Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی صفری نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای سه نمایشنامه در فصل پاییز که نوشته خود او است , در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خوشبختانه سال 98 برای من سال پر کاری بود، امسال بعد از اجرای نمایش «کرونوس» در بهار و تابستان، سه نمایشنامه «آشویتس زنان»، «فرمالیته» و «جویستیک » از من روی صحنه خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفری درباره دلیل نگارش نمایشنامه «جویستیک» اضافه کرد: «جویستیک» دغدغه من نسبت به انسان مدرن و برخورد وی با زمانه خود در شرایط بحرانی است، برای من همیشه روابط انسانی مهم‌ترین دغدغه و چالش بوده، گاه این چالش بین چندین دوست ، گاه در یک خانواده و گاه در جامعه رخ می دهد، شاید بتوان گفت علاقه همیشگی من از پرداخت به روابط بر اساس تاثیر چرخ‌دنده‌های طبیعت بر آن از خوانش آثار شکسپیر نشات می گیرد.

نویسنده نمایشنامه «مربع» با اشاره به گفته حسین صفریان بحری کارگردان نمایش «جویستیک » مبنی بر ارائه متدی جدید در اجرای نقش توسط بازیگران این نمایش  بیان کرد: صفریان را از سال‌ها پیش و وقتی که در دانشکده اراک همکاری داشتیم می شناسم، وی از همان زمان که هر دو جوان‌تر بودیم نگاه نو و آوانگاردی به تئاتر داشت و معمولاً همیشه در همان دانشکده نیز خلاف جهت همه اما به زعم من درست حرکت می کرد، اینکه مفهوم وی از این گفتار چیست را بهتر است از خودش پرسید و یا صبر کرد و نتیجه را در اثر دید، اتفاقی که طبیعتا من به آن ایمان قلبی دارم.

صفری درخصوص نگارش نمایشنامه «فرمالیته» و اجرای این اثر گفت: واقعیت امر شاید باورکردنی نباشد اما ایده اولیه «فرمالیته» در یک حمام عمومی در شهرری به سر من زد، من سال‌ها پیش علاقه زیادی داشتم که محیط های قدیمی را از نزدیک تجربه کنم، در همان حمام عمومی درب نیمه باز یکی از کمدهای لباس و آینه ای که درونش بود مرا به نگارش داستان شهری برد که تنها یک درب برای خروج داشته و آن درب دقیقا داخل کشور را نشان می دهد. 

صفری درخصوص مضمون نمایش «فرمالیته» و دلیل کارگردانی آن بیان کرد: فرمالیته یک اثر گروهی است، اوایل سال گذشته تصمیم به گسترش گروه تئاتر سه گانه و جذب بازیگر گرفتم، برای این نمایش فراخوان دادم و به همین شکل بازیگرانی بسیار مستعد را در کنار خود دیدم، البته در این میان تجربه همکاری با چند تن از این بازیگران را که حرفه ای فعالیت می کردند را هم داشتم.«فرمالیته» برای من تجربه جدیدی در کارگردانی است، شاید در نمایش های قبلی به اتمسفر و اینتراکتیو بودن تاکید داشتم و یا در کرونوس استفاده از ابزار صحنه برایم اهمیت فراوان داشت اما «فرمالیته»یک تجربه حرکتی و فرمالیستی برای من است.

صفری در خصوص اجرای مجدد «آشویتس زنان» به کارگردانی رها حاجی زینل تصریح کرد: واقعیت امر «آشویتس زنان» برای من و رها حاجی زینل (همسرم) اثری تمام ناشدنی است، این اثر همیشه برایمان دغدغه بوده و با توجه به مشکلات زنان همیشه مخاطب خود را خواهد داشت، البته این بار کارگردان ایده کاملا تازه ای را در طراحی و بازیگردانی دارد که حدس می زنم تماشایی شود.

وی درباره احتمال موفقیت هر سه اثر در گیشه پاییز تئاتر افزود: خوشبختانه هر سه اثر، سه کارگردان مجزا داشته و از لحاظ مضمون کاملا در تضاد هستند، «فرمالیته» یک کمدی سیاسی است، «آشویتس» یک روایت تراژیک از واقعه ای مستند بوده و «جویستیک» نیز اثری آوانگارد محسوب می شود، به همین دلیل احساس می کنم این آثار در وضعیت بسیار بد تئاتر گیشه قابل قبولی داشته باشند.

صفری درخصوص استفاده از بازیگران جدید در آثار خود خاطرنشان کرد: همیشه ترجیح می دهم گروه ثابتی داشته باشم، برای همین در هر اثر با افراد تازه ای کار می کنم تا از میان آن ها با انتخابی دو سویه گروه تئاتر سه گانه را کامل تر کنم، در «فرمالیته»هم نگاهی این چنینی خواهم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی یک اثر از ملایر به جمع ۱۲ تئاتر برتر دانش آموزان کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ کارشناس فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در اجرای این طرح ۵۰۰ تئاتر درسی در مدارس ابتدایی استان تهیه شد که ۲۲ اثر آن به مرحله استانی راه پیدا کرد و از بین آثار برتر استانی نمایش خرید اینترنتی دانش آموزان ملایری با مربیگری کتایون کارگر بین ۱۲ نمایش برتر کشوری قرار گرفت.

فرزاد لباسی افزود: استفاده از ابزار‌ها و هنر برای تفهیم درس‌ها در آموزش و پرورش مورد توجه است و از سال‌های آینده این روند آموزشی در سایر پایه‌های تحصیلی اجرا خواهد شد.

طرح تئاتر درسی همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مهمانی جشنواره تئاتر رضوی در ۶ شهر ایران
  • جشنواره سراسری تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی فراخوان داد
  • راهیابی یک اثر از ملایر به جمع ۱۲ تئاتر برتر دانش آموزان کشور
  • رابرت داونی جونیور اولین بازی روی صحنه را تجربه می‌کند
  • چند باید علمی برای حمام رفتن
  • «خارشتر» در تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌رود
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • «بیژن و منیژه» میلیاردی شد