Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@16:25:46 GMT

مقالات حوزه اعجاز فاقد طرح مباحث نو است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۳۹۹۰

مقالات حوزه اعجاز فاقد طرح مباحث نو است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن، امروز دهم مهرماه با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

علیرضا طالب‌پور، رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن و دانشیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در پنل تخصصی این همایش بیان کرد: در مورد فعالیت‌های پژوهشکده اعجاز قرآن باید بگویم که در سال 1386 این پژوهشکده تأسیس شد و 12 سال است که فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگیزه آن این بود که شبهات علیه قرآن به صورت دائم مطرح می‌شد و ما در فعالیت‌های دیگری که در موسسه تبیان و ... داشتیم، به شبهات پاسخ می‌دادیم، اما این مسئله یک کار انفعالی بود. یعنی شبهه مطرح می‌شد و ما پاسخ می‌دادیم و این کار تا الان نیز ادامه دارد و در حال حاضر نیز کتب زیادی را می‌بینید که شبهات زیادی علیه قرآن، سیاق قرآن و مطالب علمی آن مطرح می‌کنند که تأثیرگذار است و اگر کسی آشنایی نداشته باشد، می‌تواند برای او اثر منفی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: لذا وظیفه ما در پاسخ دادن به شبهات سنگین است و تصمیم گرفتیم که مبانبر بزنیم. ما چهارده قرن است که از سرمایه‌ای که داریم، استفاده نکردیم که همان وجه اعجاز است. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که در مورد اعجاز قرآن و ابعاد آن کار کنیم که به صورت برون‌دینی این کار صورت گیرد، نه اینکه به صورت درون‌دینی باشد و با این کار بتوانیم کسانی که تردید دارند را راهنمایی کنیم و در مسیر اثبات اعجاز حرکت کنیم.

طالب‌پور تصریح کرد: اما این فکر باید به صورت یک تشکیلات و سیستم ساختاریافته پیش برود. برای همین به جای اینکه یک طرح شخصی و تیمی محدود داشته باشیم، آن را به یک ساختار و پژوهشکده تبدیل کردیم که حمایت‌های هیئت رئیسه دانشگاه باعث شد به سرعت این پژوهشکده تاسیس شود و فعالیت‌های مختلفی را نیز داشته‌ایم. همچنین مجوز جذب دانشجو را داریم و رشته قرآن‌کاوی رایانشی را تأسیس کردیم. هدف این است که اولاً اثبات شود که قرآن معجزه است، سپس به سمت عمل و فهم آن حرکت کنیم. بنابراین اول باور و بعد از آن مراحل فهم و عمل مطرح می‌شود.

در ادامه این پنل، حسین تاج‌آبادی به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: تلاش‌هایی در این دو دهه اخیر در مورد اعجاز قرآن صورت گرفته است و حدود 230 مقاله در محور اعجاز قرآن کار شده که محور اصلی تمام این مقالات دوازده موضوع است که عبارت از خورشید، نظم کامپیوتری، عدم تناقض قرآن، اخبار غیبی قرآن، بی‌ستون بودن آسمان و جنبه‌های ادبی که در فصاحت و بلاغت است. همچنین اعجاز عددی، اعجاز آوایی، اعجاز سازه‌های قرآن و تحدی قرآن نیز از دیگر موضوعات است. البته گاه به مباحث نو مانند انشقاق قاره‌ها و حروف مقطعه نیز اشاره شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در زمینه مباحث علمی اعجاز، مسئله نویی نداشته‌ایم، در حالی که در قرآن، موضوعات علمی زیادی مطرح شده است. مثلاً بحث زلزله‌نگاری و زلزله‌شناسی و پیش‌بینی زلزله که کسی در اینجا ورود نکرده است، با اینکه قرآن یک سوره به این نام دارد یا بحث علوم زیستی و بحث ژن خدا را داریم که آمریکایی‌ها روی آن کار می‌کنند، اما این مسئله در قرآن کار نشده است.

تاج‌آبادی در ادامه بیان کرد: خلاصه تمام این مقالات این است که باید بگویم ما قرآن را محدود کرده‌ایم و این محدودیت مانع تحقیقات علمی شده است. چون قرآن را محدود کرده‌ایم، دیگران هم پای قرآن حاضر نمی‌شوند؛ یعنی فیزیک‌دانان و زمین‌شناسان نمی‌آیند تا در این حوزه کار کنند که باید این مسئله را حل کرد.

وی تصریح کرد: ما انجمنی تحت عنوان انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران داریم که این انجمن دو پروژه داشته که یکی از آنها علم و فناوری در قرآن است. اگر کسی بخواهد در مورد فناوری در قرآن کار کند، می‌تواند به 29 کلیدواژه‌ای که ما در این زمینه احصا کرده‌ایم، رجوع کند. دومین مورد اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است که در این زمینه نیز کار خوبی انجام داده‌ایم که می‌تواند مانیفست مناسبی برای این مسئله محسوب شود.

انتهای پیام