خندقجی این جایزه را از طرف او دریافت کرد و در فضایی آمیخته از شادی و غم اشک ریخت و اشاره کرد که «نقابی به رنگ آسمان» نسبت به ۱۳۳ رمان دیگر بهتر بوده است.

این رمان توسط هیأت داوران به عنوان بهترین رمان عربی منتشر شده در دوره بین جولای ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ شناخته شد.

نقاب موجود در عنوان رمان اشاره‌ای به «هویت آبی» است که نور، باستان‌شناس ساکن اردوگاهی در رام‌الله، در جیب یک کت قدیمی که صاحب آن اسرائیلی است، می‌یابد و بنابراین سفر روایی رمان آغاز می‌شود.

هیأت داوران این رمان را «چند لایه، با شخصیت سازی، آزمایش،  بازیابی تاریخ و حافظه مکان‌ها» توصیف کردند.

باسم خندقجی ۲۰ سال اسیر بوده و سه بار توسط اشغالگران به اتهام شرکت در عملیاتی که منجر به کشته شدن ۳ اسرائیلی شد به حبس ابد محکوم شده است.

خندقجی که در سال آخر تحصیل در دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات دستگیر شده بود، علاوه بر مجموعه‌های شعر، چندین رمان از داخل زندان نیز منتشر کرد.

خندقجی از زمان زندانی شدنش در سال ۲۰۰۴ مجموعه‌های شعری از جمله آیین‌های اولین بار (۲۰۱۰) و شعر نفس‌های یک شب (۲۰۱۳) را سروده است؛ همچنین سه رمان: نرگس تنهایی (۲۰۱۷)، کسوف بدرالدین (۲۰۱۹) و نفس‌های یک زن فریب خورده (۲۰۲۰).

منبع: عربی ۲۱

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود