انحراف، عدم همسویی کنشها با نظام های تشریع الهی است
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۹۰۱۸
به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیبهای اجتماعی و نقد الگوهای غربی، روز گذشته ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سید علی سیدی فرد، پژوهشگر اجتماعی در این نشست به ارائه سخنرانی خود با عنوان «در باب آسیب اجتماعی و نظامهای اجتماعی» پرداخت.
وی در ابتدا به مفهوم «آسیبشناسی» اشاره کرد و گفت: این مفهوم در اصل متعلق به حوزه علوم پزشکی است. در این علوم، آسیبشناسی به معنای مطالعه طبیعت بیماریها، علل و پیامدهای آنهاست. تشخیص بیماریها از روی علائم اصلیترین کار یک پاتولوژیست است و وضعیت آسیبشناسانه به معنای انحراف از وضعیت نُرمال یا سلامت است.
سیدی فرد افزود: دو جریان در دانش اجتماعی وجود داشت؛ عدهای معتقد بودند علوم زیستی به طور کلی و علم پزشکی به طور خاص مبنای تمام علوم انسانی و اجتماعی است و گروه دوم کسانی بودند که صرفاً از استعارههای زیستی و طبی در تحلیلهای خود استفاده میکردند.
این محقق و نویسنده کشورمان گفت: به کار بردن تعابیر آسیبشناسی اجتماعی و انحراف اجتماعی، با توجه به ریشههای تاریخی آن، مستلزم مفروض انگاشتن «یک وضعیت اجتماعی ایدهئال و کمابیش منتظم» است. بنابراین اگر اساساً یک وضعیت اجتماعی یا نظم اجتماعی وجود نداشته باشد، انحراف اجتماعی بیمعناست، هرچند مطلق انحراف بیمعنا نیست. همچنین وضعیت آسیبشناسانه به معنای انحراف از وضع مطلوب یا ایدهئال است، نه صِرفا انحراف از مرکز یک توزیع نُرمال تجربی خاص.
سیدی فرد ادامه داد: اگر وضعیت اجتماعی فاقد هرگونه انتظامی باشد، تغییر از یک وضعیت و یک وضعیت دیگر را نمیتوان نوعی انحراف یا آسیب دانست.
این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: سه تلقی متفاوت از انحراف وجود دارد که تلقی آماری از انحراف یکی از آنهاست. در این تلقی، انحراف به معنای هر چیزی است که از میانه و یا میانگین یک جامعه آماری تا حد زیادی فاصله دارد. در دیدگاه دیگر، انحراف، مبتنی بر یک تمثیل در حوزه پزشکی، نوعی بیماری است. تلقی سوم، انحراف به مثابه عدم پیروی از قواعد گروه است.
سیدی فرد افزود: طبق برداشت سوم، اگر شخصی از قواعد گروه تخلف کند دچار انحراف شده است. این دیدگاه به نظریاتِ قائل به قراردادی بودن ماهیت جُرم نزدیک است. کسانی نظیر خود هوارد بِکِر و پیش از او فرانک تاننباوم و ای. ام لِمِرت نظریاتی نزدیک به این دیدگاه دارند.
به گفته نگارنده این مقاله، انحراف به معنای عدم همسویی پارهای از کنشها با یکی از نظامهای تشریعی الهی است. این نظامها را میتوان به چند دسته تقسیم کرد که نظام تربیت، نظام معیشت و نظام اقتصاد از جمله آنهاست. نظام معیشت خود به دو نظام سلامت و اقتصاد تقسیم میشود. این نظامها از سنخ مجموعهای از قواعد گروهی که ماهیت برساختنی دارند، نمیباشند. قواعد بیانشده در این نظامها بیانگر روابطی واقعی میان دستهای از کنشهای اجتماعی از یکسو و نزدیکی بیشتر به مبدأ مطلق هستی از سوی دیگر است. این نظامهای تشریعی الهی توسط فقهِ نظام کشف میشوند.
وی افزود: در کشور ایران، اصلیترین گروههای فعال در حوزه علم انسانی دینی «نوصدریها» و «نوصدراییها» هستند. جریان دوم که همگی کمابیش از اندیشههای شهید محمدباقر صدر متأثرند به صورت جدی به مسألۀ فقه نظام و کشف نظامهای اسلامی روی آوردهاند. آیتالله سید کاظم حسینی حائری، آیتالله سید محمود هاشمی شاهرودی، آیتالله محمد حسین ملکزاده، آیت الله محسن اراکی و آیت الله سید منذر حکیم را میتوان از پیشروان این جریان معرفی کرد.
کد خبر 4736440منبع: مهر
کلیدواژه: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی جامعه شناسی اسلامی علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی اربعین 98 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امام موسی صدر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اربعین حسینی گام دوم انقلاب قرآن کریم نشست علمی امام سجاد ع فلسفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل میکند
ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدلهای قدیمی مسائل جامعه را حل نمیکند، گفت: علم به خودی خود نمیتواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه میدهد.
محمدمهدی طهرانچی ۱۰ اردیبهشت در اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در جمع اساتید گروه کشوری علوم اجتماعی در چالوس در ابتدای سخنان خود با اشاره به جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: در دورانی زندگی میکنیم که انسانیت به مسلخ رفته است و نظام علمی در خدمت حاکمیت نظام سلطه قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه این نظام سلطه یک چهرهای داشت که بسیار بزک شده بود اما درون این چهره و پشت آن چهره کریهی است که جز قدرت و پول چیزی نمیشناسد، افزود: امام راحل مکتبی را بنیان نهادند که طوفانی را به پا کرد که امروز بیش از هر زمانی چهره کریه این نظام سلطه را آشکار میکند.
وی تصریح کرد: دموکراسی، حقوق بشر و کودک، محیط زیست و یونسکو از واژههای زیبایی هستند که با کشتن ۱۵ هزار کودک و حمله به معترضان در متن دانشگاه به مسلخ رفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات بی رحمانه نظام ظلم و صهیونیست در مقابل علم و زنان، بیان کرد: نظام سلطه دانشگاه و زن و کودک نمیشناسد و باید گفت طوفان، دستکش مخملی را برده است و مشت آهنین هویدا شده است.
طهرانچی با تاکید براینکه اینروزها غرب بدون نقاب و واکنش در مقابل مقام دانشجویان و اساتید دانشگاه را میتوان دید، افزود: امسال روز معلم کلید واژه «منهم یک پروفسورم» در فضاهای رسانهای و مجازی منتشر خواهد شد.
وی در ادامه به کاهش ورودیهای علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: در حوزه علوم اجتماعی این گرایش کمتر بوده است که باید علتیابی و سپس برای آن راه حل ارائه شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان در حوزه علوم اجتماعی را چهار هزار و ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۰ درصد در تهران مشغول به تحصیل هستند و اگر این روند ادامه یابد تعداد دانشجویان در سالهای آینده در این رشته کاهش بیشتری خواهد یافت.
طهرانچی با بیان اینکه انتخاب رشته، سرمایه گذاری فرد برای آینده خود است، خاطر نشان کرد: در دو دهه قبل اقبال رشتههای جامعه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی بالا بود و گرایش به علوم سیاسی نیز بدین گونه بود اما در حال حاضر رشته مدیریت و اذناب آن گرایش بیشتری یافته است.
وی با بیان اینکه انتخاب رشته یک برایند فردی است اما فرایند جمعی آینده کشور را رقم میزند، افزود: نسل جوان دیگر برایش مدرک تحصیلی و اعتبار دانشگاه ملاک نیست.
این مسئول اشباع کاذب اطلاعات را موجب عوض شدن نگاه بچهها به آموزش عالی دانست و گفت: فرزندان ما تصویر را از دریچه دیجیتال میگیرند.
طهرانچی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان با اعضای هیئت علمی و اساتید به نوعی همخوانی ندارد، تاکید کرد: ناترازی در دانشگاه یک مسئله است که باید اصلاح شود و مسئله شناسی ما باید دقیق باشد.
وی با بیان اینکه چهارگانه کنش تنها علم نیست بلکه بینش، توانش، دانش و گرایش هست، گفت: یکی از اشکالات این است که همت بچهها را کوچک کردیم و توانش را پایین آوردیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه فضای مجازی توانش بچهها را به سمت تواناییهای عاریتی سوق داده است، گفت: غضب و وحشت تقویت شده است و فکر میکنند خیلی توانمند شدهاند.
طهرانچی با اشاره به نقش مهم ایمان در تقویت فرزندان و با تاکید بر اینکه مدلهای قدیمی مسائل جامعه را حل نمیکند، اظهار کرد: علم به خودی خود نمیتواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید جامعه پرداز باشد، افزود: بچههای ما به جای دانایی به دنبال توانایی هستند و سودمندی را در توانایی میبینند.
طهرانچی با بیان اینکه باید از دریچه توانایی با بچهها سخن گفت، یادآور شد: باید از دریچه توانایی مهارت، خلاقیت و نوآوری را به سمت آنها سوق داد.
انتهای پیام