Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@22:40:45 GMT

دامن جنگل‌های زنجان آب می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۵۲۰۶

دامن جنگل‌های زنجان آب می‌رود

این روزها قاچاق چوب به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در سطح کشور تبدیل شده است که اگر روند فزاینده به خود گیرد، باید شاهد خواندن غزل‌های خداحافظی برای جنگل‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، چوب، این ماده پرارزش از بدو خلقت بشر تاکنون، در زندگی روزمره انسان‌ها دخالت داشته و وقتی که بشر زندگی خود را در جنگل آغاز کرد، با چوب آشنا شده و از آن برای ساخت خانه و کاشانه، وسایل دفاعی، حمل و نقل و کشاورزی استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چوب در تکامل انسان نقش مهمی داشته و کاربرد آن در وسایل حمل و نقل از جمله قایق و کشتی، خطوط ریل، اشاعه تمدن‌ها، بقای انسان و کشف نواحی ناشناخته را به دنبال داشته است.

از سویی دیپر، گذشت زمان نه تنها رنگ فراموشی بر چوب نزده است، بلکه امروزه صنعت چوب و مبلمان در دنیا به عنوان یک صنعت مهم و ارزآور تبدیل شده و 75 درصد این تجارت مربوط به هفت کشور دنیا شامل آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا است.

در سالیان اخیر بروز مشکلات ناشی از تخریب جنگل‌های کشور نظیر وقوع سیلاب و فرسایش خاک از یک سو و تلاش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و حامیان محیط‌ زیست در جهت تبیین جایگاه جنگل‌های کشور از سوی دیگر، موجب توجه مسئولان به حفظ جنگل‌های با وضع قوانینی در این حوزه شده است. همچنین تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با حفاظت محیط‌ زیست و منابع‌طبیعی به خصوص در مورد جنگل‌های شمال کشور نیز منجر به اتخاذ تصمیماتی در حمایت از جنگل‌ها در سال‌های اخیر شد.

نگاهی به برخی از قوانین قاچاق چوب

در قانون جنگل‌ها و مراتع کشور، مصوب هشتم شهریور سال 1338، قانون‌گذار سوءاستفاده و بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع را مشمول مقررات مربوط به قاچاق قرار داده است. همچنین قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب 25 مردادماه 1346، حمل چوب، هیزم و ذغال حاصله از درختان جنگلی در همه نقاط کشور به استثنای داخل شهرها بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان جنگل‌بانی ممنوع است و چنانچه مرتکب، فاقد پروانه بهره‌برداری باشد، طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق تعقیب و مجازات خواهند شد.

قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 12 اردیبهشت‌ماه 1374 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مرتکبین جرایم قطع اشجار جنگلی و قاچاق چوب، هیزم و ذغال مستحصله نمی‌شود و با مرتکبین این‌گونه جرایم طبق قانون سابق رفتار خواهد شد.

قاچاق چوب، بختکی که به جان جنگل‌ها افتاده است

همه روزه در لابه‌لای اخبار شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ می‌نماید، به معضل شومی تبدیل می‌شود که سرمایه‌های ملی کشور را نشانه گرفته‌اند.

این روزها آتش‌سوزی، قاچاق چوب، آفت و بیماری مانند بختکی به جان جنگل افتاده‌اند. جنگل‌هایی که میراثی از ما برای آیندگان باقی خواهد ماند البته اگر طمع انسان‌ها اجازه این امر را دهد.

 متاسفانه چوب‌بری‌های غیرمجاز این روزها با افزایش قیمت چوب، شیره جان جنگل را می‌مکند تا هر سال، پیراهن سبز و بلند جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در استان به ویژه طارم، خرم‌دره و زنجان آب برود.

 تبرهای حرص و طمع قاچاقچیان چوب هر روز کمر درختانی را در نقاط مختلف می‌شکند که سرمایه ملی محسوب شده و متعلق به تمام مردم هستند؛ اما چوب‌برهای غیرمجاز چون موریانه‌هایی با هر وسیله‌ای که در دست دارند به جان درختان می‌افتند و سرمایه ملی برای آنان ارزشی ندارد.

۹۰ درصد چوب‌بری‌های شهرستان خرم‌دره غیرمجاز هستند

فعالیت چوب‌بری‌های غیرمجاز معضلی است که این روزها دامن‌گیر خرم‌دره شده و داد دوست‌داران محیط زیست خرم‌دره را در آورده است؛ خرم‌دره‌ای که به واسطه درختان زیبا و طبیعت بکرش نگین سبز زنجان است.

در همین رابطه فریدون کریمی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرم‌دره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ۹۰ درصد چوب‌بری‌های شهرستان خرم‌دره غیرمجاز بوده و ۸۰ درصد این چوب‌برها نیز دارای شغل دیگری هستند که فقط به دنبال منفعت‌طلبی در این عرصه هستند.

وی می‌افزاید: همه چوب‌بری‌های غیرمجاز شهرستان شناسایی شده و به تمامی آنها اخطارهای لازم داده شده است؛ اما متاسفانه به جز چند نفر، مابقی افراد توجهی به این اخطارها نکرده‌اند .

این مسئول ادامه می‌دهد: متاسفانه روزانه شاهد حمل بار چوب از شهرستان هستیم که مقصد اغلب این چوب‌ها نیز شهرهای شمالی کشور است که این امر نیز به نوبه خود نظارت‌های بیشتری را می‌طلبد.

زنگ هشدار قطع بی‌رویه درختان به صدا درآمده است

رئیس اداره محیط زیست خرم‌دره نیز که بارها در جلسات مختلف بر ضرورت مبارزه جدی با این چوب‌برها تاکید می‌کند، می‌گوید: قطع بی‌رویه درختان توسط سودجویان زنگ هشداری جدی برای نگین سبز زنجان است.

 وی با بیان این‌که چندین مورد پایانه صادراتی چوب به صورت غیرقانونی در حاشیه شهر خرم‌دره مستقر شده‌اند، یادآور شد: متاسفانه چوب‌هایی که در شهر زنجان و حتی ضیاآباد بریده می‌شود از خرم‌دره به سمت شهرهای شمالی صادر می‌شود که این امر در نهایت به نام این شهرستان تمام می‌شود.

توکل سلیمانی از افزایش فعالیت چوب‌بری‌های غیرمجاز طی دو سال گذشته در شهرستان خبر داد و افزود: بزرگترین و پراهمیت‌ترین سرمایه خرم‌دره درختان هستند که سبب شده این شهرستان نگین سبز زنجان باشد.

 وی بر ضرورت برخورد قاطع با چوب‌بری‌های غیرمجاز تاکید کرد و می‌افزاید: در این زمینه ‌نیازمند تعامل بیشتر با دادگستری و نیروی انتظامی هستیم.

هشدار به مدیران کم کار و بی‌توجه به تار و مار درختان خرمدره

حجت محمدی فرماندار خرم‌دره نیز با ابراز نگرانی از فعالیت این چوب‌بری‌ها، ضمن هشدار به مسئولان کم کار در این حوزه، می‌افزاید: با توجه به این‌که درختان رگ حیاطی خرم‌دره هستند، کم کاری در این حوزه به هیچ‌وجه از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست.

 وی با اشاره به وجود کوچه باغ‌های زیبا به برکت درختان سر بر آسمان برافراشته در این شهرستان، یادآور شد: جنگل‌های طبیعی و دست کاشت که رگ حیاتی خرم‌دره محسوب می‌شوند، یادگار گذشتگان برای نسل‌های امروز است.

محمدی با اشاره به این‌که تا یک ماه آینده چوب‌بری‌های غیرمجاز از سطح شهرستان جمع‌آوری می‌شود، ادامه داد: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی باید برخورد با قطع‌کنندگان اشجار باشد.

با توجه به مطالب نوشته شده در یک جمع‌بندی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که انسان حرف اول را در تخریب محیط زیست می‌زند؛ محیط زیستی که بقا و دوام زندگی انسان‌ها تا حد زیادی به آن بستگی دارد. پس بیاید به خودمان و آیندگان‌مان رحم کرده و سرمایه‌های ملی همچون درختان را فدای منفعت‌طلبی خود نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی چوب زنجان قاچاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن یک نفر در اثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر

ایسنا/سمنان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان از سقوط و جان باختن یک نفر در ارتفاعات جنگل ابر منطقه خبر داد.

حسین درخشان ۱۵ اردیبهشت‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: این فرد در ارتفاعات جنگل ابر در شهرستان شاهرود دچار حادثه شده بود.

وی ادامه داد: پس از اعلام سقوط یک نفر در ارتفاعات جنگل ابر واقع در سرتخت دوم منطقه قلعه چه شهرستان شاهرود به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان، عملیات امداد و نجات آغاز شد.

مدیرعامل هلال احمر استان با بیان اینکه گزارش حادثه توسط کوهنوردان منطقه به هلال احمر اعلام شد تصریح کرد: به محض اطلاع از حادثه، بلافاصله با اعزام یک تیم تخصصی از پایگاه امداد و نجات کوهستان جنگل ابر. عملیات جست‌وجو و امداد و نجات از ساعت ۱۸:۴۰ روز جمعه شروع شد.

وی با تجلیل از تلاش امدادگران عنوان کرد: تلاش شبانه نجاتگران برای یافتن فرد سقوط کرده بیش از هشت ساعت در دره‌های جنگل ابر ادامه داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان سمنان گفت: سرانجام پیکر بی‌جان حادثه دیده پس از ساعت‌ها تلاش نجاتگران پیدا و عملیات در ساعت سه و ۱۲ دقیقه شنبه ۱۵ اردیبهشت به پایان رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جان باختن یک نفر در اثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر
  • عملیات جستجو و نجات ۱۵ گردشگر مفقود شده در جنگل های نوشهر
  • سقوط درختان و آبگرفتگی معابر در اهواز
  • سکانس‌هایی از فیلم جنگل پرتقال
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • مومنی: آتش به جنگل نرسید
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • تصاویری از حرکت خوک ماده و توله ها در جنگل ساری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد