Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@21:23:42 GMT

لذت فیلم‌ساختن برای مردم

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۸۱۲۱

‌تریلرهای سیاسی مبتنی بر وقایع واقعی با یک مشکل بزرگ مواجهند: با تاریخ و موضوعی که درباره آن هستند سنجیده می‌شوند. مشکل بزرگ‌تر وقتی پیش می‌آید که خالقان، بی‌اعتنا به چنین انتظاری، درام را بر رخداد اصلی مقدم می‌کنند. «ماجرای نیمروز: رد خون» که دنباله‌ای بر فیلمی دیگر از محمدحسین مهدویان است دقیقاً چنین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون اینکه برایش اهمیتی داشته باشد قرار است راوی غائله مرصاد و مقابله نیروهای ایران با اعضای گروهک مجاهدین در سال 1367 باشد، قصه آدم‌های فیلم پیشین را در یک موقعیت به‌شدت دراماتیک پی می‌گیرد و از شاکله اصلی اقدام یک گروه مسلح ایرانی علیه هموطنان خود «تم» را بیرون می‌کشد و آن را به میان درام می‌آورد. زنی در وابستگی به دو شخصیت مرد آن کارزار، این جهان مردانه را در دوراهی ازلی-ابدی عشق و وظیفه قرار می‌دهد. یک دوراهی وابسته به خون، به دودمان. چنین است که محمدحسین مهدویان و همکار همیشگی فیلمنامه‌نویسش ،ابراهیم امینی، انتخاب می‌کنند داستان این آدم‌ها را تعریف کنند و از تم به موقعیت برسند و برای همین است که میان مهلکه ایرانی‌کشی نیروهای مسلح مجاهدین خلق، به جای تعریف داستان رشادت صیاد شیرازی و مردانش در بازپس‌گیری خاک وطن، دو مردی را پی می‌گیرد که آن اتفاق اصلی را در ابعاد شخصی‌تر و خصوصی‌تر دنبال می‌کنند. مگر می‌شود خواهر کسی که موسی خیابانی را زده، یکی از آن مهاجمان به آب و خاک وطن باشد؟ این همان چیزی‌ است که ایران پس از جنگ، در ابعادی بسیار بزرگتر، درگیر آن شده. تردیدها و ایستادن‌ها. و کاری که «رد خون» می‌کند تصویرکردن ریشه آن چیزی‌ است که به رخداد مرصاد انجامیده. چیزی که در فیلم اول، مهدویان هوشمندانه از تصویرکردنش پرهیز کرده بود و فقط یک سمت ماجرا را به تصویر کشیده بود، تا اینجا در فیلم دوم، در یک فاصله زمانی چندساله، زمانی که خط‌کشی‌ها روشن‌تر از هر وقت دیگری شده، به سراغش برود. آنها که باور کرده‌اند و باخته‌اند و حالا چیزی برای از دست دادن ندارند –حتی به بهای فروختن وطن -؛ و آنها که فریب خورده‌اند و مجبور به ادامه شده‌اند اما ریشه در خاک دارند و در مرصاد است که می‌فهمند با خود چه کرده‌اند. آیا می‌توان از آنها گذشت؟ آیا می‌توان بر سر مفهوم وطن کوتاه آمد و بخشید و آغوش مام وطن را برای پشیمان‌شدگان باز نگه داشت؟ این سؤال ایران 1367 است؛ و برای فیلمی که قرار است روایت آن سال سخت، سال پایان جنگ و آغاز دوباره وطن باشد، چه منظری از این درست‌تر؟ خط میان صادق و کمال «ماجرای نیمروز: رد خون» اینجا کشیده می‌شود. این داستان یک نسل انقلابی و آغاز خط‌کشی میانشان پس از یک دهه است. آغاز جناح‌بندی سیاسی در جمهوری اسلامی.
    
«ماجرای نیمروز: رد خون» خیلی بیشتر از فیلم نخست به بحث‌های سیاسی منجر شد اما آنچه میان این بحث‌ها مغفول ماند «سینما» بود. آنچه در تمام تریلرهای سیاسی – و می‌خواهم کمی اغراق‌آمیزتر بگویم وسترن‌های- محمدحسین مهدویان مهمتر از آنچه تعریف می‌کند به نظر می‌رسد، شکل تعریف‌کردن قصه‌هاست. او و گروه تقریباً ثابتش قصه‌گوهای خوبی هستند و فارغ از اصل رخداد تاریخی، درام جذابی را جلوی مخاطب عام می‌گذارند. شاید دلیل موفقیت فیلم‌های نه‌چندان آسان او در گیشه هم همین باشد. اینکه اولویتش مخاطبی است که روی صندلی سینما نشسته و می‌خواهد فیلم ببیند. این گفت‌وگو با مهدویان و دو بازیگر محوری مثبت و منفی فیلم تازه‌اش یعنی هادی حجازی‌فر و حسین مهری حول همین شکل گرفت. همین شکل از قصه‌گویی. پس این یک گفت‌وگوی سیاسی درباره یک فیلم سیاسی نیست. گفت‌وگویی سینمایی‌ است درباره یک درام سینمایی.

«رد خون» را اولین‌ بار چند روزی مانده به جشنواره با خودت دیدم. هنوز جلوه‌های ویژه‌اش آماده نشده بود و نگران رسیدن نسخه مطلوبت به جشنواره بودی. می‌خواهم از همین‌جا شروع کنم. برای فیلم‌هایی با این پروداکشن و زحمت، زمانی که می‌گذاری خیلی کم‌تر از فیلمسازان دیگر است. فوت کوزه‌گری‌اش را پیدا کرده‌ای؟
محمدحسین مهدویان: این یکی حتی از آن قبلی‌ها هم فیلم سخت‌تری بود و یکی از دلایلی که مراحل پس از تولیدش طول کشید، زمان طولانی فیلم و زیاد بودن جزئیات و لوکیشن‌ها بود؛ همین‌ها بود که برای آماده‌سازی کار زیادی برد. همیشه هم جزئیاتی وجود دارند که برای لحظه آخر باقی می‌مانند؛ حتی تا اکران عمومی فیلم.
فکر می‌کنم ریزه‌کاری هم زیاد داشتی به نسبت یک فیلم روتین؛ البته که فیلم روتین هم خیلی برای تو معنی ندارد. اگر به تولید لاتاری نگاه کنیم که قرار بود یک فیلم شهری امروزی باشد.
مهدویان: این یکی خیلی ریزه‌کاری داشت. بله، ساختن «لاتاری» هم خیلی دردسر داشت ولی «رد خون» بین فیلم‌هایی که خودم ساختم یک اتفاق دیگر بود. البته که گروه الان باتجربه‌تر است چون بالاخره سنگ‌بناهایی در کارهای قبل گذاشته شده؛ اما این یکی به قدری سخت بود که شاید برای اولین بار طی سال‌هایی که فیلم می‌ساختم، از زمان فیلم‌های مستند و کوتاه تا الان، جاهایی از شدت پیچیدگی‌اش حس می‌کردم دیگر نمی‌شود ادامه داد. خدا را شکر می‌کنم که به نتیجه رسید و حالا که اکرانش آغاز شده، امیدوارم فیلمی باشد که مردم دوستش داشته باشند.
به گروه خیلی اعتقاد داری، نه؟
مهدویان: بله. اصلاً بدون تیمم نمی‌توانم کار کنم. اگر این گروه در کنارم نبودند، فیلم‌هایم شاید به کلی شکل دیگری می‌شدند. علتش آن است که هویت کارمان متکی به همه بچه‌هایی‌ است که درگیر کارند. هر کسی با خودش چیزی به فیلم ما می‌آورد و من این آورده‌ها را خیلی دوست دارم. احساس می‌کنم وقتی آدم‌های بیش‌تری مشارکت می‌کنند فیلم رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود. در این شکل، آنها فقط مجری ایده‌هایی که در ذهن یک نفر بوده نیستند بلکه به‌صورت فعال در خلق فیلم تأثیرمی‌گذارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ارز اربعین ۹۸ گروه عظام عباس ایروانی مرز خسروی قاسم سلیمانی لردگان ماجرای نیمروز رد خون محمد حسین مهدویان هادی حجازی فر حسین مهری ارز اربعین ۹۸ گروه عظام عباس ایروانی مرز خسروی قاسم سلیمانی لردگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 

دریافت 46 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6095257

دیگر خبرها

  • قدردانی مردم از اجرای طرح نور در کشور + فیلم
  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • حمایت مردم همدان از اجرای طرح نور
  • نقش مهم معلمان در ساختن آینده جامعه
  • میزبانی مردم کوهبنان از یک شهید گمنام
  • فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟
  • به بهانه روز معلم + فیلم
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • تصویری غم‌انگیز که زن روس، در خاک ایران ثبت کرد | بیچاره مردم!
  • دریا در پی طلا ساختن از مس