Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوی گلستان سبزوار محله‌ای در مرکز شهر با سکونت حدود ۴ هزار نفر است که به دلیل وجود خانه‌های فرسوده و نبود برخی از امکانات شهری به محله‌ای محروم تبدیل شده است. ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، کوی گلستان سبزوار محله‌ای در مرکز شهر با سکونت حدود 4 هزار نفر است که به‌دلیل وجود خانه‌های فرسوده و نبود برخی از امکانات شهری به محله‌ای محروم تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خراطی و آهنگری» مشاغل اصلی اهالی خونگرم این محله است که به‌دلیل عدم استقبال مردم و بی‌توجهی مسئولان بخش زیادی از این واحدها تعطیل شده است. بافت فرسوده و قدیمی این محله سبب خطر برای اهالی و ساکنان است که در همین راستا مردم خواستار مرمت و نوسازی خانه‌های خود هستند.

شهرداری در این منطقه اعلام کرده با توجه به طرح تفضیلی باید اقدام شود اما میراث فرهنگی مخالف این طرح است و اجازه این کار را به شهرداری نمی‌دهد. طرح نهایی برای اقدام را میراث باید تهیه کند اما تاکنون در این امر بسیار تعلل شده که نارضایتی اهالی را به همراه داشته است؛ این معطلی در تهیه طرح و اقدام در کوی گلستان نارضایتی اهالی، مسئولان و فرماندار سبزوار را به همراه داشته است.

خراسان رضوی| نام‌گذاری خیابانی در سبزوار به نام "کلیدر"فرسودگی90 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در سبزوار؛ پدال‌هایی که دود به حلقوم شهروندان می فرستندخراسان‌رضوی|«کمای عمیق» تنها شهربازی روباز سبزوار؛ پای شهرداری در میان است

فرماندار سبزوار چندی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید به اینکه کوی گلستان ویترین شهر سبزوار است اعلام کرد با توجه به رویکرد و معطلی میراث فرهنگی این محله قدیمی و تاریخی در شهرستان تخریب می‌شود. کوی گلستان ظرفیت ویژه در شهرستان است که باید با همکاری مسئولان استانی، شهری و محلی محرومیت ساکنان این منطقه برطرف شود.

نماینده محله گلستان سبزوار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در سبزوار گفت: از سال 1386 پیگیر مشکلات محله هستیم اما متاسفانه تاکنون هیچ مسئول و نهادی پاسخ و کار رضایت بخشی برای ما انجام نداده‌اند.

حسن سیمایی با تاکید به اینکه بافت کوی گلستان 100 درصد فرسوده است، افزود: با یک زلزله 2 ریشتری این محله تخریب می‌شود و 5 هزار جمعیت ساکن در محله زیر آوار می‌مانند.

وی با اینکه اهالی این محله به شغل خراطی و آهنگری مشغول هستند ادامه داد: از 12 واحد آهنگری و 150 واحد خراطی، 100 واحد خراطی غیرفعال و تعطیل هستند.

وی معتقد است اهالی این منطقه به علت اینکه در بن‌بست قرار گرفته، کسب و کار درستی ندارند و بیشتر مغازه‌ها تعطیل است.

سیمایی با تاکید به اینکه مسئولان ما را از مردم شهر جدا کرده‌اند، تصریح کرد: اگر بازار ما را به بازار سرپوش متصل کنند کسب و کار ما رونق می‌یابد. واحدهای خراطی مشغول به‌کار محصولات خود را به مشهد و تهران ارسال می‌کنند زیرا گردشگر و مردم شهرستان را به محله نمی‌آورند و رفت و آمد کم است.

وی با اشاره به نبود مکان ورزشی در کوی گلستان اظهار داشت: شهرداری فضای سبزی را که داشتیم به مخابرات اجاره داده؛ همچنین این محله با جمعیت 5 هزار نفری از خانه بهداشت محروم است.

نماینده کوی گلستان گفت: فاضلاب‌هایی که اجرا شده اصلا جوابگو نیست و هر چند ماه فاضلاب‌ها بالا می‌زند. اهالی محله گلستان آماده همکاری با مسئولان هستند تا برای محله کاری انجام شود.

سیمایی با اشاره به گفته مسئولان میراث فرهنگی مبنی بر اهمیت بافت تاریخی و گردشگری این کوی تاکید کرد: سوال ما این است که آیا گردشگری در اینجا مهم‌تر است یا جان 5 هزار انسان؟ مهندسین 7 شهر که به اینجا آمدند گفتند این بافت باید تخریب و دوباره ساخته شود ما نیز موافقت داریم اما شهرداری می‌گوید خودمان باید بسازیم اما ساکنان محله بودجه ساخت ندارند و شهرداری باید به اهالی برای ساخت و ساز کمک کند.

وی افزود: حتی اگر ساخت و ساز انجام شود ولی بازار به بازار سرپوش اتصال داده نشود، چون مردم استقبالی نمی‌کنند وضعیت تغییری نمی‌کند.

سیمایی با بیان اینکه تردد خودروهای امدادی بسیار سخت است و فقط در راسته بازار اصلی تردد می‌کنند، گفت: دو سال قبل خانمی با آتش گرفتن منزل در شعله‌های آتش سوخت و جان سپرد. چندین بار از شهرداری و سازمان آتش‌نشانی درخواست کردیم که چند شیر اصلی در کوچه‌ها قرار دهند که هیچ کاری تاکنون انجام نداده‌اند.

وی عنوان کرد: کوی گلستان مرکز و قلب سبزوار است و از مسئولان کشوری و استانی درخواست داریم به این منطقه توجه ویژه داشته باشند تا فاجعه‌ای مانند بم کرمان ایجاد نشود.

عدم امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی در بافت

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار گفت: با توجه به اینکه سالانه شاهد حوادث زیادی به ویژه آب افتادگی در کوی گلستان هستیم این منطقه مدنظر سازمان آتش‌نشانی است.

مهدی احمدی‌راد با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدایی سال 6 مورد آب افتادگی در این محله گزارش شده خاطرنشان کرد: خودروهای آتش‌نشانی در بافت گلستان امکان تردد ندارند و فقط در معبر اصلی رفت و آمد دارند، در همین راستا کوچه‌ها را با شلنگ تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به نصب شیر هیدرات نیز اظهار کرد: شیر هیدرات آتش‌نشانی علی‌رغم اینکه تصور این است که در مکان مستعد خطر ایجاد شود اینگونه نیست؛ این شیرها فقط برای آبگیری خودروهای آتشنشانی است که در این راستا دو شیر در 4 راه بیهق و میدان اسرا که در اطراف کوی گلستان است داریم ولی در خود بافت این شیرها نباید نصب شود.

بررسی علمی مشکلات کوی گلستان

رئیس شورای شهرستان سبزوار گفت: مشکلات کوی گلستان و دیگر محلات شهر سبزوار باید به صورت علمی بررسی و پیگیری شود.

علی اکبر فروغی با بیان اینکه نباید هر کسی در زمینه کوی گلستان نظری بدهد زیرا نظرات سلیقه‌ای نمی‌تواند برای این محله کارساز و موثر باشد، افزود: مطالعات علمی کوی گلستان از سوی دانشگاه حکیم سبزواری در دست انجام است و پس از بررسی‌های علمی برای اجرایی شدن باید به مدیران شهری منتقل شود.

وی با بیان اینکه در مورد کوی گلستان سبزوار باید نگاهی گردشگری و حفظ پتانسیل‌های میراث فرهنگی داشته باشیم اظهار کرد: در نهایت باید به صورت کارشناسی و علمی از لحاظ تاریخی، میراث فرهنگی و تاریخی تصمیم‌گیری کنیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری سبزوار با بیان اینکه تاکنون سه نامه در زمینه شرح خدمات در کوی گلستان به اداره کل میراث فرهنگی استان زده شده گفت: میراث فرهنگی باید برنامه‌های خود را برای کوی گلستان اعلام کند.

اسماعیل نصرآبادی افزود: در این راستا سه جلسه با حضور مسئولان میراث فرهنگی شهرستان برگزار شد که مدعی بودند که باید مطالعات در این منطقه انجام شود.

وی اظهار کرد: در همین زمینه پنج جلسه با دانشگاه حکیم سبزواری برای انجام مطالعات برگزار کردیم که در نهایت این دانشگاه شرح خدمات را آماده کرد و در حال حاضر منتظر هستیم تا اداره کل در این زمینه نظرش را اعلام کند تا مشخص شود و بدانیم چه اقدامی باید در این‌ منطقه انجام دهیم؛ اداره میراث به عنوان متولی باید شرح خدمات و مطالعات را قبول کند و قرارداد منعقد کند.

نصرآبادی با بیان اینکه در شرح خدمات ذکر شده بخشی از کار که اضطراری است سریع‌تر انجام شود، تصریح کرد: دانشگاه حکیم سبزواری قبول کرده که تا دو سال اگر برای پروانه کسب از اهالی فردی اقدام کرد، نقشه‌ها را رایگان تهیه و به کمیته فنی استان ارسال شود.

مخالفت اداره‌کل میراث فرهنگی با تخریب و بازسازی کوی گلستان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: در طرح تفضیلی شهرستان سبزوار طرح تخریب معابر کوی گلستان پیش‌بینی شده زیرا خیابان‌ها و معابر 12 متری، 10 متری و هشت متری دارد.

مرتضی احمدی با بیان اینکه طرح شهرداری سبزوار در زمینه کوی گلستان تخریب و بازسازی است، افزود: برای بازگشایی کوچه‌ها، بنا باید تخریب شود و در نقشه طرح تفضیلی این‌گونه پیش‌بینی شده اما میراث فرهنگی اعلام کرده که به‌دلیل اهمیت خاص کوی گلستان امکان تخریب و بازسازی در این محله وجود ندارد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی در زمینه کوی گلستان به‌دنبال ارائه طرح مرمت و نوسازی است و در طرح میراث فرهنگی کوچه‌های کم عرض تخریب نمی‌شود و اجازه تعریض وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون طرح میراث فرهنگی در زمینه کوی گلستان ابلاغ شده است؟ گفت: میراث فرهنگی در یک سال گذشته قرارداد را منعقد کرده ولی تاکنون این طرح را به شهرداری سبزوار ابلاغ نکرده و تا زمانی که طرح ابلاغ نشود، براساس طرح تفصیلی در این محله اقدام می‌کنیم.

احمدی با تاکید به اینکه متاسفانه ساکنان کوی گلستان به دلیل ارائه نشدن طرح میراث فرهنگی در بلاتکلیفی به سر می‌برند اظهار داشت: در طرح میراث فرهنگی ساکنان این محله برای ارائه خدمات مانند اورژانس و آتش نشانی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و مسئولان میراث فرهنگی باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

اجرای طرح شهرداری غیرممکن است

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار نیز‌ گفت: اهالی کوی گلستان فرهنگی خاص دارند که باید همگی در کنار یکدیگر زندگی کنند و اگر ساکنان این محله در سطح شهر پخش شوند، فرهنگ آنها با دیگر شهروندان سازگاری ندارد.

محسن برآبادی با بیان اینکه با توجه به طرح شهرداری سبزوار برای کوی گلستان، این طرح تعداد زیادی از ساکنان این محله را در سطح شهر پخش می‌کرد‌، افزود: طرح شهرداری سبزوار برای ساماندهی کوی گلستان قابلیت اجرایی ندارد و میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح بازسازی و بازآفرینی شهرداری سبزوار، کل محله کوی گلستان را با خاک یکسان می‌کرد و به ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی تبدیل می‌کرد اما کوی گلستان باید با همان فرهنگ فعلی و آداب و رسوم حفظ و بهسازی شود.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با تاکید به اینکه کوی گلستان یکی از قابلیت‌های ویژه گردشگری در سبزوار است، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی برای ساماندهی کوی گلستان طرحی در دستور کار قرار داده و هم اکنون در حال انجام مطالعات است. با این مطالعات مشخص می‌شود که ما چقدر حق مداخله در این محله را داریم.

وی در زمینه آخرین وضعیت این محله گفت: در جلساتی که برگزار شد مقرر شد دانشگاه حکیم سبزواری طرح راهبردی برون رفت از مشکلات کوی گلستان را تهیه کند که دانشگاه این  شرح خدمات را  تهیه کرده است و طرح به شورای فنی استان ارسال شده است.

برآبادی تصریح کرد: همچنین قرار شد شهرداری ابنیه خطر آفرین را مشخص و به دانشگاه حکیم معرفی کند تا دانشگاه با همکاری پایگاه میراث فرهنگی نسبت به تهیه طرح استحکام بخشی آنها اقدام کند اما هنوز شهرداری بنایی را معرفی نکرده است.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد

همشهری آنلاین- فرناز محمدزاده: دولت سیزدهم و مدیریت ششم شهر تهران از همان روزهای آغاز، اصل کار خود را برخلاف ادوار قبل بر همکاری و همراهی همه‌جانبه قرار داده‌اند و این همکاری‌ها تا جایی پیش رفت که توانست نتایج خوبی برای شهروندان تهرانی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت، منجر به اقدامات خوبی ازجمله به نتیجه‌رساندن قرارداد واگن‌های چینی، کمک در پرداخت ارز ناوگان برقی تهران، نوسازی بافت فرسوده و... شد. این درحالی است که در دوره‌های گذشته دولت نقش خود را برای رفع برخی از مشکلات پایتخت ایفا نمی‌کرد و اما در دوره فعلی مدیریت شهر، نقش دولت سیزدهم بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است.

حال شاهد هستیم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به ایستگاه تهران رسیده و جنوب پایتخت، روز پنجشنبه میزبان سیدابراهیم رئیسی بود. او در نخستین برنامه از سلسله بازدیدهای خود از مناطق تهران، پیگیر مشکلات مردم مناطق ۱۷ و ۱۸ شد. رئیس‌جمهور با حضور در آستان امامزاده حسن(ع) در میان شهروندان جنوب پایتخت قرار گرفت و قول رفع موضوعاتی چون نوسازی بافت فرسوده و رفع کمبود سرانه درمانی را داد. در ادامه نیز جلسه رئیس‌جمهور و شهردار تهران، به همراه سایر مدیران دولتی و شهری در مسجد ابوذر برگزار و پس از شنیدن گزارش مشکلات اولویت‌دار مردم این مناطق، دستوراتی برای تسریع در رفع این مشکلات صادر شد که این اقدام نشان از همکاری دوجانبه و مثبت مدیریت شهری و دولت دارد.

برنامه‌ریزی برای نوسازی بافت فرسوده

ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در آستان امامزاده حسن(ع) از افتتاح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه ۱۷ خبر داد و گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لیست شده و بحث افتتاح و بهره‌برداری آنها را زمانبندی کردیم. رئیس‌جمهور پیرامون بافت فرسوده، تصریح کرد: بافت فرسوده از مسائل مهمی است که برای همکاری مردم در امر نوسازی باید بسته‌های تشویقی قرار داد. در جلسه‌ای با همکاری شهرداری تهران این مسئله را بررسی کردیم و نسبت به حل آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

او در جمع مردم جنوب تهران به موضوع تنش‌ آبی اشاره کرد و افزود: رفع تنش آبی ۱۰هزار روستا از ضرورت‌هایی است که آغاز شده و نیمی از مقدار هدف‌گذاری شده، انجام شده است. در تهران نیز خاموشی‌های زیادی داشتیم که در مجموع ۲۲هزار مگاوات کسری و ناترازی برق را شامل شد. اما درحال‌حاضر، با تولید ۸۰۰۰مگاوات برق، ناترازی رفع شده و مابقی نیز به سرعت در حال پیگیری است.

نوسازی بافت فرسوده در حریم راه‌آهن

همزمان با این جلسه، وزیر راه‌وشهرسازی از خط راه‌آهن در منطقه ۱۷شهری تهران بازدید کرد. مهرداد بذرپاش، با بیان اینکه خط راه‌آهن این منطقه در سال‌های گذشته به‌دلیل تامین آسایش و امنیت از روی زمین به زیر زمین منتقل شده است، گفت: بعد از این عملیات چندین موضوع مورد تأکید قرار گرفت. ازجمله این موضوعات، تامین ایمنی، تهویه مناسب، روشنایی کافی و همچنین امکان تخلیه سریع مسافران از تونل هنگام وقوع بحران بود که بر رعایت آنها تأکید شد. او در ادامه با اشاره به اینکه در توافق شرکت راه‌آهن با شهرداری تهران بنا شد تا زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود، افزود: در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی‌، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده‌رو شد که هم‌اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده‌روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه اکنون اختلاف‌نظرهایی درخصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد: درخصوص حریم‌های مسیر راه‌آهن باید تصمیم‌گیری شود. در حریم ۱۷‌متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تا تسهیلگری‌هایی انجام شود. وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: هم‌اکنون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷متر در محدوده ۳۰متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و هم‌اکنون منتظر تأیید هیأت وزیران است که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد. او با بیان اینکه درصورت تصویب هیأت وزیران، محدوده ۳۰متری از حریم ۱۷متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی پیدا می‌کنند، گفت: این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه‌آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت‌وساز خواهند یافت.
۱۳هزار پلاک در منطقه‌۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به‌عنوان پلاک فرسوده هستند و درصورت موافقت هیأت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی و امکان ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی فراهم خواهد شد.

پیگیری آخرین وضعیت فاز دوم بزرگراه بروجردی توسط وزیر کشور

همزمان وزیر کشور نیز با حضور در منطقه ۱۸ از پروژه‌های مهم این منطقه بازدید کرد. احمد وحیدی در جریان جزئیات آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی، رفع معارضان و عملیات عمرانی فاز دوم پروژه بزرگراه شهید بروجردی قرار گرفت، همچنین از ابرپروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) و شن‌چاله‌ها در منطقه ۱۸ دیدن کرد. پروژه‌های عمرانی سازمان نوسازی علاوه بر تولید مسکن، بازآفرینی و تبدیل تهدیدات شهری به فرصت‌هاست و در همین راستا باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)، بازآفرینی طبقه فوقانی تونل قطار راه‌آهن تهران-تبریز است که از سالیان متمادی موجب انفصال شمال و جنوب این خط آهن شده بود و اینک با احداث پروژه‌های مورد نیاز اهالی ضمن ایجاد پیوستگی شهری موجب توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق ١٧ و ١٨ تهران خواهد شد.

انتقال بازار شادآباد از منطقه ۱۸با تأکید وزیر کشور

محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ به خبرنگار همشهری در جریان بازدید رئیس جمهور و وزرا از منطقه، اظهار کرد: طی بازدیدی که رئیس‌جمهور از مناطق جنوب غرب تهران داشت، از بیمارستان یافت‌آباد دیدن شد که در راستای توسعه بیمارستان نیز مصوبات خوبی انجام گرفت که تأثیر خوبی در روند افزایش سرانه بهداشتی منطقه خواهد داشت چراکه در منطقه ۱۸ دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم. همچنین با وزیر کشور بازدیدی از فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی داشتیم که برای رفع معارضان تاسیساتی دستوراتی دادند که می‌تواند ساخت این پروژه را تسریع کند. همچنین از بازار آهن شادآباد بازدید شد. این بازار مشکلات زیست‌محیطی، امنیتی و اجتماعی زیادی را برای منطقه ۱۸داشته و یک لکه‌ای است که دور تا دور آن را بافت مسکونی گرفته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. در همین راستا وزیر کشور به استاندار دستور داده تا برای جابه‌جایی بازار آهن کمک کنند و طرحی را برای انتقال بازار آهن ارائه دهند. همچنین برای ساماندهی بازار آهن دستور داده شد تا با مشارکت استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران این اقدام انجام و وضع فعلی ساماندهی شود. پروژه بعدی که با وزیر کشور دیدن شد باغ‌راه حضرت زهرا(س) بود که درخصوص توسعه روند کار دستوراتی دادند تا این باغ‌راه ۹کیلومتری که ۶کیلومتر آن در منطقه ۱۸ است، به‌زودی افتتاح شود.

خسروی بیان کرد: درخصوص حریم نیز صحبت‌هایی با وزیر کشور و استاندار شد هرچند که طی تصمیمات اخیری که استاندار تهران در راستای صیانت از حریم تهران داشتند، بخشی از مشکلات ما حل و در واقع صیانت از حریم به تهران واگذار شده، اما برای حل وضعیت فعلی حریم تهران با سایر شهرستان‌ها، از طریق وزارت راه و شهرسازی اقداماتی انجام خواهد شد. همچنین موضوع حریم راه‌آهن تهران و تبریز نیز در مسجد ابوذر بحث شد که وزیر راه هم گفتند که این مشکل به‌زودی حل خواهد شد.

افزایش سرانه‌های درمانی منطقه ۱۷ به دستور رئیسی

همچنین رضا سیفی، شهردار منطقه ۱۷ به خبرنگار همشهری تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب و جدید دولت در کنار سفرهای استانی، برنامه‎ریزی برای حضور رئیس‌جمهور در مناطق ۲۲گانه شهر تهران است که الگوی جدید برای خدمت بهتر به مردم را ارائه دادند. اهمیت شهر تهران به‌عنوان پایتخت مشخص است، برهمین اساس نخستین حضور رئیس‌جمهور، در مناطق جنوبی تهران بود و متناسب با مسائل و موضوعاتی که مناطق ۱۷ و ۱۸درگیر هستند موضوعاتی مطرح شد.

او افزود: منطقه ۱۷همواره دارای مسائل مختلفی بوده که حل برخی از آن نیاز به همراهی فراتر از شهرداری تهران دارد و نیاز بود رئیس‌جمهور و وزرا در منطقه حضور داشته باشند تا این مشکلات و مسائلی که سال‌هاست مردم این منطقه با آن درگیرند، حل شود. یکی از موضوعات مهمی که در جلسه مطرح شد بحث خط آهن تهران- اهواز بود که حدود ۷کیلومتر از مسیر خط راه‌آهن از بافت مسکونی عبور می‌کند و مزاحمت‌هایی را برای شهروندان داشته که شهرداری بارها این موضوع را پیگیری کرده بود اما به سرانجامی نمی‌رسید. در این بازدید رئیس‌جمهور به وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد که این موضوع در اسرع وقت حل شود، در همین راستا مقرر شد شهردار تهران با وزیر راه و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نسبت به رفع این موضوع اقدام کند. موضوع دیگر مربوط به کمبود سرانه‌های درمانی و بهداشتی در منطقه است و در بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان ضیاییان چند موضوع، توسعه فضای بیمارستان و تجهیز آن که درخواست کارکنان بود، مطرح شد. مقرر شد تا وزارت بهداشت با کمک شهرداری تهران منازل اطراف بیمارستان را تملک کند و برای توسعه بیمارستان اقدام شود.

سیفی بیان کرد: همچنین بودجه‌ای حدود ۴۰۰میلیارد تومان برای افزایش سرانه‌های درمانی منطقه ۱۷ و ۱۸ درنظر گرفته شد. شهردار تهران نیز پیشنهاد داد کارگروهی از وزیران بهداشت، دفاع و کشور به همراه شهرداری تهران تشکیل شود و درباره کارخانه وزارت دفاع که سال‌هاست در منطقه ۱۷ بی‌استفاده مانده به‌منظور تاسیس بیمارستان جدید تصمیم‌گیری شود. یکی دیگر از موضوعاتی که سال‌ها مردم منطقه ۱۷ را درگیر کرده وجود تیرهای برق معارض و فرسوده بود و حضور این تیرها باعث سختی رفت‌وآمد خودروهای امدادی می‌شد که رئیس‌جمهور دستور جمع‌آوری این تیرها را صادر کرد. تمامی تصمیم‌هایی که در جلسه مسجد ابوذر با حضور رئیس‌جمهور گرفته شد به هیأت وزیران برای پیگیری سریع‌تر داده شد و رئیس‌جمهور تأکید داشتند که تمامی مشکلات مردم در زمان کوتاه حل شود.

کد خبر 847361 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شهردارى تهران منطقه ۱۷ منطقه ۱۸

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران