Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  بدعهدی رنو و پژو باعث شد ایران نوع نگاه خود به همکاری با این شرکت ها را تغییر دهد به طوری که اخیرا وزیر صمت اعلام کرد: «حتی اگر تحریم هم برداشته شود، رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند».

 

رضا رحمانی گفته بود: «نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش اینگونه رفتار نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها فکر می‌کنند که وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند».

 

این تهدید باعث شد صنعت خودروسازی در ایران دوره جدیدی را بدون دو شرکتی که بازار ایران را غبظه کرده بودند آغاز کند. پس از ترک بازار خودروی ایران توسط پژو و رنو، نگاه خودروسازان داخلی به شرکت‌های خودروسازی روسیه رفت و اخیرا نیز بحث حضور ترکیه در بازار خودرو ایران شنیده می شود. اما حضور ترک ها در بازار ایران تا چه می تواند صنعت خودروسازی در ایران را متحول کند؟

 

حضور ترکیه در بازار خودرو ایران؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در این باره به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: در این رابطه باید به این مقوله توجه کرد که دولت ترکیه با وجود استقلالی که دارد اما شرکت‌های آن به شدت به شرکت‌های غربی وابسته هستند و بازار جهانی برای آنها مهم بشمار می‌آیند.

 

این کارشناس خودرو درمورد پیش‌بینی خود از این همکاری گفت: صنعت خودرو در ایران راه سختی را در پیش دارد و همانطور که ذکر شد با وجود اینکه دولت ترکیه با دولت ایران همراه است، اما واقعیت این است که شرکت‌های ترکیه مستقل از بازار جهانی به خصوص آمریکا نیستند و روابطی دارند که بسیار گسترده‌تر از کشور ما است؛ به طور مثال شرکت رنو در دوره قبل بسیار خوب همکاری کرد، اما در این دوره مضرات این کار از منافعش برای آنها بیشتر بود و در نتیجه علیرغم سرمایه‌گذاری که انجام داده بود تصمیم گرفت ایران را ترک کند.وی در این باره تصریح کرد: به طور کلی به نظر نمی‌آید بتوان به جز در موارد محدودی با شرکت‌های ترک کار کرد و اگر کار رسمی نیز صورت بگیرد آنها تحت تحریم واقع خواهند شد.

 

کاکایی در خصوص پیش‌بینی خود با توجه به این مقوله در صنعت خودرو گفت: در حال حاضر با وجود وضعیت روابط بین الملل و تحریم های آمریکا باید با قطعه‌سازان و فناوران بین‌‌المللی کار کنیم؛ فرق آن این است که این همکایر از نظر ظاهری در سطوح پایین تری انجام می شود اما ارزش افزوده بیشتری در داخل کشور تولید می‌کند. ضمنا می‌توان بر روی فناوری های آنها سرمایه‌گذاری کرد به این معنی که به جای واردات کالا، فناوری را منتقل کرد.

 

این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: در این وضعیت نگاه به شرکایی مثل ترکیه خیلی نمی‌تواند امیدبخش باشد همانطور که در چند وقت گذشته‌ عده‌ای روی شرکای چینی حساب باز کرده بودند. پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های ترکیه‌ای نیز با تمام توانمندی‌هایی که دارند از آنجایی که وابسته مستقیم به خصوص به اروپایی‌ها هستند بعید است این ارتباط شکل جدی بگیرد.

 

اقتصاد24

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد جام نیوز ترکیه خودروسازان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن

تین نیوز

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: دومین قطار ترانزیتی افغانستان بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت دارد که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اداره راه آهن افغانستان در شبکه ایکس اعلام کرده است که، دومین قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران به مقصد ترکیه آماده ی حرکت است.

این اداره با اشاره به همکاری کشورهای همسایه افغانستان آورده است: ما علاوه بر انتقال کالاها، قلب ها را نیز به یکدیگر متصل می کنیم.

این در حالی است که، اولین قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه شمتیغ متوقف شده است.

در خصوص این موضوع «مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به ایراف گفت: پس از این که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه به دلیل ناهماهنگی شرکت راه آهن دو هفته در مرز شرقی کشور گرفتار شد، بر اساس دستور دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود کرد.

وی افزود: همچنین نامه تعیین کننده نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی برای آغاز بهره برداری تجاری از محور ریلی خواف - هرات با پیگیری هایی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی انجام دادند، تعیین تکلیف صورت گرفت.

رضایی در ادامه توضیح داد: از این رو در روزهای جاری این قطار از نقطه صفر مرزی حرکتش را به سمت مرزهای غربی کشور برای خروج به سمت ترکیه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص قطارهای ترانزیتی بعدی از افغانستان که وارد ایران می شود، مطرح کرد: بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت قطارها است که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

رضایی در نهایت خبر داد که در روزهای آتی دومین قطار ترانزیتی هم وارد کشور خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳/ قیمت روز دنا و تارا
  • جییو 07 ؛ یک سدان عالی از جیلی در آستانه ورود به بازار قرار دارد (+تصاویر)
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول