Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال ۸۵ تا پایان سال ۹۷،  ۲۶۹ هزار و ۲۶۰ نوزاد از نظر بیماری کم‌کاری تیروئید مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که از این تعداد، ۹۸۴ بیمار مبتلا شناسایی و درمان شدند.
سولماز فرخزاد اضافه کرد: سال گذشته و امسال در استان قزوین ۱۰۰ درصد نوزادان از نظر بیماری کم کاری تیروئید و pku (فنیل کتونوری) مورد غربالگری قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرخزاد ادامه داد: همچنین بروز pku در استان ۱.۷ در ۱۰ هزار تولد زنده بوده که میانگین کشوری آن در سال ۹۳، ۱.۸۳ در ۱۰ هزار ثبت شده است.
وی گفت:از سال ۹۱ در استان قزوین غربالگری این بیماری به همراه کم کاری تیروئید در تمام مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های دارای بخش‌های زنان و زایمان و نوزادان در حال انجام است.
فرخزاد با بیان اینکه عقب ماندگی ذهنی کودکان از عوارض فنیل کتونوری (PKU) است، گفت: تشخیص به موقع این بیماری می‌تواند در درمان یا کنترل آن موثر باشد.
این مسئول یادآور شد: بیماران مبتلا به فنیل کتونوری قادر به مصرف مواد غذایی دارای پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست، حبوبات و غلات نیستند و باید برای آنان با تجویز شیر خشک و مواد غذایی مخصوص از بروز آسیب ذهنی پیشگیری کرد.
 فرخزاد افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با انجام مشاوره‌ و غربالگری این بیماری که در روزهای سوم تا پنجم تولد نوزادان در تمام مراکز درمانی استان انجام می‌شود، روند ابتلا به بیماری فنیل کتونوری کنترل شده و تعداد تولد نوزادان مبتلا در استان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به فنیل کتونوری ماهانه توسط تیم خدمات درمانی در بیمارستان کودکان قدس معاینه شده و خدماتی مانند معاینه‌های تخصصی غدد، مشاوره تغذیه و سلامت روان، آزمایش فنیل آلانین و شیر مخصوص دریافت می‌کنند.
فرخزاد افزود: همچنین والدین این کودکان نیز برای تولد فرزند بعدی از خدمات مشاوره‌ای و مراقبت‌های تنظیم خانواده بهره‌مند می‌شوند تا در صورت مثبت بودن غربالگری‌های دوره بارداری از تولد فرزند مبتلای دیگر جلوگیری شود.
بیماری فنیل کتونوری (PKU) نوعی ناهنجاری مادرزادی در متابولیسم اسید آمینه فنیل آلانین است و در صورتی بروز می‌کند که فرد ۲ ژن معیوب بیماری را از پدر و مادر خود دریافت کرده باشد.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت استان قزوین بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

 عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرد  که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟