Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:05:00 GMT

سرنوشت غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری بانک ملت چه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۵۵۶۹

سرنوشت غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری بانک ملت چه شد؟

یک نشریه انگلیسی خبر از پرداخت غرامت بانک ملت توسط انگلیس از طریق یک طرف ثالث را داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشریه "تایمز" انگلیس گزارش داده است این کشور ۱.۲۵ میلیارد پوند ( ۱.۵۴ میلیارد دلار) را به عنوان اصل و بهره غرامت پرداختی به بانک ملت پرداخت کرده است. در ژوئن ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس تصمیم وزارت خزانه داری این کشور به تحریم بانک ملت را غیرقانونی دانسته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تایمز از منابع خود نام نبرده است اما گفته که انگلیس با ایران در ماه ژوئن به یک توافق ابتدایی در خصوص مبلغ پرداختی دست یافته بود. بانک ملت در شکایت خود خواهان دریافت ۳.۲ میلیارد پوند غرامت شده بود اما دادگاه عالی با ۱.۲۵ میلیارد پوند موافقت کرد.

تحریم های خزانه داری انگلیس علیه بانک ملت، بخشی از تحریم های بزرگ تر کشورهای غربی بر ضد ایران پس از برنامه های اتمی این کشور بود. این تحریم ها در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه توافق ایران با قدرت های جهانی برداشته شد. با این حال آمریکا در می ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و تحریم ها بر ضد ایران را مجددا اعمال کرد.

به گفته تایمز، غرامت بانک ملت به منظور دور زدن تحریم های آمریکا از طریق یک طرف ثالت پرداخت شده است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که تهران تاکنون در چند مرحله، تعهدات هسته ای خود را کاهش داده است اما مقامات تهران می گویند در صورت گام برداشتن دولت های اروپایی برای مقابله با آثار تحریم های آمریکا، آماده است مجددا به تعهداتش بازگردد.

لازم به ذکر است که علاوه بر تایمز، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز خبر پرداخت غرامت را تایید کرده است. وی روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت: غرامت دولت انگلیس به بانک ملت که بر اساس رأی چهار ماه پیش دادگاه می باید به آن بانک پرداخت میشد، پرداخت شده است. این غرامت بر مبنای رأی دادگاه بریتانیا و بعلت غیر قانونی بودن تحریم‌هایی است که خزانه داری انگلیس از سال ۲۰۰۹ میلادی برای چند سال بر علیه بانک ملت اعمال کرده بود. وی افزود: نتیجه دادگاه بریتانیا و الزام خزانه داری آن کشور به پرداخت غرامت به بانک ملت یک موفقیت مهم حقوقی برای ایران محسوب میشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بانک ملت روابط ايران و انگليس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۵۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وال استریت ژورنال، نمایندگان کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی در راستای تحریم بانک‌های چینی که با روسیه همکاری می‌کنند، هستند.

این اقدام با هدف جلوگیری از مراودات روز افزون بین چین و روسیه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفته و آنها می‌خواهند دسترسی بانک‌های چینی که در تعاملات تجاری مسکو و پکن نقش دارند را به نظام مالی بین الملل قطع کنند.

نکته قابل تأمل اینکه ممکن است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به پکن که قرار است این هفته انجام شود از ابزار تحریم به عنوان اهرمی برای فشار به مقامات چینی استفاده کند.

منابع آگاه می‌گویند که وی می‌خواهد در صورتی که گفتگوها برای مجاب کردن مقامات چینی به کاهش تعاملات خود با روسیه به‌نتیجه نرسند، به عنوان آخرین حربه، از اهرم تحریم بانکی استفاده کند.

بلینکن چند روز پیش در حاشیه اجلاس گروه ۷ گفته بود: ما شاهد تأمین ابزار آلات ماشینی، تراشه‌های الکترونیکی و برخی دیگر از اقلام با کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی از سوی چین به روسیه هستیم که می‌توان به این کشور در بازسازی صنعت دفاعیش کمک کند.

کد خبر 6089584 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی