Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛رئیس قوه قضائیه تاکید کرد:‌یکی از معضلات دستگاه قضا افزایش ورودی پرونده‌ها است که کاهش آن تلاش همه قضات و دولتمردان را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۹۸ در دیدار قضات محاکم دادگستری کل استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از قضاتی که در دادسرا و بخش‌های اجرایی با کمبود امکانات به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: بدون تردید تلاش‌های شما و همکاران دیگر در محاکم از سوی ثمره کار در دادسرا و در بخش‌های اجرایی در احکام شما ظاهر می‌شود و از سوی دیگر حکم متقن در دادگاه زمینه تایید خود در دادگاه‌های عالی و تجدیدنظر را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ما این نظر را داریم که حکم در دادگاه‌های اولیه چنان با استناد و محکم صادر شده باشد که فقط برای تضمین و تایید مراحل تجدید شود اگرچه گفته می‌شود تجدیدنظر اما احکام آن قدر محکم باشند که نظر محاکم تایید شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: اینکه برخی می‌گویند که ما حکم را صادر می‌کنیم اما در مرحله بعد برای گرفتن  حقتان فرصت داده می‌شود، سخن درستی نیست، سخن دقیق این است که این گونه در نظر بگیریم که مرحله دیگری در دادرسی وجود ندارد به طوری که حکم صادره بتواند مستند قرار بگیرد.

رئیسی اظهار کرد: دادگاه یعنی آن چیزی که فصل‌الخطاب است دعوا را می‌برد و حرف آخر را می‌زند در مراحل دیگر که دیوان عالی کشور است، می‌گوید که من رای قاضی را تایید می‌کنم و ذیل رای قاضی می‌نویسد رای آن مقام تایید است.

وی با بیان اینکه رای دادگاه باید دقیق، مستند و متقن باشد، افزود: برای ما کیفیت بسیار مهم است اما همان طور که گفته شد تعداد پرونده‌ها مقداری باعث می‌شود که از کیفیت آن کاسته شود اما به فرموده حضرت امیر قاضی باید باحوصله باشد.

رئیسی با بیان اینکه قضات باید با حوصله گزارش‌ها را بخوانند و نکات را بررسی کنند، گفت: امیدواریم با همکاری و همت شما شاهد کاهش آمار ورودی باشیم. یکی از معضلات دستگاه قضا افزایش ورودی پرونده‌ها است که کاهش آن تلاش همه قضات و دولتمردان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: آنجایی تولید پرونده می‌شود که ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی و غیره وجود دارد و با تبدیل آنها به هنجار ما دیگر پرونده نخواهیم داشت.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: مواردی نیز سازوکارهای قانونی می‌طلبد اما سعی شود پرونده‌ها قبل از ورود به دادگاه حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دست قضات از بار روی دوش آنها بکاهند شوراهای حل اختلاف تنها برای حل اختلاف باشند؛ چراکه اساس و تاسیس آنها گسترش صلح و سازش و حل اختلاف است.

رئیسی با بیان اینکه بالاترین ورودی پرونده به دادگستری‌ها طبق آمار عبارت از توهین و تهدید است، گفت: همه این‌ها را می‌توان در شورای حل اختلاف بررسی و رسیدگی کرد. شورای حل اختلاف کارهای ریش سفیدی و حل اختلاف انجام دهد و انتظار این است که عزیزان کارها را در این مرحله علیرغم وجود مراحل دادرسی دیگر به پایان برسانند. برچسب ها: رئیس قوه قضائیه ، قضات محاکم دادگستری

منبع: خرداد

کلیدواژه: رئیس قوه قضائیه قضات محاکم دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال

ایسنا/خوزستان پرونده نزاع خانوادگی بین دو برادر در اهواز با پیگیری کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و زندان به صلح و سازش و فراهم شدن شرایط آزادی زندانی منجر شد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان امروز (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در خصوص این پرونده به رسانه‌ها اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ بین دو برادر درگیری رخ داد که در این نزاع یکی از آنان مجروح و دیگری بازداشت و روانه زندان شد.  

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، پیشگیری از گسترش و تشدید اختلافات بین اعضای خانواده و همچنین ابراز ندامت و پشیمانی زندانی از بزه خود، پرونده برای حل و فصل به کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و زندان ارجاع شد.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان در ادامه گفت: خوشبختانه پس از برگزاری چندین جلسه، یکی از این برادران با بخشش و گذشت از حق و حقوق خود زمینه آزادی برادر خود از زندان را فراهم کرد و این پرونده پس از سه سال منتهی به صلح و سازش شد.  

وی افزود: از برنامه‌های مهم و کاربردی معاونت توسعه حل اختلاف خوزستان، تقویت شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها است و فعالیت این شعب می‌تواند در آزادی زندانیان تاثیر بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دادگاه های صلح درمسیر راه اندازی
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ